SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Gospodarstwa domowe uwierzyły w poprawę koniunktury

W lutym br. sprzedaż detaliczna wzrosła o 7 proc. - podał GUS.

 

- Dane o sprzedaży detalicznej w lutym br. świadczą o tym, że możliwy jest powrót spożycia indywidualnego do poziomów z okresu dobrej koniunktury. Trzeba jednak pamiętać, że 7 proc. wzrost był w dużym stopniu efektem silnego przyspieszenia sprzedaży samochodów, wywołanego zmianą przepisów prawnych. Tylko bowiem do końca marca można jeszcze kupić auto z kratką, korzystając z pełnego odpisu VAT. Wiele firm, zwłaszcza małych i średnich, zdecydowało się w lutym, i podobnie będzie w marcu, na zakup tańszych samochodów.

Mocno wzrosła również sprzedaż odzieży - w cenach stałych o ponad 25 proc., a w bieżących o prawie 20 proc.  Była ona wspierana przede wszystkim przez zakrojone na dużą skalę wyprzedaże.

Wyraźnie widać zmiany w zakupach dóbr podstawowych. Co prawda sprzedaż w hiper- i supermarketach dalej rośnie, ale znacznie wolniej niż w 2013 roku, kiedy mieliśmy do czynienia z dwucyfrową dynamiką. Jednocześnie odnotowujemy wzrost w grupie żywność, napoje i wyroby tytoniowe.

Struktura sprzedaży detalicznej wskazuje, że gospodarstwa domowe uwierzyły w poprawę koniunktury gospodarczej, a tym samym ożywienie na rynku pracy. Poprawę na rynku pracy potwierdzają dane o bezrobociu w lutym (13,9 proc.).

Na decyzje konsumpcyjne gospodarstw domowych w kolejnych miesiącach, zapewne wpłynie sytuacja za naszą wschodnią granicą, chociaż nie należy się spodziewać, aby znacząco ograniczyły one zakupy.

W marcu dynamika sprzedaży detalicznej, głównie dzięki zakupom samochodów, również będzie wysoka - komentuje dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan.

Dołącz do dyskusji: Gospodarstwa domowe uwierzyły w poprawę koniunktury

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl