Budimex Nieruchomości
Początek roku 2007 to kontynuacja spektakularnej prosperity na rynku nieruchomości, zapoczątkowanej już rok wcześniej.
CASE STUDY: Budimex Nieruchomości
Temat: Budimex Nieruchomości skutecznie buduje markę
Jak po niespełna roku działań marketingowych stać się jedną z najlepiej rozpoznawalnych marek w branży?
1.Wyzwanie
Na początku roku 2007 Budimex Nieruchomości zdecydował się na
powierzenie budżetu reklamowego agencji marketingowej, która
zrealizowałaby jasno sprecyzowane cele:
zbudować spójny wizerunek marki "przyjaznej klientowi" oraz
zwiększyć świadomość marki, tak aby znalazła się w pierwszej
trójce. Niniejsze zadanie powierzono agencji San Markos - Republika
Dobrej Marki.
2.Złoty okres
Początek roku 2007 to kontynuacja spektakularnej prosperity na
rynku nieruchomości, zapoczątkowanej już rok wcześniej. Ceny
lokali co miesiąc rosły o kilka procent, a klienci prześcigali się
w zakupie mieszkań. Deweloperzy nie mieli problemu ze sprzedażą
przysłowiowej "dziury w ziemi", a co poniektórym udawało się nawet
sprzedawać jedynie wizję przyszłości. Brak pozwolenia na budowę, a
nawet aktu własności ziemi nie przeszkadzał w przyjmowaniu
rezerwacji i pierwszej raty, na mające dopiero co powstać lokale.
Prawdziwe eldorado dla deweloperów.
Część inwestorów zdecydowała się wykorzystać zaistniałą sytuację.
Rezygnacja z zawartych umów, podnoszenie cen w trakcie realizacji
inwestycji, umowy faworyzujące sprzedawcę - to tylko niektóre z
nieuczciwych (moralnie, choć często zgodnych z prawem) praktyk
stosowanych przez deweloperów. Podejście pro klienckie należało do
rzadkości. Właśnie w tym okresie Budimex Nieruchomości postanowił
wzmocnić siłę swojej marki. Deweloper wyprzedzając większość
konkurentów oraz sytuację rynkową zdecydował się na działania
budujące wizerunek.
3.Ambitne cele
Budimex Nieruchomości chciał, aby marka była utożsamiana z
solidnością, bezpieczeństwem oraz wiarygodnością. Istotnym
elementem działań wizerunkowych miało być ukształtowanie poczucia,
że firma rozumie potrzeby klienta i daje mu to, czego oczekuje.
Działania miały także zwiększyć świadomości firmy jako oddzielnej
submarki holdingu Budimex nadając jej unikatowych wartości. Koncern
Budimex to dobrze znana firma, od kilkudziesięciu lat działająca w
obszarze szeroko rozumianych inwestycji budowlanych.
4. Fundamenty marki
Przeprowadzone analizy i badania jednoznacznie wykazały, że dla
większości nabywców marka dewelopera ma duże znaczenie. Jednakże
sytuacja rynkowa nie zmuszała przedsiębiorców do podejmowania
odpowiednich działań. Ogłoszenia większości firm przede wszystkim
pokazywały wizualizacje sprzedawanych inwestycji. Reklamy miały
charakter produktowy i praktycznie różniły się tylko nazwami
inwestycji&
Jak wykazały badania - deweloper powinien kojarzyć się z
solidnością, bezpieczeństwem, doświadczeniem oraz wiarygodnością.
Stereotypowo cechy raczej przypisane płci męskiej. Czy zatem w
reklamach tej kategorii należy pokazywać głównie mężczyzn? Według
agencji San Markos nie koniecznie. Budując wizerunek agencja
zdecydowała się wykorzystać czarnobiałe zdjęcie młodej kobiety
zadowolonej, radosnej, cieszącej się życiem, kojarzącej się z
życzliwością i ciepłem. Mającej nasunąć skojarzenie z satysfakcją
wynikającą ze znalezienia wymarzonego mieszkania. Przekaz ten
wzmacnia również hasło "Budujemy Twoje szczęście". Całość layoutu
ma sugerować pro klienckie podejście Budimexu Nieruchomości, oraz
ma pozostawić w potencjalnym kliencie odczucie, że "z tym
developerem wszystko pójdzie gładko i pewnie". Rezygnacja z
kolorowych zdjęć miała na celu wyróżnienie się z grona konkurentów,
a czarnobiała fotografia podkreśla rangę developera (jednego z
ogólnopolskich liderów).
Oprócz działań czysto wizerunkowych agencja przygotowała również
kampanie sprzedażowe - poszczególnych inwestycji dewelopera.
Reklamy produktowe pokazywały, wymagane przez klientów,
wizualizacje budynków. Jednakże część z nich została wzbogacona o
elementy wizerunkowe w celu wzmocnienia i utrwalenia działań
budujących markę.
5.A co z racjonalnością?
Zakup mieszkania to nie tylko emocje. To również znaczne obciążenie
finansowe, to jeden z największych wydatków w życiu człowieka.
Komunikacja powinna również dostarczać wyraźnych racjonalnych
argumentów przemawiających za wyborem danego dewelopera. Takim
atrybutem, jednocześnie wyróżnikiem firmy jest system płatności
"10/90" - dziesięć procent wpłaty przy podpisaniu umowy, reszta tuż
przed odbiorem mieszkania. Agencja zaproponowała, aby niniejszy
system płatności przedstawiać w formie "stempla", którym oznaczane
byłaby większość reklam, ogłoszeń.
Dopełnieniem przekazu racjonalnego była gazetka "Dobre Wiadomości".
Akcja BTL-owa mająca na celu dostarczenie większej ilości
informacji, argumentów, że Budimex Nieruchomość rzeczywiście
rozumie potrzeby swoich klientów. W gazetce znajdowały się artykuły
opisujące przykładowo: standardy firmy w zakresie umów "Przejrzyste
umowy w standardzie". "Dobre Wiadomości" rozdawane były między
innymi w trakcie targów branżowych. Akcja cieszyła się na tyle duża
popularnością, że zdecydowano się ja kontynuować. Postanowiono
dodawać do części typowych ogłoszeń prasowych moduł "Dobre
Wiadomości" opisujący korzystne cechy dewelopera.
6.Przebudowa logotypu
Zmiany w strategii i wizerunku objęły również logotyp i CI
developera. Dotychczasowy logotyp silnie nawiązywał do spółki
matki. Kolor granatowy przypisany był całemu holdingowi. Granat to
profesjonalizm, przywództwo ale i dystans. Jest to kolor struktur i
urzędów, zasad i dyscypliny. Kolor odpowiedni dla dużych
korporacji, a nie ciepłej i przyjaznej klientowi firmy. Zmiana na
żywy pomarańczowy odzwierciedlała przyjęte pozycjonowanie -
"bliżej ludzi". Niezmieniony font umożliwiał łatwą identyfikację
marki posiadającej już pewne grono zadowolonych klientów.
Jednocześnie San Markos opracowała nowy system identyfikacji
wizualnej.
7.Wykorzystane narzędzia
Opracowane działania zostały podzielone na dwie części: działania
"czysto" wizerunkowe i sprzedażowe. We wszystkich działaniach
komunikacyjnych wykorzystano: ogłoszenia prasowe, radio, Internet,
gazetka dla klientów "Dobre Wiadomości", folder inwestycji.
Rozumiejąc obsługę klienta bardzo kompleksowo agencja zajęła się
również takimi działaniami jak oznaczenia placów budów i biur.
8.Sukces kampanii - efekty
Już po niecałym roku współpracy agencji z developerem widoczne były
wymierne efekty. Zadziałał również efekt synergii. Działania
reklamowe w parze z wzrostem realizowanych inwestycji zwiększyły
jeszcze efekty. W rankingach branżowych Budimex Nieruchomości
poprawił swoją pozycję. W raporcie "Polski Rynek Mieszkaniowy 2007"
Budimex Nieruchomości znalazł się na drugim miejscu (wzrost o dwie
pozycje w porównaniu do poprzedniego roku). Firma wyprzedziła
miedzy innymi takie marki jak: Dom Development, SM Włodarzewska czy
Echo Investment. Badanie obejmowało mieszkańców największych miast
w Polsce. Znajomość marki Budimexu Nieruchomości w Warszawie
ukształtowała się na poziomie 26% (spontaniczna) oraz 45%
(wspomagana).
9.Wnioski - co zostaje po "Złotych
czasach"?
Brak problemów ze sprzedażą nie skłania do inwestowania w wizerunek
marki. Zdecydowana przewaga popytu nad podażą usypia czujność, ale
&"Złote" czasy nigdy nie trwają wiecznie. Rynki dążą do
stabilizacji. Pojawia się nowa konkurencja - zaostrza się walka o
klienta. Nadszarpnięty wizerunek trudno odbudować. Przywrócenie
zaufania wymaga sporych nakładów, głównie finansowych. A rozpoczęta
zawczasu budowa silnej marki jest zdecydowanie tańsza i prostsza.
Dodatkowo stworzenie silnego brandu w czasie, w którym konkurencja
nie myśli o wizerunku przynosi trwałe efekty. Marka zapada w
świadomości, na dłużej.
Dołącz do dyskusji: Budimex Nieruchomości