SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Coraz mniej nośników outdoorowych w Polsce. Liderami AMS, Ströer i Warszawa

Na koniec ub.r. w Polsce było 84,9 tys. nośników reklamy zewnętrznej, o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej. Aż 45 tys. należy do firmy AMS, 14,3 tys. do Grupy Ströer, natomiast 21,6 tys. znajduje się w Warszawie.

Według danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej liczba nośników outdoorowych należących do jej firm członkowskich na koniec 2013 roku wyniosła dokładnie 84 867. To o 5,7 tys. mniej niż rok wcześniej, co oznacza spadek o 6,3 proc.

Nośników reklamy zewnętrznej ubywa systematycznie od kilku lat. Na koniec 2008 roku było ich 104,4 tys., rok później - 99 tys., na koniec 2010 roku - 95,4 tys., a na koniec 2011 - 92,6 tys. W efekcie od 2008 do 2013 roku ich liczba zmalała o 19,5 tys.

Statystyki te obejmują nośniki wszystkich formatów - od standardowych, po konstrukcje nietypowe, a także wykorzystywane wyłącznie czasowo konstrukcje na ścianach budynków.

>>> Wydatki na reklamę zewnętrzną zmalały o 14 proc. w 2013 r.

Nośnik reklamy

Ogólna liczba nośników 31.12.2013 r.

Ogólna liczba nośników 31.12.2012 r.

Standardowe 12 m²

14 771

17 746

Frontlight 6 x 3 m

14 191

14 435

Frontlight 12 x 3 m

776

787

Frontlight 12 x 4 m

1.075

1.039

Nośniki małego formatu

30 952

33 329

Pozostałe nośniki

410

576

Citylight

20 449

20 158

Backlight 6 x 3 m

896

915

Backlight 8 x 4 m

505

514

Backlight scroll 9 m²

707

962

Pozostałe nośniki podświetlane

135

142

Łączna liczba nośników

84 867

90 603


Zeszłoroczny spadek Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej wyjaśnia m.in. zakończeniem działalności przez firmę LiftBoards, do której przed rokiem należało 3,7 tys. nośników małego formatu w windach. Jednocześnie o 3 tys. zmalała w ciągu roku liczba standardowych nośników o powierzchni 12 metrów kwadratowych.

- W ciągu pięciu ostatnich lat ich liczba spadła o blisko 13 tys. i zrównała się praktycznie z liczbą powierzchni premium typu frontlight 18 metrów kwadratowych, które od kilku lat generują największe przychody w naszej branży (zgodnie z ostatnimi szacunkami - blisko 40 proc.) - komentuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. Przypomina, że w 2000 roku nośników 12-metrowych było 52 tys., czyli prawie cztery razy więcej niż obecnie.

- W perspektywie najbliższych trzech-pięciu lat na pewno większego znaczenia nabiorą citylighty. Ważnymi dla reklamodawców pozostaną w tym czasie wszystkie pozostałe nośniki typu frontlight i backlight: od 18 do 48 metrów kwadratowych - ocenia Kaczoń. - Nie należy jednak liczyć na istotne zmiany w segmencie tych nośników, zarówno frontlightów 36- i 48-metrowych, jak i backlightów 18- i 32-metrowych. Pozostają one atrakcyjnym uzupełnieniem każdej kampanii outdoorowej (przede wszystkim akcji wizerunkowych), ale możliwości dla ich nowych lokalizacji są ograniczone. Tym samym koszt wynajęcia ich powierzchni ekspozycyjnych będzie coraz większy - zaznacza.

Lepsze perspektywy rozwoju są przed citylightami, sytuowanymi w wiatach przystankowych, w formie wolnostojących witryn lub wieszanymi na ścianach budynków. Zwłaszcza że zgodnie z rozstrzygniętym pod koniec ub.r. przetargiem w samej Warszawie 1,6 tys. wiat przystankowych wymieni i będzie eksploatować reklamowo AMS (przeczytaj o tym więcej). - Według szacunkowych danych citylighty generują obecnie ponad 25 proc. przychodów branży out of home. Ich rola będzie się w kolejnych latach zwiększać - uważa Lech Kaczoń.

Ogólna liczba nośników na koniec roku

Nośnik

2008 r.

2009 r.

2010 r.

2011 r.

2012 r.

2013 r.

Standardowe 12 m²

27 732

23 536

21 620

20 367

17 746

14 771

Frontlight 6 x 3 m

14 185

14 455

14 482

14 513

14 435

14.191

Frontlight 12 x 3 m

801

821

831

785

787

776

Frontlight 12 x 4 m

1 008

1 026

1 035

1 028

1 039

1 075

Citylight

20 755

20 200

20 020

20 265

20 158

20 449

Backlight 6 x 3 m

985

976

959

944

915

896

Backlight 8 x 4 m

448

500

492

526

514

505

Backlight scroll

1 924

1 705

1 571

1 321

962

707

Nośniki małego formatu

35 587

34 781

33 483

32 141

33 329

30 952


Zdecydowanie największym operatorem reklamy zewnętrznej jest AMS (wchodząca w skład grupy kapitałowej Agory), do której należy prawie 45 tys. nośników, z czego 21,5 tys. to nośniki małego formatu, 13,3 tys. - citylighty, a 6,8 tys. - tablice 12-metrowe. Przy czym rok wcześniej firma miała o 1,3 tys. nośników więcej - ubyło jej przede wszystkim 760 powierzchni 12-metrowych. Dodatkowo AMS posiada 1,8 tys. ekranów digital signage.

14,3 tys. nośników - w tym 7 tys. tablic 12-metrowych i 5,3 tys. frontlightów 6 x 3 m - należy do Grupy Ströer. W skali roku firma zrezygnowała z 2,6 tys. nośników, z czego większość (2,2 tys.) stanowiły tablice 12-metrowe.

firma

nośniki tradycyjne

12 m²

duży format

mały format

6x3

12x3

12x4

pozostałe

AMS

6 773

1 749

 

3

146

21 480

BUSINESS CONSULTING

 

 

 

 

 

 

BPMEDIA

223

44

 

30

 

74

CAM MEDIA

 

 

 

 

 

2 885

CLEAR CHANNEL POLAND

1

1 863

 

 

1

956

CITYBOARD

 

4 908

 

624

1

 

DEFI

 

 

 

 

3

 

GIGABOARD

 

 

 

 

138

 

GLOBART

204

10

1

 

34

 

HEADZ

 

 

 

 

 

 

JETLINE

 

 

 

338

 

 

KONESER

41

 

 

 

 

219

MEGABOARD

 

 

 

33

13

 

MINI MEDIA

 

 

 

 

 

4 439

OUTDOOR 3

549

75

 

 

50

147

SCHULZ

 

235

1

 

4

 

STROEER

6 980

5 307

651

47

20

324

SUPERSIGNS

 

 

123

 

 

 

WAREXPO

 

 

 

 

 

428

SUMA

14 771

14 191

776

1 075

410

30 952

WIRTUALNEMEDIA.PL

firma

nośniki podświetlane

wszystkie nośniki

citylight 1,2x1,8m

scroll 9m²

duży format

6x3

8x4

pozostałe

AMS

13 263

360

890

292

13

44 969

BUSINESS CONSULTING

786

 

 

 

 

786

BPMEDIA

52

 

 

 

 

423

CAM MEDIA

215

 

 

 

 

3 100

CLEAR CHANNEL POLAND

5 545

 

4

77

2

8 449

CITYBOARD

 

 

 

 

33

5 566

DEFI

 

 

 

 

14

17

GIGABOARD

 

 

 

47

 

185

GLOBART

12

 

 

 

 

261

HEADZ

 

 

2

82

2

86

JETLINE

 

 

 

 

 

338

KONESER

 

 

 

 

 

260

MEGABOARD

 

 

 

 

 

46

MINI MEDIA

 

 

 

 

 

4 439

OUTDOOR 3

 

 

 

 

 

821

SCHULZ

 

 

 

 

5

245

STROEER

576

347

 

7

66

14 325

SUPERSIGNS

 

 

 

 

 

123

WAREXPO

 

 

 

 

 

428

SUMA

20 449

707

896

505

135

84 867

Na kolejnej podstronie prezentujemy statystyki nośników w największych miastach i ekranów digital signage

Dołącz do dyskusji: Coraz mniej nośników outdoorowych w Polsce. Liderami AMS, Ströer i Warszawa

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
k
wrzucone przez reklamodawców pienidze ludzi kompletnie nieinteresuje co tam jest
0 0
odpowiedź
User
rr
A to nie Gazeta która należy do tego samego właściciela co AMS walczy z "zaśmiecaniem przestrzeni publicznej reklamami"? Może należałoby zadać jej naczelnemu takie niezbyt wygodne pytanie...
0 0
odpowiedź
User
pavv
Szybki test zrobiłem wśród znajomych. Pytanie brzmiało "Proszę sobie przypomnieć jaką ostatnio reklamę widziałaś/widziałeś na słupie, ścianie bądź przystanku". Na 34 osoby przepytane tylko 2 pamiętały jakąś reklamę, ale nie pamiętały jej treści w całości. Gratuluję skuteczności - żyjcie sobie agencje w swoim własnym świecie, a za rok czy dwa obudzicie się z łapą w kale bo na rękę w nocniku będzie już za późno.
0 0
odpowiedź