Coraz większy popyt na analizę danych w sektorze finansowym
IBM Polska obserwuje ożywienie w sektorze usług i produktów IT w sektorze finansowym i ubezpieczeniowym, wynika z wypowiedzi dyrektora sektora finansowego spółki Bogdana Zborowskiego dla agencji ISB. IBM przedstawił raport dotyczący globalnych trendów w branży ubezpieczeniowej.
"Kryzys jest za nami. Widać, że firmy z sektora finansowego sięgają po nowe elementy oferty firm informatycznych, takie jak rozwiązania Business Analytics, pozwalające lepiej dostosować swoją ofertę do zmieniających się realiów rynkowych" - powiedział ISB Zborowski. Dodał, że uważa, iż IBM będzie w stanie zagospodarować znaczącą część tego popytu, dzięki swojej ofercie.
Zborowski przedstawił wnioski z globalnego badania IBM dotyczącego branży ubezpieczeniowej.
Z badania "Mocne punkty interakcji" przeprowadzonego przez IBM Institute of Business Value (IBV) wśród 21740 klientów w 20 krajach, wynika, że firmy ubezpieczeniowe coraz częściej będą korzystać z mediów społecznościowych i zaawansowanych narzędzi analitycznych w procesie sprzedaży produktów klientom, których zwyczaje zakupowe uległy zmianie.
Globalne badanie z zakresu ubezpieczeń, największe jakie kiedykolwiek zostało przeprowadzone przez IBV, pokazuje, że ponad 60% klientów planuje kupić polisę ubezpieczeniową zbiera informację wykorzystując więcej niż jedno narzędzie kontaktu z ubezpieczycielem, tj. telefon, internet lub bezpośrednie spotkania. Jedna piąta respondentów twierdzi, że korzysta z czterech różnych narzędzi interakcji w procesie poszukiwania i porównywania ofert ubezpieczeniowych.
Gromadząc informacje na temat ewentualnego ubezpieczyciela, klienci wybierają głównie internet (49,5%). Drugim równie popularnym kanałem jest osobisty kontakt z agentem ubezpieczeniowym (47,9%), zasięganie opinii w najbliższym środowisku - wśród przyjaciół i rodziny (46,4%), a także korzystanie ze stron internetowych gromadzących oferty bądź obiektywne zestawienia i rankingi (35,5%).
"Klienci mają swoje ulubione kanały interakcji i jeśli jakość doświadczenia z wybranego bądź preferowanego kanału jest niska u danego ubezpieczyciela (jakość mierzona jako odpowiedni zestaw produktów oraz informacje wspomagające podjęcie decyzji), coraz częściej skutkuje to decyzją o zmianie firmy ubezpieczającej" - powiedział Zborowski, komentując badania.
Dodał, że nasz region był silnie reprezentowany w badaniu. Uwzględniono w nim odpowiedzi 1620 respondentów z Polski i Czech.
Zdaniem Zborowskiego, ze względu na to, że Polska nadal jest rynkiem rozwijającym się, firmy ubezpieczeniowe mogą się koncentrować na pozyskiwaniu nowych klientów, zamiast walczyć o osoby korzystające z usług konkurencji. Zadanie utrudnia im jednak fakt, że Polacy mniej ufają firmom ubezpieczeniowym, niż konsumenci z większości rynków bardziej rozwiniętych. Jedynie 32% badanych z Polski deklaruje, że ufa firmom ubezpieczeniowym (najniższy wynik wśród badanych). Jednocześnie 46% Polaków deklaruje lojalność w stosunku do swojego ubezpieczyciela. Specyfika rynku, coraz większa jego złożoność i wyzwania rynkowe zmuszą - zdaniem przedstawiciela IBM - sektor ubezpieczeniowy, do inwestycji w bardziej zaawansowane systemu analityczne oraz nowoczesne kanały dotarcia do klientów.
Kilka polskich firm informatycznych notowanych na GPW (np. Sygnity lub Infovide-Matrix) deklarowało w swoich strategiach, że będzie się koncentrować m.in. na segmencie finansowym ze względu na perspektywy jego rozwoju i stosunkowo wysokie marże.
Dołącz do dyskusji: Coraz większy popyt na analizę danych w sektorze finansowym