Kobieta w sieci - raport
Kobiety bardzo szybko "nadrabiają" swoje opóźnienie związane zwykorzystaniem internetu, i obecnie profil ich aktywności jest jużbardzo zbliżony do mężczyzn w zakresie podstawowych użyteczności.
"Żeby zmierzyć się z wyzwaniem jakim są kobiety w Interneciepotrzeba zupełnie nowego sposobu myślenia, nowych narzędzi i nowegosposobu komunikacji. W ostatnich 7 latach zmiana, jaka się dokonaław relacjach kobiet z Internetem, była rewolucyjna - zarówno podwzględem ilościowym (wzrost udziału kobiet w populacji internautówz 40% w 2000 roku do ponad 50% w 2007), jak i jakościowym. Obecnieponad 50% kobiet uważa Internet za główne źródło informacji, a 66%uznałoby jego brak za olbrzymie utrudnienie życia. Kobiety bardzoszybko "nadrabiają" swoje opóźnienie związane z wykorzystaniemInternetu, i obecnie profil ich aktywności jest już bardzo zbliżonydo mężczyzn w zakresie podstawowych użyteczności." - powiedziałRafał Oracz, Dyrektor Zarządzający CR Media Consulting podczaskonferencji Internet Group " Marketing - wyzwania przyszłości"
PRAWDY I MITY O KOBIECIE W SIECI
Na temat relacji kobiet z Internetem funkcjonuje wiele mitówmarketingowych znajdujących swoje odbicie w stosunkowo nielicznejilości kampanii skierowanych właśnie do nich. Mity te dość obrazowozostały niedawno przedstawione przez jednego z polskich polityków,który uznał, że internauta to "student oglądający przy piwie stronypornograficzne". Do powszechnego przekonania należy również pogląd,że kobietę w sieci interesują wyłącznie tematy związane z kuchnią,urodą i dziećmi, a jeśli już nawet wypłynie na "szersze wodyInternetu", to pozostaje na nich bierna.
Mity te są po części usprawiedliwione tym, że kobiety wodróżnieniu od mężczyzn nigdy nie utożsamiały Internetu zkomputerem, ale raczej właśnie z par excellence witrulanym światem.Zdecydowanie rzadziej niż mężczyźni czują się odpowiedzialne zakwestie związane z IT, ochronę antywirusową czy antyspamową, mniejwiedzą na temat pojęć takich jak: spyware, cooki, phishing czy RSS,rzadziej nawet zmieniają swoją stronę startową, zdecydowanie lepiejzaś poruszają się w obrębie narzędzi do budowania relacji iautoekspresji.
Historycznie, kobiety były tez znacznie bardziej konserwatywnienastawione do Internetu, długo nie dostrzegały korzyści z nimzwiązanych, koncentrowały się głownie na zagrożeniach płynących zjego używania.
REWOLUCJA ILOŚCIOWA I JAKOŚCIOWA
Wostatnich 7 latach zmiana jaka się dokonała w relacjach kobiet zInternetem była rewolucyjna zarówno pod względem ilościowym (wzrostudziału kobiet w populacji internautów z 40% w 2000 roku do ponad50% w 2007), jak i jakościowym. Obecnie ponad 50% kobiet uważaInternet za główne źródło informacji, a 66% uznałoby jego brak zaolbrzymie utrudnienie życia. Kobiety bardzo szybko "nadrabiają"swoje opóźnienie związane z wykorzystaniem Internetu, i obecnieprofil ich aktywności jest już bardzo zbliżony do mężczyzn wzakresie podstawowych użyteczności. Ewolucja strukturydemograficznej internautów to jedno z najważniejszych zjawiskwspółczesnych mediów. Jej upodobnienie do populacji "off linowej"powoduje bowiem szereg zjawisk, które każą nam spojrzeć na Internetz nowej perspektywy, jako na dojrzałe medium, które zakończyłobudowę swojej tożsamości.
W czasie swojej ewolucji Internet był zazwyczaj bowiem wciskanyw wąskie ramy konkretnej użyteczności, począwszy od nowinkitechnologicznej, poprzez urządzenie biurowe do wysyłania poczty czyrozrywkę dla młodzieży. Obecnie staje się pełnoprawnym mediumoperującym na całej skali ludzkiego doświadczenia.
Zjawisko zmiany struktury zauważyli już wydawcy i serwisyzwiązane z tzw. kobiecym kontentem są jednym z najbardziejdynamicznie rozwijających się sektorów rynku. Zazwyczaj jednakreprezentują one czysto redakcyjną perspektywę, co w związku zbardzo praktycznym podejściem kobiet do Internetu nie zawsze musibyć skuteczne.
PODOBIEŃSTWA I RÓŻNICE PŁCI - NOWE TRENDY
Podobieństwa w wykorzystywaniu Internetu przez obie płcie to jednaknie wszystko. Najważniejsze są bowiem nowe trendy, które pojawiłysię lub rozwinęły w Interecie razem z kobietami, takie jak: wzrostznaczenia ofert i kontentu związanego z życiem rodzinym, relacjamiz bliskimi, wspólnym spędzaniem czasu; aktywizacja stronoferujących możliwość komunikacji i wyrażania opinii (wprzeciwieństwie do mężczyzn, wśród kobiet nie obowiązuje zasada1-10-100) - takich jak fora i blogi; wzrost popularności stronpoświęconych rozwojowi osobistemu; rozwój serwisówspołecznościowych bazujących na zaangażowaniu użytkowników; rozwójniektórych kategorii tematycznych takich jak wnętrza, kultura irozrywka.
