SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

20 proc. klientów płatnej telewizji myśli o rezygnacji z usług. Chcemy płacić za HBO, Discovery Channel i National Geographic

20 proc. polskich klientów platform i kablówek myśli o rezygnacji z usług płatnej telewizji, jest to najniższy odsetek w historii badania Projekt Cyfrowizja. Wśród kanałów, jakie skłaniają odbiorców płatnej telewizji do dalszych inwestycji, na czele plasują się HBO, Discovery Channel, National Geographic, TVN24 i Canal+.

Jak pokazuje Projekt Cyfrowizja VI, cykliczne badanie agencji Wavemaker, 20 proc. polskich klientów platform i kablówek w ostatnim roku była zainteresowana rezygnacją z usług płatnej telewizji, aby samodzielnie wybierać stacje.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę

To najniższy odsetek w historii tego badania - 7 lat temu blisko 30 proc. badanych klientów płatnej telewizji brało pod uwagę taką opcję. Jak informują autorzy badania „zmiana wynika prawdopodobnie ze spowodowanego pandemią wzrostu znaczenia domowej rozrywki, w tym telewizji, w życiu konsumentów”.

- Ostudzenie nastrojów w kwestii „cord-cuttingu” należy w dużej mierze złożyć na karb pandemii. W miarę jak do pełnej normalności wracać będzie nasze życie i spadnie znaczenie domowej rozrywki, można się spodziewać powolnego spadku płatnej telewizji. Operatorzy znajdują kolejne sposoby, by ten trend spowolnić. Udanym przykładem jest współpraca z rynkiem SVOD. Ale nowe pokolenie widzów, któremu za chwilę przybędzie alternatyw do TV na rynku streamingu (przede wszystkim mówię tu o Disney+), na pewno będzie rozważać zracjonalizowanie wydatków na wideo. W najbliższych latach nie będzie to jednak żaden gwałtowny odpływ - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska z Wavemaker, współautorka badania.

Z badania wynika, że największą skłonność do rezygnacji z usług płatnej telewizji przejawiają klienci płacący dziś operatorom od 71 zł do 100 zł miesięcznie abonamentu. Z kolei najmniejszą skłonnością do „cord-cuttingu” cechują się klienci najniższych abonamentów, do 50 zł miesięcznie.

Jak czytamy w analizie „kwestia ceny, ale także dostępność alternatyw w postaci VOD, jak i rosnąca bezpłatna oferta cyfrowej telewizji naziemnej, zyskały na znaczeniu wśród powodów, jakie polscy klienci kablówek i platform wskazują jako motywację do rezygnacji z abonamentów. Odbijają się w nich zarówno popandemiczne trudności części polskich domostw, jak i trendy z rynku wideo: ekspansja ofert SVOD oraz debiuty w segmencie naziemnej TV cyfrowej”.

HBO, Discovery Channel i National Geographic najbardziej wartymi płacenia kanałami

Wśród kanałów, jakie skłaniają odbiorców płatnej telewizji do dalszych inwestycji, na pierwszym miejscu plasuje się HBO, na którego zagłosowało 27 proc. respondentów. Dalej plasują się Discovery Channel (25 proc.), National Geographic (23 proc.), TVN24 (21 proc.) i Canal+ (również 21 proc.).

- Czołówka listy kanałów, do których najmocniej przywiązani są widzowie to w większej mierze odbicie ich wizerunku (Discovery, NatGeo) niż faktycznej oglądalności, jak to ma miejsce w przypadku rzeczywiście popularnego, szczególnie wśród starszych widzów, TVN24. Siła tych marek od lat zapewnia jednak realny biznes operatorom, bo to właśnie przez wzgląd na nie klienci kablówek i platform inwestują w abonamenty - analizuje nam Joanna Nowakowska.

Wyniki Projektu Cyfrowizja VI pokazują, że nie tylko tradycyjna telewizja stanowi obecnie cenną część oferty operatorów. Dla 16 proc. klientów, ważnym elementem pakietów, skłaniającym do dalszego płacenia, jest dostęp do serwisów subskrypcyjnych, jak Netflix czy HBO GO. Wavamaker analizował w badaniu m.in. grupę telewidzów po migracji z płatnej do naziemnej TV. Wśród takich osób aż co trzecia za powód swojej rezygnacji z oferty kablówki bądź platformy podaje dostępność serwisów SVOD.

Zdecydowanie najwięcej, bo 45 proc. respondentów z grona osób którzy rozważają rezygnację z płatnej telewizji, jako powód wymienia fakt że ich aktualna oferta jest za droga.

31 proc. wskazań przypadło odpowiedziom „w telewizji nie ma wielu ciekawych programów”, a 29 proc. - „rozwija się telewizja naziemna, która ma wystarczająco dużo programów”.

Z kolei wśród odbiorców naziemnej telewizji cyfrowej jako główny powód rozważania zakupu płatnej telewizji jest wskazanie że pojawiły się atrakcyjne oferty operatorów (37 proc.). Następnie uplasowały się opcje: „w naziemnej telewizji jest za mało kanałów” (34 proc.) i „w ramach pakieru można kupić dostęp do Netfliksa itp.” (32 proc.).

- O pandemii mówi się głównie w kontekście przyspieszania trendów na rynku mediów. I o ile w polskim segmencie VOD przyniosła rzeczywiście skok zainteresowania ofertą subskrypcji, to w przypadku płatnej telewizji paradoksalnie raczej spowolniła trend cord-cuttingu, który miał być następstwem ekspansji abonamentowego wideo. Wiąże się to zarówno ze wzrostem znaczenia domowej rozrywki, jak i silną tendencją do partnerstw pomiędzy operatorami pay TV i właścicielami serwisów VOD, co widać choćby w strategii wchodzącego na polski rynek serwisu Viaplay. Szczególnie dla starszych klientów operatorów liczy się wygoda zakupu kilku dostępów w ramach jednego pakietu - informuje Paweł Gala, CEO Wavemaker.

Wamaker realizował badanie Projekt Cyfrowizja metodą CAWI na grupie 1535 Polaków z dostępem do sieci w wieku 16+ pod koniec czerwca 2021 roku.

Dołącz do dyskusji: 20 proc. klientów płatnej telewizji myśli o rezygnacji z usług. Chcemy płacić za HBO, Discovery Channel i National Geographic

13 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
MNIE WYSTARCZA NTC.DZIEKUJE POZOSTALYM OFERENTOM TV.
0 0
odpowiedź
User
Disney fan
Ciekawe co bedzie po wejsciu D+ i HBO max.
0 0
odpowiedź
User
real36
Te same Discovery i chęć płacenia za nie pojawia się w badaniach chyba od 15 lat. To samo z tymi myślącymi o rezygnacji z kablówek, chcących wybierać tylko konkretne stacje.
To takie badanie życzeniowego myślenia respondentów.
Nikt nigdy nie zaoferuje pakietu 10 wybranych kanałów, bo nikt tego nie kupi, bo będzie za drogie.
Ciekawe jakby zapytać tych samoych po roku, czy jednak zrezygnowali.
To jak z bankiem. Zawsze jest za drogi, denerwuje, chcielibyśmy zmienić, ale kto to robi ????
0 0
odpowiedź