Coraz więcej marek luksusowych w Polsce. Rośnie zamożność Polaków
Dostępność marek luksusowych w Polsce wzrosła o 8 pkt. proc. (aktualnie do 61 proc.). Rośnie też liczba zamożnych Polaków i ich dochodów. Wszystko to razem potwierdza, że należy spodziewać się rosnącego zainteresowania polskim rynkiem przez światowych producentów dóbr luksusowych.
Spośród 200 marek luksusowych, które zostały uwzględnione w raporcie KPMG, w Polsce jest dostępnych 61 proc. Oznacza to wzrost o 8 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego badania.
Najczęściej na rynku dóbr luksusowych w Polsce spotykane są marki o rodowodzie włoskim (21 proc.), francuskim (18 proc.) i szwajcarskim (15 proc.).
Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie artykułów prasowych oraz materiałów dostępnych na stronach internetowych. Uwzględniono 200 kluczowych marek luksusowych na świecie.
Obecnie Polacy mają najłatwiejszy dostęp do marek luksusowych w segmencie hi-tech (w Polsce jest obecnych 86 proc. kluczowych marek z tego sektora) oraz alkoholi i używek (dostęp do 82 proc. marek). Najsłabiej reprezentowane są w Polsce luksusowe marki związane z usługami hotelowymi (34 proc.), marki akcesoriów i dodatków (50 proc.) oraz odzieży, obuwia i torebek (53 proc.).
"Prognozujemy, że ta sytuacja będzie się zmieniała i w najbliższych latach coraz więcej marek luksusowych pojawi się na polskim rynku" - prognozuje Andrzej Marczak, partner w dziale doradztwa podatkowego KPMG, jeden z autorów raportu.
W ostatnim okresie na polskim rynku odnotowano kilka znaczących debiutów marek luksusowych, szczególnie w segmencie luksusowej odzieży i obuwia (np. Christian Louboutin), luksusowej biżuterii i zegarków (np. A. Lange&Söhne), a także samochodów luksusowych (np. Ferrari, Maserati).
Źródło: opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie artykułów prasowych oraz materiałów dostępnych na stronach internetowych. Uwzględniono 200 kluczowych marek luksusowych na świecie.
W 2010 roku liczba bogatych i zamożnych Polaków wzrosła do około 620 tys. osób, z 606 tys. w 2009 roku, przy czym za bogate i zamożne zostały uznane osoby, które w 2009 roku uzyskały dochód powyżej ustawowego progu podatkowego (85,5 tys. zł brutto rocznie, czyli ok. 7,1 tys. zł. miesięcznie). Blisko 1/3 osób bogatych i zamożnych mieszka w województwie mazowieckim (ponad 190 tys.). Na kolejnych miejscach znalazły się województwa: śląskie (64 tys.), wielkopolskie (50,5 tys.) i małopolskie (47 tys.).
W badaniu KPMG została wyróżniona także grupa aspirujących, tj. osób o przeciętnych miesięcznych dochodach od 3,7 tys. do 7,1 tys. zł brutto. Można tutj zaliczyć około 2 mln osób.
"W najbliższej przyszłości część osób z grupy aspirujących z pewnością awansuje do grona bogatych i zamożnych. Ich roczne wydatki na dobra luksusowe to przeciętnie blisko 6 tys. zł na osobę, podczas gdy osoby bogate i zamożne wydają rocznie na dobra luksusowe średnio prawie 30 tys. zł. W związku z tym deklarowana roczna wartość wydatków Polaków na szeroko rozumiane dobra luksusowe może wynieść nawet 30 miliardów złotych” - stwierdził Marczak.
Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Ministerstwa Finansów.
p – prognoza
*osoby o przeciętnych dochodach miesięcznych powyżej 7,1 tys. zł.
Luksusowe samochody osobowe
W 2010 roku odnotowano w Polsce 118 382 nowe rejestracje samochodów osobowych luksusowych marek. Najpopularniejszą marką samochodu luksusowego w Polsce okazało się Audi (ponad 50 tys. nowych rejestracji). Na kolejnych miejscach znalazły się BMW (ponad 26 tys. nowych rejestracji), Mercedes (23,5 tys.), Volvo (ponad 13 tys.) i Saab (ponad 2 tys.). Najczęściej rejestrowane były modele mające 5 i więcej lat.
Najpopularniejszym modelem samochodu luksusowego o wartości powyżej 250 tys. zł w 2010 roku w Polsce okazał się Mercedes klasy S (453 nowe rejestracje).
"Pomimo, iż udział nowych rejestracji samochodów marek luksusowych w rejestracjach ogółem wyniósł 31 proc., to gdyby uwzględnić strukturę wiekową rejestrowanych samochodów marek luksusowych w Polsce i wykluczyć samochody starsze niż pięcioletnie, udział rejestracji samochodów marek luksusowych w rejestracjach ogółem spadłby do 9 proc. Oznacza to, że w Polsce istnieje bardzo duże zapotrzebowanie na luksusowe marki samochodów, ale Polacy wciąż nie są na tyle bogaci, aby pozwolić sobie na zakup nowych modeli" - powiedział Tomasz Wiśniewski, partner w dziale doradztwa finansowego KPMG, jeden z autorów raportu.
Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie bazy CEPiK.
Łodzie i jachty
W 2010 roku, po dwóch latach kryzysu w sektorze jachtowym, liczba wyprodukowanych jachtów w Polsce wzrosła o ponad 40 proc., do 15,5 tys. jednostek. Według szacunków, 95-97 proc. jachtów polskiej produkcji trafia na eksport.
Liczba zarejestrowanych w Polsce łodzi i jachtów wykorzystywanych w celach sportowych i turystycznych od dwóch lat utrzymuje się na stałym poziomie - ponad 1,5 tys. jednostek. O 10 proc. wzrosła liczba zarejestrowanych jachtów o długości ponad 10 metrów - w 2010 roku zarejestrowano ich 172. Wśród rejestrowanych w Polsce jachtów przeważają łodzie produkcji polskiej i amerykańskiej. Są to jednostki względnie nowe - 60 proc. ma nie więcej niż 5 lat.
*od 14 marca 2005 r.
Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Polskiego Związku Żeglarskiego.
Prywatne samoloty i helikoptery
W styczniu 2011 roku w Polsce zarejestrowanych było 2215 statków powietrznych, z czego 852 stanowiły samoloty i helikoptery zarejestrowane na osoby fizyczne bądź firmy (z wyłączeniem takich podmiotów jak PLL LOT, PZL Świdnik, ZOZ-y, Aeroklub Polski itp.). Oznacza to wzrost o 3,6 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.
Od 2006 roku liczba samolotów i helikopterów zarejestrowanych przez firmy wzrosła o 57 proc. – z 419 do 658 sztuk – co świadczy o rosnącym zainteresowaniu Polaków własnym transportem lotniczym.
* statki powietrzne, takie jak: samoloty, śmigłowce, szybowce, motoszybowce, sterowce i balony
** z wyłączeniem takich podmiotów jak PLL LOT, PZL Świdnik, ZOZ-y, Aeroklub Polski itp.
Źródło: Opracowanie własne KPMG w Polsce na podstawie danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Dane na koniec roku kalendarzowego.
Luksusowe dobra konsumpcyjne
Jak wynika z danych przekazanych na potrzeby raportu KPMG przez Euromonitor International, w 2010 roku rynek luksusowych dóbr konsumpcyjnych mógł osiągnąć wartość blisko 3,5 mld zł. W latach 2011-2015 spodziewany jest bardzo duży wzrost wartości rynku, który może osiągnąć 40 proc.
Największym segmentem rynku luksusowych dóbr konsumpcyjnych w Polsce, którego wartość w 2010 roku szacowano na 1 164 mln zł (blisko 1/3 wartości całego) jest segment biżuterii i zegarków. Na dalszych miejscach znalazły się luksusowe alkohole (20 proc. wartości rynku), odzież i obuwie (18 proc.) oraz kosmetyki klasy super premium (9 proc.).
Rynek dzieł sztuki i antyków
W 2010 roku wartość wylicytowanych obiektów na aukcjach sztuki wyniosła 36,6 mln zł, wobec 44,5 mln zł w 2009 roku i 59,1 mln zł w 2008 roku, co wskazuje na opóźnioną reakcję rynku na kryzys finansowy w stosunku do globalnego rynku. Za 95 proc. sprzedaży w 2010 roku odpowiadały sztuki piękne (czyli malarstwo, rysunek, rzeźba, grafika i fotografia), a rzemiosło artystyczne za pozostałe 5 proc.
Źródło: KPMG w Polsce na podstawie roczników aukcyjnych Art&Business. Dane obejmują wyłącznie tradycyjne aukcje przeprowadzone przez domy aukcyjne i uwzględniają obiekty sprzedane warunkowo.
Raport "Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Edycja 2011" jest kontynuacją badania z 2010 roku. Raport został oparty o analizę desk research, wywiady telefoniczne oraz spotkania z przedstawicielami firm oferujących dobra luksusowe w Polsce, a także analizy statystyczne przeprowadzone w oparciu o dane Ministerstwa Finansów oraz dane i raporty firm analitycznych specjalizujących się w badaniu sektora dóbr luksusowych.
Dołącz do dyskusji: Coraz więcej marek luksusowych w Polsce. Rośnie zamożność Polaków