Euro 2012: inwestycje kolejowe na Pomorzu
Kolej metropolitalna ułatwiająca dojazd z trójmiejskich lotnisk docentrum Gdańska oraz rewitalizacja istniejącej linii kolejowejbiegnącej przy terenach, gdzie ma stanąć Balic Arena to jedne zinwestycji kolejowych, które mają ułatwić komunikację podczas Euro2012.
Przewiduje się, że trasa kolei metropolitalnej będzie przebiegaćz projektowanej stacji Gdańsk Śródmieście, następnie w okolicachobecnej stacji Gdańsk Wrzeszcz do Portu Lotniczego Gdańsk im. LechaWałęsy, następnie ma prowadzić w kierunku Gdyni, by w okolicachstacji Gdynia Chylonia skierować się w stronę lotniska Gdynia -Babie Doły, które przekształcić się ma w drugie lotniskopasażerskie Trójmiasta.
"Dla kolei metropolitalnej wykonaliśmy dopiero wstępne studiumwykonalności, zostały zrobione pierwsze przymiarki w zakresierozwiązań projektowych. (...) Jeszcze na same praceprzedrealizacyjne potrzeba 2, 3 lat. Wtedy wejdziemy na placbudowy", powiedział Eugeniusz Pietrzak z gdańskiego oddziału PKPPolskie Linie Kolejowe S.A.
Zaznaczył, że wystarczy czasu na zakończenie inwestycji przedmistrzostwami Europy. Na odcinku od lotniska do Gdańska Osowyzostaną wykorzystane istniejące tory służące do transportutowarowego, zaś z Gdańska Osowy do Gdyni kolej pojedzie istniejącymi wykorzystywanym do tej pory szlakiem wytyczonym jeszcze przed IIwojną światową łączącym Gdynię z centrum Polski z pominięciemWolnego Miasta Gdańska.
Według wstępnych szacunków, inwestycja ta ma kosztować od niemal390 milionów złotych do 524 milionów złotych.
Drugą inwestycją, która ma ułatwić transport kibiców na BalticArenę jest rewitalizacja i modernizacja linii kolejowej w okolicachBalic Arena, łączącej centrum Gdańska z Brzeźnem i NowymPortem.
"Rewitalizacja, odnowienie i wykonanie tych działań, które sąprogramowane przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska w sensielokalizacji nowych przystanków na potrzeby kibiców i Baltic Areny"-powiedział Eugeniusz Pietrzak.
Ta inwestycja ma kosztować 70 milionów złotych. Dodał, że zainwestycją ułatwiającą komunikację podczas Euro 2012 jest takżemodernizacja linii kolejowej z Gdyni do Warszawy. Po modernizacji,pociągi na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością 160 μ 200km/h zaś podróż z Gdańska do Warszawy Wschodniej, która terazzajmuje bez mała 4 godziny będzie skrócona do 2 godz. 13 min. - 2godz. 43 min.
Mecze EURO 2012 w Gdańsku mają być rozgrywane na 44-tysięcznymstadionie, którego kształt będzie wzorowany na bryle bursztynu.Obiekt zbudowany od podstaw, ma kosztować 670 milionów złotych.
Stadion wraz z obiektami towarzyszącymi ma stanąć na 40hektarowej działce w gdańskiej dzielnicy Letnica. Obecnie w tymmiejscu są ogródki działkowe. Rozpoczęcie budowy stadionu jestplanowane na 2008 rok.
Koncepcja funkcjonowania stadionu przewiduje nie tylkoorganizowanie na tym obiekcie spotkań piłkarskich lecz równieżprzeprowadzanie rozmaitego rodzaju konferencji czy sympozjów.Miałyby one odbywać się w salach VIP-owskich na trybunach, którychwielkość można będzie dowolnie modulować.
Kibice rywalizujących drużyn będą wchodzić na stadion poprzezodrębne platformy.
Dołącz do dyskusji: Euro 2012: inwestycje kolejowe na Pomorzu