SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

2 proc. Polaków rozważa możliwość założenia własnej firmy

Jaki klimat panuje wokół polskiej prywatnej przedsiębiorczości?

W ramach społecznej kampanii "Postaw na swoim! - przedsiębiorczość" prowadzonej przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy w Polsce (IAA) Instytut MillwardBrown SMG/KRC - partner akcji - przeprowadził badania, pytając Polaków o opinię na temat klimatu jaki dominuje wokół prywatnej działalności gospodarczej  w Polsce.

 61% badanych osób uważa, że w Polsce powinno być więcej przedsiębiorstw prywatnych, zaś przeciwnego zdania jest 20% i tyle samo nie ma na ten temat zdania. Przy czym osoby nie posiadające własnych firm nieco rzadziej uważają, że prywatnych przedsiębiorstw powinno być w Polsce więcej, niż osoby posiadające własne przedsiębiorstwo.

Jeszcze więcej bo 79% dorosłych Polaków uważa, że młodzi ludzie powinni zakładać prywatne przedsiębiorstwa, ale tylko 2% rozważa taką możliwość.

Dlaczego ta się dzieje? Odpowiedzi dostarczają kolejne wyniki badania. Zaledwie 19% dorosłych Polaków uważa, że w Polsce panuje dobry klimat do zakładania firm.
Co więcej - ogromny odsetek właścicieli firm całkowicie nie zgadza się z tą tezą.

"Taki stan rzeczy wzmacnia tylko wniosek o braku dobrego klimatu dla tworzenia firm w Polsce" - komentuje Paweł Kowalewski, Prezes IAA "Przecież to właśnie ci, którzy prowadzą już firmy wiedzą z doświadczenia z czym trzeba borykać się, aby funkcjonować na rynku". - podkreśla Paweł Kowalewski.

Tylko 6% badanych posiada (samodzielnie lub na spółkę) prywatną firmę. Respondenci należący do tego grona to na ogół mężczyźni między 25 a 39 rokiem życia, z wykształceniem wyższym lub średnim, mający doświadczenie w kierowaniu zespołami ludzi. Można więc wnioskować, że przyszłość małych przedsiębiorstw leży w "młodych" rękach. Ich dochód osobisty kształtuje się powyżej pułapu 1200 PLN. Przedsiębiorcy mieszkają raczej w regionie zachodnim i południowo zachodnim, na wsi lub w dużych miastach.

W oczach respondentów polski przedsiębiorca w pierwszej kolejności jest pracowity i sprytny, ale także uczciwy, zdecydowany i wykształcony. Bardzo niewiele osób uważa, że jest on skromny i niedoświadczony. Sami przedsiębiorcy prywatni oceniają się nieco inaczej - również najsilniej postrzegają oni właścicieli firm jako osoby pracowite, ale kolejne wymieniane cechy to: zdecydowanie, doświadczenie i przebiegłość, a następnie uczciwość, spryt, upór oraz wykształcenie i wyrachowanie. W znacznie mniejszym stopniu przedsiębiorcy sądzą o sobie samych, że są bezwzględni, nieuczciwi, skromni, czy niedoświadczeni.

"Widać, że przedsiębiorca prywatny postrzegany jest głównie przez pryzmat swojej biznesowej skuteczności" - komentuje Kuba Antoszewski z MB SMG/KRC - "Polacy mniejszą uwagę przywiązują natomiast do kondycji moralnej tej grupy. Na uwagę zaś zasługuje również fakt, że względnie duża liczba osób uważa, że polski przedsiębiorca jest przebiegły (23%), nieuczciwy (14%), czy wyrachowany (13%)" - dodaje.

MB SMG/KRC przeprowadziło badania w dniach 3 - 9 stycznia 2005 r., metodą CAPIBUS, na losowej ogólnopolskiej próbie 1003 dorosłych Polaków (15-75 lat).

Dołącz do dyskusji: 2 proc. Polaków rozważa możliwość założenia własnej firmy

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl