Facebook i Instagram z zakazem targetowania reklam w całej Europie
Europejska Rada Ochrony Danych (EROD) zdecydowała, że koncern Meta Platforms, właściciel Facebooka i Instagrama, nie może już wyświetlać spersonalizowanych reklam w krajach europejskich.
Meta Platforms musi zaprzestać wyświetlania reklam opartych na zachowaniach użytkowników w internecie, ponieważ są one sprzeczne z europejskimi przepisami dotyczącymi prywatności. Taką decyzję podjęła 27 października Europejska Rada Ochrony Danych na wniosek urzędów ochrony danych osobowych w Holandii i Norwegii. Decyzja została podana do publicznej wiadomości w środę.
- Meta śledzi co publikujesz, na co klikasz lub lubisz na Facebooku i Instagramie, i wykorzystuje te informacje do oferowania spersonalizowanych reklam. Niewłaściwe przetwarzanie danych osobowych milionów ludzi na Facebooku jest dla tej firmy modelem biznesowym - oznajmił Aleid Wolfsen, szef holenderskiego urzędu ochrony danych osobowych i wiceprzewodniczący EROD.
Meta ma dwa tygodnie na wycofanie spersonalizowanych reklam
Zdaniem Wolfsena decyzja europejskiego regulatora spowoduje, iż prywatność użytkowników platform koncernu Meta będzie teraz lepiej chroniona.
Europejska siedziba spółki-matki Meta Platforms znajduje się w Irlandii i w związku z tym EROD polecił organowi regulacyjnemu w tym kraju podjęcie w ciągu dwóch tygodni działań zapewniających przestrzeganie zakazu.
W zeszłym kwartale Meta Platforms osiągnął rekordowe w swojej historii 34,15 mld dolarów przychodów i 11,58 mld dolarów zysku netto, mimo że dział obejmujący metawersum przyniósł 3,7 mld dolarów straty. Wydatki koncernu zmalały o 7 proc., m.in. dzięki zmniejszeniu zatrudnienia o jedną czwartą.
Miliardy dolarów z reklam w Europie
Ponad 90 proc. swoich przychodów Meta Platforms osiąga z reklam na Facebooku i Instagramie. W minionym kwartale przychody reklamowe koncernu zwiększyły się rok do roku z 27,24 do 33,64 mld dolarów. Prawie połowę wypracowano w USA i Kanadzie (wzrost z 12,77 do 14,95 mld dolarów), natomiast procentowo bardziej wzrosły one w Europie - z 5,71 do 7,72 mld dolarów.
To głównie efekt wzrostu liczby wyświetleń reklam o 31 proc. Ich średnie ceny zmalały za to o 6 proc. Natomiast pozareklamowe przychody platform koncernu poszły w górę ze 192 do 293 mln dolarów.
Facebook ma w Europie 408 mln użytkowników aktywnych minimum raz w miesiącu, tyle samo co rok wcześniej. Natomiast globalna liczba internautów korzystających z platformy zwiększyła się rok do roku z 2,96 do 3,05 mld.
Dołącz do dyskusji: Facebook i Instagram z zakazem targetowania reklam w całej Europie
Czapki z głów.