Pojawienie się kobiet stanowi też istotny bodziec dla rozwojue-commerce. Zjawisko to jest dobrze znane już z mediówoffline'owych. Kobiety bowiem są zazwyczaj osobami podejmującymidecyzje o zakupach, zmiana struktury w kierunku osób starszychwiąże się ściśle także z wzrostem siły nabywczej internautów.
Choć mężczyźni robią zakupy częściej, to jest ich jednak mniejniż kobiet decydujących się na wydanie pieniędzy w sieci (65% vs.75%). Różne są również zachowania konsumenckie obu płci. Kobietykupują raczej tańsze rzeczy i szukają okazji, wcześniej zbierającinformacje w sieci i zasięgając opinii na forach. Kobiety sąbardziej skłonne wydawać pieniądze na przedmioty luksusowe,mężczyźni - z jednej strony na rzeczy bardzo praktyczne, z drugiej- na rozrywkę. Nie oznacza to jednak potwierdzenia stereotypukobiety zainteresowanej tylko ubraniami i gotowaniem. Duży wzrostzainteresowania ze strony kobiet - internautów odczuwają bowiemserwisy motoryzacyjne (75% badanych) i kluby (fora) miłośnikówposzczególnych marek samochodowych (30% badanych przez Gemiusa).Zgodnie bowiem z opisanym wcześniej trendem, kobiety, nawet jeżelisamego zakupu dokonają w salonie, uważają Internet za najlepszeźródło pozyskiwania informacji i opinii innych osób.
TAJEMNICE KOBIET W SIECI
Zjawiska opisane powyżej z marketingowego punktu widzenia stanowiąspore wyzwanie ponieważ oznaczają:
a. pojawienie się w zasięgu Internetu bardzo istotnej grupy osóbodpowiedzialnych za podejmowanie decyzji o zakupach i co za tymidzie wzrost znaczenia e-commerce.
b. zmiana popularności serwisów zależna od zawartości treściatrakcyjnych z punktu widzenia kobiet (co wcale nie musi oznaczaćtreści kobiecych)
c. wzrost znaczenia serwisów i narzędzi związanych z komunikacją, irelacjami międzyludzkimi
d. wzrost znaczenia czynnika zaufania i rekomendacji
e. spadek skuteczności tradycyjnej reklamy
f. większa "drażliwość" reklamy w sieci
Kobiety dwa razy chętniej niż mężczyźni są skłonne do wyrażaniaswojej satysfakcji z zakupionego produktu (dane New York Times).Według sewisu BolgHer 64% kobiet podejmuje decyzje na podstawierekomendacji innych klientów, a 71% kobiet nie jest skłonnaprzekazywać informacji o produkcie, jeśli nie uważają, że są oneprawdziwe.
TRZY POSTULATY DLA REKLAMODAWCÓW
Dla reklamodawców oznacza to trzy postulaty:
Po pierwsze zmiana sposobu myślenia - uciekanie od stereotypów,otwarcie na zmianę paradygmatu w myśleniu o reklamie wInternecie.
Po drugie zmiana sposobu dotarcia - wykorzystanie narzędziumożliwiających nieinwazyjne i dokładne i bezpieczne dotarcie doużytkownika.
Po trzecie zmiana języka reklamy - Internet przestaje być mediumswobodnej ekspresji w rozumieniu męskim.
7 praw marketingu kobiecego (za: Hollis Thomases,ClickZ)
Zastosuj wymianę
Kobiety częściej reagują na reklamę, gdy dostają coś w zamian.Chętniej wchodzą w interakcje z produktami reklamowanymi, gdy mająmożliwość testowania lub otrzymuja "bonusy". Otwarcie mówią odziałaniach, jakie reklamodawca powinien wykonać, aby przekonać jedo swojego produktu.
Daj poczucie kontroli
Kobiety chcą mieć poczucie kontroli nad tym co robią w sieci: odmożliwości wywołania reklamy po informacje pojawiające się nastronach internetowych. Mniej niż połowa badanych deklarujeimpulsywne zakupy w sieci.
Chroń prywatność
Szanuj prywatność kobiet. Prawie polowa badanych zmienia ustawieniacookie, a tylko
9% twierdzi, że reklama nie zakłóca poczucia bezpieczeństwa. Dużąwagę przywiązują do zaufania.
Dopasuj treść
Niepodzielną uwagę kobiet przykuwa reklama, która jest dopasowanado treści oglądanej strony. 56% reakcji na przekaz reklamowy jestwynikiem umieszczenia reklamy zgodnej z zawartością serwisuinternetowego. Dlatego kluczowym jest zindywidualizowanieprzekazów.
Dopasuj czas
Dzień kobiety nigdy się niekończy. Podzielność uwagi oraz multizadaniowość, które są cechamikobiecymi, wydłużają dobę do 27 godzin! 2,6h to czas spędzony online. Oddziaływanie reklamy ze względu na czas jest zależne odwieku, jednak dla wszystkich grup najlepiej działa czas po godzinie20.
Nie przesadź z fajerwerkami
Kreacja dla kobiet powinna cechować prostota przekazu. Tak, jak wprzypadku śródtekstowych form na blogach czy newsletterów, któreprzyciągają uwagę internautek.
Miej świadomość ograniczeń
Częste odwiedziny jednego serwisu internetowego przez kobietę nieoznaczają, że jest jej faworytem. Serwisy z informacjami służą dokomunikacji ze światem, ale do "ulubionych" dodawane są najczęściejsklepy internetowe, blogi i serwisy społecznościowe.
Dołącz do dyskusji: Kobieta w sieci - raport