SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W marcu najdrożej w internetowych supermarketach, najtaniej w Auchan i Tesco

Ceny podstawowych produktów w marcu skoczyły średnio o 1,4 proc. Za koszyk zakupów  najwięcej trzeba było zapłacić w internetowych marketach, Selgrosie i E.Leclerc. Najbardziej konkurencyjne cenowo okazały się Auchan, Tesco i Biedronka - pokazują dane ASM Sales Force Agency.

Marzec przyniósł wzrost cen podstawowych produktów FMCG (składających się na tzw. koszyk zakupowy) o 1,4 proc. względem lutego 2020r. Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła w zeszłym miesiącu 233,94 zł - o ponad 3 zł więcej niż w lutym, i o 2 zł więcej niż w rekordowym dotychczas styczniu 2020r.

Najdrożej kupuje się w sieci

Koszyk zakupowy w marcu najdroższy był w supermarketach internetowych (252,1 zł), choć nieznacznie staniał w stosunku do ubiegłego miesiąca. Mniej zapłaciliśmy również za zakupy w najdroższym sklepie stacjonarnym – tak jak w lutym była nim hurtownia Selgros (w marcu o ok. 6 zł tańsza). Wartość koszyka zakupowego w tej sieci wyniosła w marcu 244,35 zł. Nieco taniej było w sklepach E.Leclerc (242,7 zł), Makro (240,61 zł) i Lidl (234,78 zł).

Najmniej za koszyk podstawowych produktów trzeba było zapłacić w Auchan (216,2 zł). Tanio było również w Tesco i Biedronce - odpowiednio 223,08 zł i 227,83 zł za koszyk zakupowy.

Średnia wartość koszyka zakupowego wyniosła 233,94 zł.

We wszystkich sieciach oprócz Selgrosa cena koszyka zakupowego ASM SFA w marcu była wyższa.

Jest coraz drożej

Z analizy ASM Sales Force Agency wynika, że większość towarów FMCG w ciągu roku (marzec 2019 vs. marzec 2020) podrożała.

Potaniały jedynie chemia domowa i kosmetyki (aż o 3,66 procenta) oraz nieznacznie produkty sypkie. Ceny produktów sypkich i napojów pozostały najbardziej stabilne. Ceny słodyczy wzrosły średnio o ok. 3 procent względem marca 2019, używki, alkohol, tłuszcze i dodatki o 5,7-6,7 proc. Mięso zdrożało o 7 procent w skali roku. Największy skok cen odnotowano w kategorii mrożonek – aż o 9 procent.

Koszyki złożone z najdroższych w swoich kategoriach produktów w roku 2020 były średnio o 12,5 zł droższe niż w 2019. Za to koszyk złożony z produktów najtańszych kosztowałby w marcu 2020 r. nieznacznie mniej niż przed rokiem – o ok. 1 zł (czyli 0,73 proc).

Oznacza to, że rok do roku wzrósł rozdźwięk cenowy między koszykiem produktów najdroższych i najtańszych, i to aż o 7,5 proc. (13,65 zł).

- Średnia wartość badanego przez nas koszyka zakupowego wzrosła rok do roku co prawda niezbyt drastycznie, ale tendencje rosnące są wyraźne dla większości sieci - nawet tych najtańszych. Największe skoki cenowe widać w kanale e-grocery. Należy wziąć pod uwagę, że pomiary cen do naszego marcowego badania pokryły się z terminem ogłoszenia pandemii koronawirusa, a więc i z boomem zakupów „na zapas”, ale jeszcze przed wprowadzeniem restrykcyjnych ograniczeń w handlu. Tę wyjątkową, kryzysową sytuację na rynku (zresztą nie tylko polskim, ale i w całym regionie) odzwierciedlą najprawdopodobniej wyniki badania za miesiąc - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.  

Badanie ASM Sales Force Agency obejmuje porównanie cen 50 produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z różnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż online, jak i offline). Badanie przeprowadzane jest w dyskontach (Lidl i Biedronka), sieciach tradycyjnych (Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Intermarché, Kaufland, Tesco) oraz cash & carry (Makro i Selgros). Do zbiorowej kategorii e-grocery zaliczają się 4 sklepy online: frisco.pl, dodomku.pl, polskikoszyk.pl oraz szybkikoszyk.pl. Hybrydę sprzedaży stacjonarnej i internetowej reprezentują odpowiednio Auchan vs. Auchan Direct, E.Leclerc vs. E.Leclerc online, Carrefour vs. E-Carrefour oraz Tesco vs. Tesco e-zakupy.

Dołącz do dyskusji: W marcu najdrożej w internetowych supermarketach, najtaniej w Auchan i Tesco

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
fdffdf
Tesco po tylu latach zorientowało się że trzeba obniżyć ceny aby być konkurencyjnym sklepem, brawo xD
Teraz jeszcze trzeba odświeżyć te wszystkie molochy które pamiętają XX wiek wizualnie i może klienci zaczną wracać, skoro i tak nie mogą się sprzedać.
0 0
odpowiedź