Wpływy z prenumerat cyfrowych nie wyrównują strat ze spadku sprzedaży „GW”. „To nie są przypadkowe zakupy”
Agora nie podaje, ilu prenumeratorów „Gazety Wyborczej” spośród 133 tys. użytkowników w 2017 roku udało jej się pozyskać dzięki współpracy z partnerami oraz jak wielu przedłuża prenumeratę cyfrową po zakończeniu promocji. - To nie są przypadkowe i jednorazowe zakupy podyktowane obniżoną ceną - tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl Danuta Breguła, dyrektor strategii online „Gazety Wyborczej”. - Wpływy z prenumerat cyfrowych nie pozwalają jeszcze na wyrównanie strat spowodowanych spadkiem sprzedaży egzemplarzowej - zaznacza prezes Bartosz Hojka.
W zeszłym tygodniu Agora poinformowała, że na koniec ub.r. z płatnej oferty subskrypcji cyfrowych „Gazety Wyborczej” korzystało 133 tys. użytkowników, czyli o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. - Mamy wysoką dynamikę przyrostu subskrypcji cyfrowych w 2017 roku, zwłaszcza w drugim półroczu. To pokazuje, że coraz skuteczniej wykorzystujemy wiedzę zdobytą w trakcie rozwijania tego projektu - komentuje wynik w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Bartosz Hojka, prezes Agory.
Jednocześnie w styczniu br. drukowana "Gazeta Wyborcza" zanotowała najniższą miesięczną średnią sprzedaż ogółem w historii. - z danych ZKDP wynika, że dziennik sprzedawał się w ilości 96 668 egz., pierwszy raz spadając poniżej poziomu 100 tys.
- Wpływy z prenumerat cyfrowych „Gazety Wyborczej” nie pozwalają jeszcze na wyrównanie strat spowodowanych spadkiem sprzedaży egzemplarzowej wydań papierowych. Ale cyfrowe przychody szybko rosną. I choć jesteśmy liderem cyfrowej sprzedaży prasy w Polsce, to mamy poczucie, że jesteśmy ciągle na początku długiego procesu, w którym cały czas uczymy się coraz skuteczniej zwiększać liczbę sprzedanych subskrypcji i coraz więcej zarabiać na każdej prenumeracie - opisuje prezes Hojka.
Wydawca nie udziela jednak informacji na temat tego, jak duża część użytkowników po wykupieniu pierwszej oferty z dużą zniżką („GW” regularnie prowadzi promocje cenowe) decyduje się przedłużyć subskrypcję ze standardową ceną.
- Możemy jednak powiedzieć, że porównujemy te dane z innymi wydawcami w Europie i w tym kontekście jesteśmy coraz bardziej zadowoleni z naszych wyników w zakresie utrzymania użytkowników i rozwoju ich skłonności zakupowych, a także efektów naszej polityki cenowej. 93 proc. prenumeratorów cyfrowej „Gazety Wyborczej” na koniec grudnia 2017 roku miało wykupiony dostęp na kwartał lub rok - to nie są przypadkowe, jednorazowe zakupy, podyktowane jedynie obniżoną ceną - wyjaśnia portalowi Wirtualnemedia.pl Danuta Breguła, dyrektor strategii online „Gazety Wyborczej”.
Wyniki „Gazety Wyborczej” |
||||
rok |
wpływy w mln zł |
średnia sprzedaż ogółem |
liczba prenumerat cyfr. na koniec roku (tys.) |
|
ze sprzedaży |
z reklam |
|||
2013 |
100,6 |
144,2 |
197 882 |
0 |
2014 |
100,8 |
112,9 |
170 247 |
54,9 |
2015 |
108,8 |
105,1 |
158 382 |
77 |
2016 |
102,1 |
82,4 |
140 662 |
100 |
2017 |
92,9 |
68,5 |
110 948 |
133 |
Płatna oferta cyfrowa „Gazety Wyborczej” została wprowadzona cztery lata temu. Składa się z dwóch pakietów: podstawowego (obejmującego nielimitowany dostęp do wszystkich serwisów „GW” zawierających teksty z jej wydań papierowych i do dodatkowych artykułów dla prenumeratorów) oraz premium (dodatkowo m.in. dostęp do e-wydań „GW”, aplikacji mobilnej dziennika, tekstów z „Książek. Magazynu do czytania” i „Wysokich Obcasów Extra”).
Jesienią ub.r. Agora podpisała umowę, w ramach której darmowy dostęp do oferty na rok otrzymali wszyscy studenci i pracownicy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Nie podano, ile zapłaciła za to uczelnia. Agora informuje jednak, że liczba prenumerat z tej współpracy nie została wliczona do rocznego podsumowania.
Jednocześnie w październiku ub.r. rozpoczęto promocję, w ramach której 90-dniowy dostęp za darmo do oferty cyfrowej „GW” zyskali klienci sieci T-Mobile. Danuta Breguła tłumaczy portalowi Wirtualnemedia.pl, że celem nadrzędnym współpracy z T-Mobile jest poszerzanie dotarcia i budowanie świadomości o produkcie.
- Ważna jest dla nas też wygoda użytkowników, dlatego umożliwiamy im, po trzymiesięcznym bezpłatnym okresie, doliczanie płatności za prenumeratę do rachunku za telefon w modelu direct billing. Jesteśmy w fazie testowania skuteczności działań aktywizujących czytelników z tego kanału. Model dopisywania do rachunku jest korzystny dla wydawców, gdyż na dłużej buduje lojalność klienta - wyjaśnia Danuta Breguła.
Agora cały czas rozwija nowe projekty z partnerami, np. prowadzony przez Michała Nogasia podcast „Radio Książki”, realizowany przez redakcje „Książek. Magazynu do czytania” i „Gazety Wyborczej” oraz Audioteka.pl.
- Nie podajemy danych na temat liczby prenumeratorów pozyskanych dzięki konkretnym projektom - odpowiada na pytanie o konkretne dane Danuta Breguła. - Na całym świecie standardem w sprzedaży subskrypcyjnej jest tworzenie ofert łączonych z innymi usługami, np. telewizyjnymi czy abonamentem telefonicznym. Na pewno będziemy testowali różne metody pozyskiwania prenumeratorów - deklaruje Bartosz Hojka.
Z wyników finansowych Agory z 2017 rok wynika, że cała grupa kapitałowa zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 2,7 proc. do 1,16 mld zł, wzrost zysku EBITDA o 2,5 proc. do 118,9 mln zł i 79,3 mln zł straty netto (wobec 13,2 mln zł straty w 2016 r.).
Dołącz do dyskusji: Wpływy z prenumerat cyfrowych nie wyrównują strat ze spadku sprzedaży „GW”. „To nie są przypadkowe zakupy”