Jeszcze nie w sprzedaży, a już na czele
Pierwsza dziesiątka samochodów, która cieszyła się największą popularnością w Internecie w grudniu
Tego jeszcze nie było. Auto, które jeszcze oficjalnie nie znajdowało się w sprzedaży (można było składać na nie tylko zamówienia) zajęło pierwsze miejsce w grudniowym rankingu najbardziej popularnych aut w internecie - Top Ten mojeauto.pl.
Dacię Logan można nabyć już za 29.900 zł za wersję Access z 1,4-litrowym silnikiem. Ciekawe, jak będzie wyglądała sprzedaż tego modelu w pierwszych miesiącach roku. Czy stosunkowo niska cena i technologia zapożyczona z Renault (koncern Renault jest właścicielem rumuńskiej marki) zapewnią podobny sukces, jaki Logan święci na innych rynkach Europy Środkowo-Wschodniej?
Grudzień, jak co roku, jest okresem, kiedy koncerny motoryzacyjne zaczynają wprowadzać już bardziej bogate promocje na auta z danego rocznika. W końcu w styczniu, auto wyprodukowane przed kilkoma tygodniami będzie już autem jednorocznym. Dodatkowo dochodzi do tego bardzo słaba koniunktura na nowe samochody na naszym rynku, wywołana m.in. wciąż dużym napływem używanych aut z zagranicy. Dlatego te osoby, które zdecydują się na zakup nowego auta, mają teraz do wyboru bardzo korzystne oferty.
TABELA 1 - TOP TEN mojeauto.pl - najczęściej oglądane modele w grudniu 2004
Miejsce Zmiana Modele samochodów Punkty*
1 + 3 Dacia Logan 6698
2 + 3 Toyota Corolla 5940
3 + 3 Ford Focus 5725
4 - 2 Skoda Fabia 5482
5 + 3 Skoda Octavia Nowa 4855
6 + 3 Chevrolet Aveo 4789
7 + 3 Citroen C4 4512
8 - 1 Ford Mondeo 4248
9 - 8 Chevrolet Lacetti 4093
10 + 9 Opel Astra III 3533
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe
Słaba sprzedaż wywołana co najmniej kilkoma czynnikami wymusiła na producentach i importerach spore obniżki oraz inne formy zachęty do kupna auta. Rabaty gotówkowe w wysokości kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych na droższe modele już nikogo nie dziwią, choć na te najbardziej popularne auta upusty wynoszą do kilku tysięcy zł.
Większość aut z czołówki Top Ten okupuje pozycje w pierwszej dziesiątce od dłuższego czasu. Jedyną "nowością" jest tu Astra III, która na polskim rynku dostępna jest od końca kwietnia, a wersja kombi od października. Ponowne wtargnięcie do czołowej dziesiątki i awans o 9 pozycji to zasługa między innymi rabatu w wysokości 3 tys. i 6 tys. w zależności od tego, czy auto zostało nabyte z klimatyzacją czy bez. Od początku mówiło się, iż model ten, podobnie zresztą jak najnowsza generacja Golfa, jest trochę za drogi i wyniki sprzedaży w całej Europie potwierdzają niezbicie tę tezę.
TABELA 2 - TOP TEN mojeauto.pl - najczęściej oglądane marki w grudniu 2004
Miejsce Zmiana Marka Punkty*
1 bez zmian Ford 17547
2 bez zmian Toyota 17447
3 + 4 Volkswagen 16586
4 + 1 Opel 16486
5 + 4 Mercedes 14386
6 - 3 Skoda 14218
7 - 3 Renault 12529
8 + 3 Fiat 12306
9 - 3 Citroen 12159
10 + 2 Honda 10891
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe
Dużo ciekawiej w grudniu wyglądała sytuacja w rankingu najbardziej popularnych marek. O ile lider, Ford, wciąż pozostaje niezmiennie ten sam, to w rankingu pojawiło się kilka nieoglądanych wcześniej marek, a kilka innych zanotowało spory awans. Bardzo dobry wynik zanotowały przede wszystkim marki niemieckie - VW, Opel i Mercedes, a także pierwszy raz od dawna w dziesiątce znalazł się Fiat, bądź co bądź najlepiej sprzedająca się marka na polskim rynku.
Jeśli chodzi o Opla i VW to oba koncerny zdecydowały się na bardziej odważną akcję promocyjną. W przypadku Opla można było nabyć auta od 2 tys. (Corsa) do 15 tys. zł taniej (Vectra i Signum). Volkswagen przedstawił swoim klientom bardziej rozbudowaną ofertę promocyjną. Do najbardziej atrakcyjnego kredytu jak dotąd oferowanego przez VW Bank Polska (40/60, w 36 ratach bez odsetek) dołączone zostały rabaty cenowe od 2 tys. zł (Polo) do 6 tys. (Bora, Passat Variant, Golf Variant, Sharan). Ponadto w przypadku czterech modeli można było zamienić tę promocję na sam upust cenowy (Golf Variant i Bora 12 tys., Passat Variant 15 tys. i Sharan 18 tys. zł).
Awans w rankingu Fiata to także po części zasługa bogatej akcji promocyjnej, która obok korzystnych kredytów (m.in. mikrorata) obejmowała także niższe ceny: od 1.800 zł (Panda) do 4 tys. zł (Ulysse).
TABELA 3 - TOP TEN mojeauto.pl - najczęściej oglądane auta dla firm w grudniu 2004
Miejsce Zmiana Marka Punkty*
1 + 3 Volkswagen Transporter 1724
2 bez zmian Ford Transit 1562
3 bez zmian Mercedes Sprinter 1290
4 - 3 Mercedes Vito 1124
5 bez zmian Fiat Ducato 967
6 + 58 Skoda Fabia 773
7 + 16 Toyota Corolla 755
8 + 1 Gaz Gazela 746
9 + 6 Volkswagen LT 723
10 + 1 Toyota Land Cruiser 710
* liczba punktów przyznana na podstawie analiz oglądalności stron poszczególnych wersji samochodów w serwisie Auta Nowe
Pierwszy raz na czele rankingu aut dla firmy znalazł się inny model niż marki Mercedes. Jak dotąd pierwsze miejsce było zarezerwowane dla modeli Sprinter i Vito, jednak bogata oferta wśród tego typu aut koncernu Volkswagen przyniosła w końcu długo oczekiwaną zmianę. 8 wersji nadwozia, trzy wysokości dachu, dwa rozstawy osi, przestrzeń ładunkowa o poj. do 9,3 m3 i ładowność do 1,4 tony, to tylko niektóre parametry, dzięki którymi Transporter zyskał tak dużą popularność. Ceny tego modelu, w zależności od wersji, kształtują się od ponad 80 tys. zł do ok. 170 tys. zł.
Próbę walki ze słabą sprzedażą aut nowych podjęła też nasza władza. Choć nie wiadomo do końca, czy obecna sytuacja z punktu widzenia rządu, nie jest korzystniejsza i proponowane zmiany nie są możliwie długo odkładane w czasie. W końcu spora liczba sprowadzonych używanych aut to wpływy z akcyzy (MF zapowiedziało pod koniec roku, iż sprawdzi wszystkie podejrzane transakcje), a także zwiększenie wewnętrznego popytu na usługi serwisowe tych aut. Propozycja zastąpienia akcyzy nowym podatkiem samochodowym jest przynajmniej o kilka miesięcy spóźniona. Już teraz Bruksela rozważa, czy akcyza jest zgodna z prawem unijnym, jeśli tak orzeknie to nie wiadomo, czy nie będzie konieczny zwrot pobranego podatku od ok. 800 tys. sprowadzonych aut z terenów krajów członkowskich.
Dołącz do dyskusji: Jeszcze nie w sprzedaży, a już na czele