SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

CR Media: internet wzrośnie kosztem innych mediów

Rynek reklamy powinien zanotować w tym roku wzrost rzędu 9,9%. Jego wartość na koniec tego roku sięgnie 5 990 mln zł.

Wynika z raportu na temat rynku reklamy Ad.media Raport, przygotowanego przez CR Media Consulting.

„Tradycyjnie głównym czynnikiem wzrostu rynku reklamy jest wzrost gospodarczy. Obecnie obserwujemy, że produkcja rośnie, znacząco zwiększa się także liczba zamówień w przemyśle i obrotów w handlu detalicznym. To pozwala przypuszczać, że nasze prognoz zostaną zrealizowane” – powiedział Maciej Chodorowski z CR Media Consulting podczas wtorkowej konferencji prasowej.

Spółka przewiduje, że w 2007-2008 roku rynek reklamowy będzie wciąż rozwijał się w tempie znacznie szybszym, niż wzrost PKB – o 9,1% w roku 2007 do 6,54 mld zł oraz o 8,5% do 7,09 mld zł w roku 2008. Analitycy nie zakładają przy tym znaczącego wpływu czynników jednorazowych na ten poziom wzrostu.

„To, co może pozytywnie wpłynąć na prognozy wzrostu przychodów, to dalsza liberalizacja w sektorach tradycyjnie zmonopolizowanych: telekomunikacja, energetyka, transport kolejowy, a także wzrost konkurencji w sektorach usługowych na skutek napływu przedsiębiorców unijnych. Mamy też nadzieję, na dalsze urealnienie cenników reklamowych w telewizji i innych mediach, a także wzrost niestandardowych form reklamy” – powiedział Rafał Oracz z CR Media Consulting.

Zdaniem autorów raportu, w tym roku będziemy mieli do czynienia z dalszym spowolnieniem wzrostu reklamy w telewizji na rzecz internetu. O ile w tym roku udział internetu w rynku reklamy ogółem wyniesie 3,6%, to w 2008 roku zwiększy się on do 5,3%.

W pierwszym kwartale tego roku rynek reklamy wzrósł o 9,1%. Największe media zanotowały wzrost poniżej przeciętnej rynkowej – telewizja o 7,9%, a prasa – o 7,1%. Lepszy wynik zyskało radio – wzrost o 12,9 % oraz internet – wzrost o 47,1 %.

W drugim kwartale tego roku wzrost przychodów powinien być szczególnie widoczny ze względu na mistrzostwa świata w piłce nożnej i niską bazę poprzedniego roku. Autorzy raportu prognozują, że dynamika przychodów sięgnie 12,7%.

„W trzecim kwartale spodziewamy się ujemnego odchylenia ze względu na wysoką bazę porównawczą z 2005 roku, kiedy mieliśmy kampanie wyborcze – parlamentarne i prezydenckie. Można spodziewać się wzrostu wydatków na kampanie samorządowe, ale duże media zyskają na tym niewiele” – powiedział Maciej Chodorowski z CR Media Consulting.

Według autorów raportu, w trzecim kwartale dynamika przychodów wyniesie 8,1%, a w kolejnym 9,2 %. Cały rok powinien zakończyć się wzrostem wartości rynku reklamowego o 9,9 %.

Wartość rynku reklamy na koniec 2005 roku sięgnęła 5.452 mln zł wobec 4.850 mln zł na koniec 2004 roku.

„Na kształtowanie się wartości rynku w trakcie 2005 roku miały wpływ dwa wydarzenia: żałoba po śmierci Jana Pawła II oraz parlamentarne i prezydenckie kampanie wyborcze. Zawieszenie emisji reklam w trakcie żałoby narodowej wpłynęło negatywnie na wysokość przychodów reklamowych – głównie mediów elektronicznych. Odwrotny skutek miały kampanie wyborcze, które wpłynęły na wzrost przychodów przede wszystkim telewizji i outdooru ” – napisali w raporcie specjaliści CR Media Consulting.

Zdaniem Macieja Chodorowskiego, dzięki kampaniom wyborczym trzeci kwartał, który należy zazwyczaj do najsłabszych pod względem wartości wydatków reklamowych, cechował się najwyższą, bo 15-proc. dynamiką przychodów reklamowych.

Mimo wysokiej bazy okresu przed akcesja Polski do EU, w pierwszym kwartale wzrost ten wyniósł 11,7% i był powyżej oczekiwań analityków. W drugim kwartale osiągnął poziom 9,4 %. Ostatni kwartał okazał się również bardzo dobry ze względu na wzmocnienie koniunktury gospodarczej i rekordowy wzrost inwestycji. W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku dynamika przychodów reklamowych sięgnęła 13,8 %.

Najmniejszy wzrost dynamiki przychodów zanotowała prasa – 10,4%, telewizja 11,6%, a prasa 12,0%. Największa dynamikę wzrostu przychodów w 2005 roku miał internet – 85,2%.

„Wpłynęło na to rozszerzenie funkcjonalności mediów offline w Internecie, ewidentny wzrost zasięgu technicznego tego medium oraz wzrost stałych łączy. Spadły także ceny emisji zaksięgowanych” – powiedział Rafał Oracz.

Udział mediów w rynku reklamy ogółem na koniec 2005 roku wyglądał następująco: telewizja – 54,1 %, prasa – 35,4 %, radio – 7,8 %, Internet – 2,7 %.

Dołącz do dyskusji: CR Media: internet wzrośnie kosztem innych mediów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl