Cyfrowy Polsat liczy zyski i inwestuje. Ma 3,434 mln abonentów
Cyfrowy Polsat zakończył ub.r. wzrostem przychodów i zysku, a także największym przyrostem liczby abonentów na rynku. Spółka planuje do końca marca br. sfinalizować zakup Telewizji Polsat, w planach ma nowe usługi i uruchomienie internetu LTE.
Przychody Cyfrowego Polsatu w ub.r. wyniosły 1,496 mln zł i były o 17 proc. wyższe niż w 2009 roku, EBITDA spółki wzrosła o 28 proc. do 407 mln zł, a zysk netto poszedł do góry o 12 proc. do 258 mln zł.
Cyfrowy Polsat zakończył 2010 rok z liczbą 3,434 mln abonentów, co oznacza, że jego baza wzrosła o 234 tys. klientów – było to 48 proc. wszystkich przyłączeń netto do platform w 2010 roku. Dla porównania przyrost netto platformy N wyniósł 113 tys., a Cyfra+ podała, że jej liczba abonentów w 2010 roku się nie zmieniła. W sumie nowych klientów dołączyło do platformy w ub.r. aż 583 tys. - To pokazuje, że Polacy lubią Cyfrowy Polsat i chętnie go kupują - mówił na konferencji prasowej Dominik Libicki, prezes spółki. Na koniec grudnia 2010 roku 2,72 mln abonentów korzystało z pakietu Familijnego i opcji premium, a 716 tys. z pakietów Mini i Mini Max.
Z kolei telefonia komórkowa Cyfrowego Polsatu miała na koniec ub.r. 96 tys. użytkowników (więcej o 29 tys. niż rok wcześniej), a z usługi dostępu do internetu, uruchomionej w lutym 2010 roku, korzystało 26 tys. abonentów. Jak podał Libicki, obecnie jest to już ponad 30 tys. klientów. - Tempo przyrostu tej usługi zależy od liczby stacji bazowych, w tej chwili jest ich 470, w tym na ponad 400 prowadzona jest komercyjna działalność. Obecnie 20 proc. naszych abonentów ma zasięg naszego internetu wewnątrz domu - wyjaśnił prezes Cyfrowego Polsatu,
Średni przychód na abonenta (ARPU) pakietu Familijnego wyniósł w 2010 roku 42,1 zł po wzroście o 4,5 proc. rok do roku., co jest zgodne z prognozami spółki. Natomiast ARPU pakietu Mini wzrosło aż o 20,7 proc. do 11,1 zł. - To skutek migracji klientów z pakietu Mini do Mini Maxa oraz wprowadzenia pakietu Mini HD za 14,90 zł – tłumaczył Libicki.
Churn (współczynnik odpływu abonentów) na koniec 2010 roku wyniósł 10,3 proc. w porównaniu do 8,2 proc. w 2009 roku, co było m.in. efektem zmiany regulaminu oraz agresywnej konkurencji na rynku. - Churn ustabilizował się w drugiej połowie ub.r. Spodziewam się, że w 2011 roku churn będzie na tym samym poziomie – mówił na konferencji Dominik Libicki. Operator wyliczył, że konkurencyjna platforma N miała churn wynoszący aż 18,9 proc. Cyfra+ żadnych danych na ten temat nie podała.
Do końca marca br. Cyfrowy Polsat chce sfinalizować transakcję zakupu 100 proc. akcji Telewizji Polsat. - Jest duże zainteresowanie ze strony banków - przyznaje Tomasz Szeląg, członek zarządu Cyfrowego Polsatu ds. finansowych. Transakcja zostanie bowiem sfinansowana pożyczką terminową w kwocie 1,4 mld zł, kredytem odnawialnym o wartości 0,2 mld zł, oraz z kredytu pomostowego w wysokości 1,4 mld refinansowanego z emisji obligacji typu High Yield na przełomie drugiego i trzeciego kwartału br. Potrzeba spłaty kredytów spowoduje, że spółka z zysku za 2010 rok nie wypłaci dywidendy, prawdopodobnie tak samo będzie za 2011 rok.
Platforma stawia na dalszy rozwój. - Celem Cyfrowego Polsatu jest utrzymanie pozycji lidera płatnej telewizji poprzez wzrost bazy abonentów, wzrost rentowności i budowanie przychodów do abonentów – podkreśla Libicki. Operator w tym celu wprowadzi nowe usługi jak CatchUP TV i CP Online (poznaj szczegóły!), inwestować będzie też w usługę internetową, właśnie ruszyły bowiem testu internetu w technologii LTE, który pozwala na transfer z prędkością nawet do 100 Mb/s (więcej na ten temat). Powinien on zostać komercyjnie uruchomiony jeszcze w tym roku.
Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat liczy zyski i inwestuje. Ma 3,434 mln abonentów