SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Ceny w sklepach wyhamowały. Gdzie jest najtaniej, gdzie najdrożej?

Żywność w polskich sklepach wciąż drożeje, ale nieco wolniej niż w poprzednich miesiącach. Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency w lutym 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o 0,77 proc. w skali miesiąca i o jedyne 0,62 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Dyskonty wciąż pozostają najtańszą opcją zakupową, natomiast najwięcej trzeba wydać w kanale e-grocery. 

Fot. G. Lyko x Newspix.pl Fot. G. Lyko x Newspix.pl

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w lutym br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 2,21 zł i wyniosła 287,22 zł. Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w styczniu br. Tym razem w ośmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły więcej niż 300 zł.

Po raz kolejny największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Kaufland (6,26 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Selgros Cash & Carry (6,11 proc.). W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. 

Zobacz: Są nowe dane o cenach w sklepach. Najtańszą siecią ani Biedronka, ani Lidl 

Spadek cen w Biedronce, Auchan i Lidlu

Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Netto, w której średnia cena koszyka w lutym 2024 r. była wyższa o 42,90 zł niż w 2023 r., tj. o 14,58 proc. Natomiast spadek cen zaobserwowano w sklepach: Biedronka (21,39 proc.), Auchan (10,68 proc.) i Lidl (6,96 proc.). Średnia wartość koszyka zakupowego zdrożała rok do roku o jedyne 0,62 proc. z 285,46 zł w lutym 2023 r. do 287,22 zł w lutym 2024 r.

Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 195,62 zł (więcej o 14,75 zł niż w styczniu br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 359,23 zł (mniej o 9,88 zł niż w styczniu br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w lutym 2024 r. wyniosła 163,61 zł i jest ona o 24,63 zł niższa niż w styczniu br. Jeśli spojrzymy na dane w ujęciu rocznym, to suma koszyka minimalnego w lutym 2024 r. była niższa o 11,28 proc. niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w lutym 2024 r. droższy o 3,09 proc. niż w 2023 r.

Zobacz: Sklepy organizują coraz mniej promocji 

- Przed nami jeden z najciekawszych w roku okresów w handlu. Zbliżająca się Wielkanoc to dla wielu klientów czas wzmożonych przygotowań i planowania większych zakupów spożywczych. Panująca od ponad roku drożyzna sprawiła, że kupujący będą poszukiwać produktów w najlepszych cenach. Dla sieci handlowych to czas, w którym jeszcze intensywniej skupią się na zawalczeniu o uwagę i portfele klientów. Spodziewamy się wysypu wielu promocji i akcji handlowych związanych właśnie ze zbliżającymi się świętami. Przed nami wiosna, a wraz z nią pojawi się wiele produktów sezonowych, głównie warzyw i owoców. Klienci będą więc mogli liczyć na coraz atrakcyjniejszą ofertę w ich ulubionych sklepach i dyskontach spożywczych – komentuje Zbigniew Sierocki, dyrektor zarządzający ASM Sales Force Agency.

Auchan najtańszą siecią sklepów

Z lutowego badania wynika, że pozycję lidera najniższych cen wciąż utrzymuje sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 217,88 zł. To wzrost o 4,75 zł, czyli o 2,23 proc. więcej niż najtańszy koszyk w styczniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan. 

Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 11,61 zł (Biedronka) i 13,15 zł (Lidl). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w lutym 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 337,12 zł.

Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było ponownie zrobić w dyskontach - 272,01 zł. Natomiast w zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w kanale e-grocery - 353,18 zł. Natomiast najtańsze zakupy (287,22 zł) można było zrobić w sklepach tradycyjnych, czyli sieciach prowadzących sprzedaż stacjonarną.

Dołącz do dyskusji: Ceny w sklepach wyhamowały. Gdzie jest najtaniej, gdzie najdrożej?

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Logik
Gdy niebawem przestanie obowiązywać ZEROWY VAT na żywność to też ceny będą wyhamowane?
12 1
odpowiedź