Jak swoje produkty sprzedaje TVP
Czy Telewizji Polskiej uda się sprzedać 'M jak miłość' na rynek zachodni? Jakie produkcje TVP cieszą się największym popytem i jakie sukcesy na tym polu ma ona do tej pory?
Na odbywających się właśnie w Cannes Międzynarodowych Targach Mediów Elektronicznych MIPTV – MILIA Telewizja Polska, podobnie jak było w roku ubiegłym, swoją ofertę podzieliła na trzy części: produkcja filmowa (filmy i seriale TVP, m.in. „Jasminum”, „Wieża”, „Skazany na bluesa”, „M jak miłość”, „Oficer”, „Bulionerzy”, „Glina”, „Komornik”, „Oda do radości”, dzieła Krzysztofa Kieślowskiego), filmy dokumentalne oraz filmy dla dzieci i młodzieży.
Największą szansę na sprzedaż ma najpopularniejszy polski serial „M jak miłość”, którego licencję kupili już Rosjanie, a nad zakupem zastanawiają się Francuzi i Japończycy. „M jak Miłość” jest pierwszym serialowym formatem produkcji polskiej sprzedanym za granicę.
To na zeszłorocznych Targach Audiowizualnych MIPCOM 2005, odbywających się również w Cannes, TVP wynegocjowała sprzedaż tego serialu, a także innego odcinkowca, serialu „Glina”. Sprzedała też wywiad z Benedyktem XVI m. in.: do Portugalii, Rumunii, Kanady, Belgii i Danii. Dużym zainteresowaniem cieszył się serial Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo”. Zainteresowała się nim Brazylia, Turcja, Wenezuela i Indonezja. Jak zawsze kupowano filmy Krzysztofa Kieślowskiego, zwłaszcza jego „Dekalog”. Zagraniczne spółki zwróciły też uwagę na realizowany przez TVP koncert J.M. Jarre w Stoczni Gdańskiej, upamiętniający 25. rocznice podpisania Porozumień Sierpniowych.
„Odbyło się łącznie 100 spotkań handlowych. TVP szacuje, że przewidywane przychody z tytułu tych umów powinny przekroczyć w 2006 roku 5 mln zł. Łączna wartość umów zawartych na rynkach zagranicznych w 2005 roku była większa od 2004 o około 198% (w 2004 była to kwota 606 274 zł)” – zdradza portalowi „Wirtualnemedia.pl Szymon Chrostowski z Działu PR TVP.
Jak TVP reklamuje swoje produkty?
Odbywa się to czy to w takiej formie jak właśnie w Cannes, czy też jak w przypadku serialu Andrzeja Maleszki. Nadawca publiczny pokazuje produkt na międzynarodowych festiwalach i pokazach. „Magiczne drzewo” wystawiano na dziewięciu festiwalach. Na niektórych z nich serial nawet tryumfował. Otrzymał nagrody m.in. w Kairze, Banff i w Bratysławie. To sprawiło, że serial dotychczas udało się sprzedać m. in. do Niemiec, Szwecji i Finlandii, a negocjowane są umowy na około 10 innych terytoriów.
Filmy Krzysztofa Kieślowskigo, wielokrotnie nagradzane na najważniejszych festiwalach filmowych: „Krótki film o zabijaniu” zdobył Nagrodę Jury w Cannes w 1988 roku, a „Trzy kolory: Niebieski” Złote Lwy w Wenecji w 1993 roku, jeszcze długo będą najlepszym towarem eksportowym TVP. Szczególnie w roku bieżącym, gdy przypada 10 rocznica od śmierci reżysera. Jego „Dekalog” jest najchętniej kupowaną produkcją TVP nieprzerwanie od 17 lat, czyli od momentu powstania.
Sprzedaż filmów i programów TVP za granicę
(Dane TVP)
Polską produkcją najbardziej zainteresowane są kraje europejskie. W przyszłości coraz ważniejszymi partnerami będą jednak Azja i Ameryka Południowa. Najchętniej kupowanym gatunkiem filmowym są: filmy fabularne (28,2%), animacje (18,23%), filmy dokumentalne (17,65%), seriale dla dorosłych (11,14%) i seriale dla dzieci (5,6%).
W Europie produkcją TVP najbardziej zainteresowane są Węgry, Niemcy, Słowenia, Chorwacja i Finlandia. Najchętniej kupowanymi gatunkami są filmy fabularne, animacje, filmy dokumentalne, seriale dla dorosłych i dzieci.
Kraje najczęściej kupujące poszczególne gatunki produkcji to: filmy fabularne (Węgry, Chorwacja, Czechy, Słowenia, Hiszpania); filmy telewizyjne (Litwa, Słowenia, Niemcy, Finlandia, Chorwacja); seriale dla dorosłych (Rosja, Czechy, Węgry, Litwa, Rumunia); seriale dla dzieci (Czechy, Rosja, Łotwa, Szwecja, Niemcy, Węgry); animacje (Irlandia, Finlandia, Słowacja, Węgry, Malta); dokumenty (Węgry, Holandia, Finlandia, Litwa, Szwajcaria); programy edukacyjne (Włochy, Szwecja, Malta, Finlandia, Słowenia).
W Ameryce Północnej rynek zdominowany jest przez odbiorców polonijnych, do których trafia ponad 75% sprzedawanych programów. Dominują tu seriale dla dorosłych, filmy fabularne i telewizyjne oraz dokumenty. Stacje rdzennie amerykańskie kupują przede wszystkim fragmenty i filmy dokumentalne.
Zainteresowanie polską produkcją zaczynają wykazywać kraje Ameryki Południowej (głównie Argentyna, Brazylia i Meksyku). Zainteresowanie budzą tam zwłaszcza polskie programy dziecięce (seriale i animacje), a także filmy Kieślowskiego. Na współpracę otwiera się też rynek bliskowschodni, zwłaszcza Izrael (40% zakupów na terytorium) i Iran (35%). Wśród kupowanych materiałów dominuje produkcja dziecięca i filmy fabularne na prawa telewizyjne.
Rozwija się współpraca z Australią, Japonią, Chinami, Koreą i Tajwanem, a ostatnio z Wietnamem, Singapurem i Tajlandią. W Azji najbardziej popularne są filmy fabularne, dokumenty, animacje, seriale dla dzieci i dorosłych, zwłaszcza zrealizowane w oparciu o powieści historyczne. Rynek ten kupuje przede wszystkim prawa telewizyjne i DVD, ale także, jako jeden z niewielu, wykazuje zainteresowanie prawami kinowymi.
Najpopularniejsze produkcje TVP w podziale na gatunki
(Dane TVP za okres 01.01.2003-24.03.2006, w nawiasach podano terytoria, gdzie sprzedano wymienione tytuły)
Filmy fabularne: „Cześć, Tereska” (Czechy, Słowenia, Finlandia, Szwecja, Słowacja, Chorwacja); „Wiedźmin” (Indonezja, Wietnam, Chiny, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Pogoda na jutro” (Węgry, USA (DVD- Polonia), Słowacja, Chorwacja, Czechy, Słowenia); „Warszawa” (Francja, Finlandia, Litwa, Węgry, Słowacja, Słowenia); „Komornik” (Finlandia, Węgry).
Seriale dla dorosłych: „Dekalog” (Wlk. Brytania, Grecja, Japonia, Ameryka Płd., Słowenia, Rumunia); „Czterej pancerni i pies” (Czechy, Węgry); „Stawka większa niż życie” (Czechy, Węgry); „Wiedźmin” (Wietnam, Chiny, Rosja, Czechy, Tajlandia, Indonezja, Sri Lanca); „Ogniem i mieczem” (Japonia, Czechy, Rosja)
Produkcja dziecięca: „Bajki i baśnie polskie” (Chiny, Chorwacja, Argentyna, Malta, Bliski Wschód, Finlandia, Hiszpania, Iran); „Magiczne drzewo” (Kanada (pokazy w szkołach), Finlandia, Szwecja, Niemcy, Brazylia, Iran, Korea); Wideoklipy do muzyki klasycznej (Chiny, Tajwan, Izrael); „Miś Uszatek” (Słowenia, Finlandia); „Olimpiada Bolka i Lolka” (Czechy, Litwa, Węgry)
Dokumenty: „Dziobem i pazurem” (Finlandia, Węgry, Hong Kong, Szwajcaria); „Born Dead” (Estonia, Finlandia, Hiszpania); „Życie przed Tobą” (Holandia); „Żywot Michała” (Francja)
Inna produkcja: wywiad z Benedyktem XVI (Rumunia, Belgia, Dania, Portugalia, Kanada, Singapur); fragmenty dotyczące Jana Pawła II, Solidarności, Lecha Wałęsy (Niemcy, Francja, Włochy, Wlk. Brytania Kanada, USA)
Archiwa TVP: do najczęściej sprzedawanych należy „Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies”, „Miś Uszatek”, „Olimpiada Bolka i Lolka”. Dużą popularnością cieszą się także archiwa dokumentalne.
Za co ceniona jest produkcja TVP?
„W przypadku programów dla dzieci odbiorcy cenią sobie ich charakter. Nie ma w nich miejsca na przemoc, jest natomiast edukacja połączona z rozrywką” – mówi Szymon Chrostowski.
„W filmach fabularnych doceniany jest humor i ironiczne spojrzenie na rzeczywistość np. w „Pogodzie na jutro” wraz ze wspaniałą rolą Jerzego Stuhra czy nowatorskie podejście do realizacji filmu, jakie zaprezentował Dariusz Gajewski w filmie „Warszawa”. Dużym zainteresowaniem cieszył się także obraz Roberta Glińskiego „Cześć, Tereska”, w którym nasi kontrahenci dostrzegli przede wszystkim odbicie zapewne wszystkich większych miast na świecie, a ponadto olbrzymie walory dramaturgiczne, jaki udało się oddać autorowi” – dodaje.
Dołącz do dyskusji: Jak swoje produkty sprzedaje TVP