Europejskie media tworzą koalicję przeciwko Neflixowi
Stacje telewizyjne z Francji, Niemiec i Włoch nawiązują współpracę w zakresie produkcji seriali, która ma być odpowiedzią na dominację amerykańskiego Netflixa na rynku treści wideo.
Alliance będzie platformą współpracy, tworzoną przez kilku nadawców europejskich - francuską France Télévisions, niemiecki ZDF i włoską RAI. Do współpracy zaproszono także telewizje z Hiszpanii (RTVE), Belgii (RTBF, VRT) i Szwajcarii (RTS). Podjęta inicjatywa ma na celu głównie tworzenie dzięki wspólnym budżetom serialowych treści jakości premium, które będą konkurować z serialami od Netflixa.
- Możemy wyobrazić sobie europejskie produkcje, które mogą konkurować z serialami amerykańskimi - powiedziała Eleonora Andreatta, dyrektorka ds. treści fabularny RAI, w czasie konferencji we francuskim Lille, gdzie ogłoszono plany Alliance.
Pierwszą wspólną koprodukcją grupy Alliance będzie ośmioodcinkowy serial o życiu i twórczości Leonarda da Vinciego, który zostanie wyprodukowany przez firmy LuxVide i Beta Film. Budżet serialu ma wynieść 2,5 do 3,5 mln euro na odcinek.
Kolejna produkcja to "Mirage", historia szpiegowska, która wyprodukuje francuska firma Lincoln TV. Zdjęcia ruszą w Dubaju na początku 2019 roku. Ostatni projekt to "Wieczne Miasto" ("Eternal City"), którego akcja toczyć się będzie w Rzymie w latach 60. XX wieku. Będzie to koprodukcja Aurora TV, Fearless Mind i Banijay Studios France.
Jak zapowiedział Franck Freiling, wiceprezes stacji ZDF, kolejnym krokiem może być stworzenie platformy treści europejskich. Nowy serwis wideo na żądanie mógłby konkurować z Netfliksem, który coraz mniej stawia na własne treści, skutecznie odbierając klientów operatorom płatnej telewizji.
To nie jedyna taka świeża inicjatywa na Starym Kontynencie - kilka dni temu pięć kanałów telewizyjnych ze Skandynawii - Danii, Szwecji, Norwegii, Finlandii i Islandii - związały grupę Nordic 21, w ramach której co roku powstawać będzie do kilkunastu nowych seriali lokalnych.
W pierwszym kwartale 2018 roku Netflix osiągnął przychody wyższe o 43 procent niż rok wcześniej, a zysk netto osiągnął poziom 290 mln dolarów. Z serwisu korzysta globalnie 125 mln użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Europejskie media tworzą koalicję przeciwko Neflixowi