Banki obniżyły wydatki reklamowe o 13 proc. ING Bank Śląski liderem, mocno w górę BGŻ BNP Paribas i Nest Bank (analiza)
W trzech kwartałach br. największym reklamodawcą wśród banków był ING Bank Śląski. Największy wzrost wydatków odnotowały w tym okresie Nest Bank i BGŻ BNP Paribas. Banki przez dziewięć miesięcy br. ograniczyły nakłady reklamowe na wszystkie media, w największym stopniu na radio.
W okresie od stycznia do września br. banki przeznaczyły na reklamy w mediach pozainternetowych 668,4 mln zł - wynika z danych Kantar Media opracowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów). Było to 12,6 proc. mniej niż w tym samym okresie 2016 roku.
Zdecydowaną większość swoich budżetów (niemal 80 proc.) ulokowały w telewizji. Wydatki na reklamę tv wyniosły w omawianym okresie 463,3 mln zł, czyli 7 proc. mniej niż rok wcześniej.
Drugą najczęściej wybieraną formą reklamy była ta na antenie radiowej. W stacjach radiowych banki wydały przez dziewięć miesięcy tego roku blisko 93 mln zł. Było to jednak 34,6 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Redukcja budżetów na reklamę radiową była najwyższa w porównaniu z ograniczeniem wydatków na inne media.
Wydatki na reklamy w magazynach spadły o 18,6 proc. do 28,9 mln zł, a na reklamę w gazetach – o 131 proc.- do 22 mln zł.
Outdoor na działaniach reklamowych banków zarobił w omawianym okresie 27,9 mln zł (5,2 proc. mniej niż przed rokiem), kina - 32,5 mln zł (3,6 proc. mniej) a indoor - 734,7 tys. zł (11,8 proc. mniej).
Wydatki reklamowe banków w podziale na media |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2016 |
I-IX 2017 |
zmiana proc. |
Telewizja |
497 940 437 zł |
463 286 527 zł |
-7 |
Radio |
142 261 752 zł |
92 997 115 zł |
-34,6 |
Gazety |
25 359 290 zł |
22 032 032 zł |
-13,1 |
Magazyny |
35 486 272 zł |
28 877 872 zł |
-18,6 |
Outdoor |
29 465 093 zł |
27 943 453 zł |
-5,2 |
Kina |
33 702 967 zł |
32 488 304 zł |
-3,6 |
Indoor |
832 800 zł |
734 700 zł |
-11,8 |
razem |
765 048 611 zł |
668 360 003 zł |
-12,6 |
Największym wśród banków reklamodawcą w trzech kwartałach br. jest ING Bank Śląski. Na reklamy w tradycyjnych mediach przeznaczył 85,2 mln zł i utrzymał pozycję lidera, mimo spadku wydatków o 7,3 proc. w skali roku.
Drugi w zestawieniu mBank zwiększył nakłady reklamowe o 7,9 proc. (do 74,5 mln zł), a trzeci Bank Millennium przeznaczył w tym roku 5,4 proc. więcej (64,5 mln zł).
Kolejne miejsce zajął BGŻ BNP Paribas z wydatkami w wysokości 57,3 mln zł, wyższymi rok do roku o 21,6 proc.
Największą dynamikę wydatków reklamowych ma Nest Bank, który przez trzy kwartały br. wydał na reklamy 43,8 mln zł wobec 5,4 tys. zł w tym samym okresie ub.r. Warto jednak podkreślić, że bank ten zadebiutował na polskim rynku jesienią ub.r.
Najwięksi reklamodawcy wśród banków (TOP5) |
|||
(dane Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
I-IX 2016 |
I-IX 2017 |
zmiana proc. |
ING BANK ŚLĄSKI |
91 970 897 zł |
85 249 559 zł |
-7,3 |
MBANK |
69 011 552 zł |
74 469 590 zł |
7,9 |
BANK MILLENNIUM |
61 185 841 zł |
64 487 808 zł |
5,4 |
BANK BGŻ BNP PARIBAS |
47 179 871 zł |
57 348 075 zł |
21,6 |
NEST BANK |
5 400 zł |
43 814 469 zł |
|
wszystkie banki |
765 048 611 zł |
668 360 003 zł |
-12,6 |
Dołącz do dyskusji: Banki obniżyły wydatki reklamowe o 13 proc. ING Bank Śląski liderem, mocno w górę BGŻ BNP Paribas i Nest Bank (analiza)