Coraz mniej nośników outdoorowych w Polsce. Liderami AMS, Ströer i Warszawa
Na koniec ub.r. w Polsce było 84,9 tys. nośników reklamy zewnętrznej, o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej. Aż 45 tys. należy do firmy AMS, 14,3 tys. do Grupy Ströer, natomiast 21,6 tys. znajduje się w Warszawie.
Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej liczba nośników outdoorowych należących do jej firm członkowskich na koniec 2013 roku wyniosła dokładnie 84 867. To o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 6,3 proc.
Nośników reklamy zewnętrznej ubywa systematycznie od kilku lat. Na koniec 2008 roku było ich 104,4 tys., rok później - 99 tys., na koniec 2010 roku - 95,4 tys., a na koniec 2011 - 92,6 tys. W efekcie od 2008 do 2013 roku ich liczba zmalała o 19,5 tys.
Statystyki te obejmują nośniki wszystkich formatów - od standardowych, po konstrukcje nietypowe, a także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.
>>> Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.
Nośnik reklamy |
Ogólna liczba nośników 31.12.2013 r. |
Ogólna liczba nośników 31.12.2012 r. |
Standardowe 12 m² |
14 771 |
17 746 |
Frontlight 6 x 3 m |
14 191 |
14 435 |
Frontlight 12 x 3 m |
776 |
787 |
Frontlight 12 x 4 m |
1.075 |
1.039 |
Nośniki małego formatu |
30 952 |
33 329 |
Pozostałe nośniki |
410 |
576 |
Citylight |
20 449 |
20 158 |
Backlight 6 x 3 m |
896 |
915 |
Backlight 8 x 4 m |
505 |
514 |
Backlight scroll 9 m² |
707 |
962 |
Pozostałe nośniki podświetlane |
135 |
142 |
Łączna liczba nośników |
84 867 |
90 603 |
Zeszłoroczny spadek Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej wyjaśnia m.in. zakończeniem działalności przez firmę LiftBoards, do której przed rokiem należało 3,7 tys. nośników małego formatu w windach. Jednocześnie o 3 tys. zmalała w ciągu roku liczba standardowych nośników o powierzchni 12 metrów kwadratowych.
- W ciągu pięciu ostatnich lat ich liczba spadła o blisko 13 tys. i zrównała się praktycznie z liczbą powierzchni premium typu frontlight 18 metrów kwadratowych, które od kilku lat generują największe przychody w naszej branży (zgodnie z ostatnimi szacunkami - blisko 40 proc.) - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. Przypomina, że w 2000 roku nośników 12-metrowych było 52 tys., czyli prawie cztery razy więcej niż obecnie.
- W perspektywie najbliższych trzech-pięciu lat na pewno większego znaczenia nabiorą citylighty. Ważnymi dla reklamodawców pozostaną w tym czasie wszystkie pozostałe nośniki typu frontlight i backlight: od 18 do 48 metrów kwadratowych - ocenia Kaczoń. - Nie należy jednak liczyć na istotne zmiany w segmencie tych nośników, zarówno frontlightów 36- i 48-metrowych, jak i backlightów 18- i 32-metrowych. Pozostają one atrakcyjnym uzupełnieniem każdej kampanii outdoorowej (przede wszystkim akcji wizerunkowych), ale możliwości dla ich nowych lokalizacji są ograniczone. Tym samym koszt wynajęcia ich powierzchni ekspozycyjnych będzie coraz większy - zaznacza.
Lepsze perspektywy rozwoju są przed citylightami, sytuowanymi w wiatach przystankowych, w formie wolnostojących witryn lub wieszanymi na ścianach budynków. Zwłaszcza że zgodnie z rozstrzygniętym pod koniec ub.r. przetargiem w samej Warszawie 1,6 tys. wiat przystankowych wymieni i będzie eksploatować reklamowo AMS (przeczytaj o tym więcej). - Według szacunkowych danych citylighty generują obecnie ponad 25 proc. przychodów branży out of home. Ich rola będzie się w kolejnych latach zwiększać - uważa Lech Kaczoń.
