Gdańsk chce być globalną marką
Zostać metropolią nr.1 w tej części Europy - m.in. taki cel stawia sobie miasto Gdańsk, dla którego wybrana w konkursie agencja Demo Effective Launching opracuje strategię marki. W ramach jej wdrażania przeprowadzone zostaną badania wizerunku miasta wśród obcokrajowców.
- Obecnie Gdańsk stoi przed tak ważnymi wyzwaniami jak organizacja Euro 2012, powstanie Europejskiego Centrum Solidarności czy starania o miano Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Stworzenie Strategii marki Gdańsk do 2013 roku stało się więc niezbędne w kontekście właściwej koordynacji działań związanych z realizacją powyższych przedsięwzięć - mówi Anna Zbierska, kierownik Referatu Promocji Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Odpowiedzialna za przygotowanie tej strategii jest agencja Demo Effective Launching, która w rozpisanym przez UM konkursie pokonała 10 innych firm. Wśród kryteriów oceny projektów konkursowych brano pod uwagę innowacyjność koncepcji, kompleksowe ujęcie tematu, profesjonalizm, rzetelność i spójność merytoryczną. Zwycięski projekt został opracowany przez zespół Działu Planowania Strategicznego Demo pod kierownictwem Macieja Dolaty i Moniki Hajdas.
Nowo wyznaczona strategia definiuje najważniejsze składowe marki Gdańsk o zasięgu lokalnym i globalnym. Plan komunikacji społecznej i marketingowej autorstwa Demo na lata 2008-2013 to swoiste wyzwanie, jakie miasto sobie stawia. Składa się nań m.in. stworzenie z Gdańska globalnej marki i metropolii nr.1 w tej części Europy.
- Strategia marki Gdańsk ma za zadanie przyciągać ludzi: mieszkańców, aby tu zostali; turystów, aby do miasta chcieli przyjeżdżać, a później wracać; inwestorów, aby znaleźli tu miejsce na swój biznes; studentów, aby w Gdańsku uczyli się, a koniec studiów nie kończył kontaktu z miastem - tłumaczy Jacek Sadowski, dyrektor generalny Demo Effective Launching.
W listopadzie rusza międzynarodowy projekt badawczy będący pierwszym etapem wdrażania strategii marki Gdańsk. Celem badania jest poznanie percepcji Gdańska w oczach Polaków i obywateli trzech państw, którzy najczęściej odwiedzają miasto - Brytyjczyków, Szwedów i Niemców. Badanie umożliwi także weryfikację koncepcji strategicznej zaproponowanej w ramach konkursu oraz stanowić będzie podstawę do opracowania całości strategii komunikacji miasta.
Partnerem i wykonawcą badań będzie TNS OBOP. Badanie omnibusowe zostanie przeprowadzone w Niemczech wśród osób w wieku powyżej 15 lat, w Szwecji na pytania odpowiadać będą osoby między 18 a 64 rokiem życia, a w Wielkiej Brytanii osoby, które ukończyły 16 lat. W badaniu wezmą także udziały Polacy powyżej 15. roku życia. W każdym z krajów przebadana zostanie reprezentatywna grupa 1000 osób. Biorąc pod uwagę różnice między poszczególnymi grupami docelowymi stworzono dwie odrębne ankiety. Przewidziany czas na ich wypełnienie to 5 minut. Koszty badania wynieść mają 500 tys. zł.
Podczas badania respondenci wskazywać będą osoby, wydarzenia kulturalne i historyczne oraz miejsca i zabytki, które kojarzą z Gdańskiem. Pytani odpowiedzą także na pytanie jak chcieliby spędzić czas odwiedzając miasto wiosną, latem i jesienią oraz czy Gdańsk ma szansę stać się drugą Doliną Krzemową. Wyniki tych pionierskich badań pomogą wyznaczyć "punkt zero", który w przyszłości pozwoli badać skuteczność prowadzonych działań marketingowych.
W styczniu efekt prac zostanie zaprezentowany europejskim biurom podróży i największym pomorskim spółkom - jak Lotos czy GE Money Bank. Ich opinie posłużą do wybrania ostatecznej wersji strategii promocyjnej. - Ma ona obowiązywać 6 lat, przy czym co roku będziemy ją weryfikować - mówi "Gazecie Wyborczej" Zbierska.
Dołącz do dyskusji: Gdańsk chce być globalną marką