Ogólna liczba nośników na koniec roku |
||||||
Nośnik |
2008 r. |
2009 r. |
2010 r. |
2011 r. |
2012 r. |
2013 r. |
Standardowe 12 m² |
27 732 |
23 536 |
21 620 |
20 367 |
17 746 |
14 771 |
Frontlight 6 x 3 m |
14 185 |
14 455 |
14 482 |
14 513 |
14 435 |
14.191 |
Frontlight 12 x 3 m |
801 |
821 |
831 |
785 |
787 |
776 |
Frontlight 12 x 4 m |
1 008 |
1 026 |
1 035 |
1 028 |
1 039 |
1 075 |
Citylight |
20 755 |
20 200 |
20 020 |
20 265 |
20 158 |
20 449 |
Backlight 6 x 3 m |
985 |
976 |
959 |
944 |
915 |
896 |
Backlight 8 x 4 m |
448 |
500 |
492 |
526 |
514 |
505 |
Backlight scroll |
1 924 |
1 705 |
1 571 |
1 321 |
962 |
707 |
Nośniki małego formatu |
35 587 |
34 781 |
33 483 |
32 141 |
33 329 |
30 952 |
Zdecydowanie największym operatorem reklamy zewnętrznej jest AMS (wchodząca w skład grupy kapitałowej Agory), do której należy prawie 45 tys. nośników, z czego 21,5 tys. to nośniki małego formatu, 13,3 tys. - citylighty, a 6,8 tys. - tablice 12-metrowe. Przy czym rok wcześniej firma miała o 1,3 tys. nośników więcej - ubyło jej przede wszystkim 760 powierzchni 12-metrowych. Dodatkowo AMS posiada 1,8 tys. ekranów digital signage.
14,3 tys. nośników - w tym 7 tys. tablic 12-metrowych i 5,3 tys. frontlightów 6 x 3 m - należy do Grupy Ströer. W skali roku firma zrezygnowała z 2,6 tys. nośników, z czego większość (2,2 tys.) stanowiły tablice 12-metrowe.
firma |
nośniki tradycyjne |
|||||
12 m² |
duży format |
mały format |
||||
6x3 |
12x3 |
12x4 |
pozostałe |
|||
AMS |
6 773 |
1 749 |
|
3 |
146 |
21 480 |
BUSINESS CONSULTING |
|
|
|
|
|
|
BPMEDIA |
223 |
44 |
|
30 |
|
74 |
CAM MEDIA |
|
|
|
|
|
2 885 |
CLEAR CHANNEL POLAND |
1 |
1 863 |
|
|
1 |
956 |
CITYBOARD |
|
4 908 |
|
624 |
1 |
|
DEFI |
|
|
|
|
3 |
|
GIGABOARD |
|
|
|
|
138 |
|
GLOBART |
204 |
10 |
1 |
|
34 |
|
HEADZ |
|
|
|
|
|
|
JETLINE |
|
|
|
338 |
|
|
KONESER |
41 |
|
|
|
|
219 |
MEGABOARD |
|
|
|
33 |
13 |
|
MINI MEDIA |
|
|
|
|
|
4 439 |
OUTDOOR 3 |
549 |
75 |
|
|
50 |
147 |
SCHULZ |
|
235 |
1 |
|
4 |
|
STROEER |
6 980 |
5 307 |
651 |
47 |
20 |
324 |
SUPERSIGNS |
|
|
123 |
|
|
|
WAREXPO |
|
|
|
|
|
428 |
SUMA |
14 771 |
14 191 |
776 |
1 075 |
410 |
30 952 |
WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
firma |
nośniki podświetlane |
wszystkie nośniki |
||||
citylight 1,2x1,8m |
scroll 9m² |
duży format |
||||
6x3 |
8x4 |
pozostałe |
||||
AMS |
13 263 |
360 |
890 |
292 |
13 |
44 969 |
BUSINESS CONSULTING |
786 |
|
|
|
|
786 |
BPMEDIA |
52 |
|
|
|
|
423 |
CAM MEDIA |
215 |
|
|
|
|
3 100 |
CLEAR CHANNEL POLAND |
5 545 |
|
4 |
77 |
2 |
8 449 |
CITYBOARD |
|
|
|
|
33 |
5 566 |
DEFI |
|
|
|
|
14 |
17 |
GIGABOARD |
|
|
|
47 |
|
185 |
GLOBART |
12 |
|
|
|
|
261 |
HEADZ |
|
|
2 |
82 |
2 |
86 |
JETLINE |
|
|
|
|
|
338 |
KONESER |
|
|
|
|
|
260 |
MEGABOARD |
|
|
|
|
|
46 |
MINI MEDIA |
|
|
|
|
|
4 439 |
OUTDOOR 3 |
|
|
|
|
|
821 |
SCHULZ |
|
|
|
|
5 |
245 |
STROEER |
576 |
347 |
|
7 |
66 |
14 325 |
SUPERSIGNS |
|
|
|
|
|
123 |
WAREXPO |
|
|
|
|
|
428 |
SUMA |
20 449 |
707 |
896 |
505 |
135 |
84 867 |
Na kolejnej podstronie prezentujemy statystyki nośników w największych miastach i ekranów digital signage
Dołącz do dyskusji: Coraz mniej nośników outdoorowych w Polsce. Liderami AMS, Ströer i Warszawa