SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Media społecznościowe istotne przy podejmowaniu decyzji finansowych

Polacy są otwarci na korzystanie z mediów społecznościowych przy podejmowaniu działań lub decyzji finansowych. Ponad połowa respondentów z naszego kraju dopuszcza możliwość skorzystania z serwisów takich jak Facebook i Twitter przy otwarciu konta, złożeniu reklamacji do instytucji finansowej lub podjęciu decyzji o zmianie banku - wynika z międzynarodowego badania "Finansowy Barometr ING", zrealizowanego przez Ipsos w dwunastu krajach Europy.

Polski konsument jest bardzo ostrożny i zdyscyplinowany. O wiele rzadziej kupuje impulsywnie niż większość z mieszkańców innych krajów, a poza tym woli płacić gotówką, aby mieć większą kontrolę nad swoim budżetem. Pomimo tego, Polacy nie są zadowoleni ze sposobu w jaki kontrolują swoje wydatki.

Polacy poszukując jak najniższych cen chętnie korzystają z mediów społecznościowych. Informacje w social media lub na forach internetowych są najbardziej pomocne przy podejmowaniu decyzji o kupnie artykułów AGD. Media społecznościowe są wykorzystywane stosunkowo rzadziej w przypadku produktów bankowych.

W Polsce, a także w Rumunii i Turcji, media społecznościowe cieszą się względnie wysokim wskaźnikiem zaufania w porównaniu z Europą Zachodnią. Za sprawą informacji z serwisów takich jak Facebook, część konsumentów rezygnuje z zakupu produktu lub usługi. Widoczna jest też skłonność do zgłaszania reklamacji tym kanałem.

W okresie ostatnich trzech miesięcy sytuacja finansowa połowy Polaków nie zmieniła się. Równocześnie co trzeci Polak (36%) zadeklarował, że obecna sytuacja gospodarcza przyczyniła się do pogorszenia jego sytuacji. Co dziesiąty (12%) przyznał, że odczuł poprawę. W sumie statystyczny Polak ocenia swoją bieżącą sytuację finansową nieco lepiej niż przeciętny Europejczyk. W przypadku Polski tendencja jest jednak negatywna - rośnie przewaga osób, których sytuacja pogorszyła się.

Regularnie na impulsywne zakupy pozwala sobie 22% respondentów z Polski. Rekordzistami pod tym względem są Turcy (45%) i Brytyjczycy (41%).

Co drugi respondent z Polski woli płacić gotówką za zakupy, ponieważ łatwiej jest mu zauważyć ile wydaje. 38% polskich respondentów uważa, że takim zakupom z użyciem karty towarzyszy mniejsze poczucie winy z powodu wydawania pieniędzy, niż wydając gotówkę, a 41% mniej zastanawia się nad ceną gdy płaci kartą.

41% Polaków deklaruje, że ciężko im związać koniec z końcem. To poniżej średniej dla wszystkich badanych krajów (45%). Największe problemy finansowe mają mieszkańcy południa Europy: Hiszpanie (57%), Włosi (54%) oraz Francuzi (54%).

W Polsce najbardziej popularnym źródłem informacji przy podejmowaniu decyzji o otwarciu konta są strony firmowe i materiały marketingowe (35%), następnie rozmowy ze znajomymi i rodziną (32%), artykuły prasowe (27%) oraz media społecznościowe (21%).

Polscy respondenci wyróżniają się stosunkowo wysokim zaufaniem do mediów społecznościowych. 14% przy podejmowaniu decyzji o otwarciu konta ma największe zaufanie do serwisów typu Facebook czy Twitter. Dla porównania, w Niemczech zaufanie do mediów społecznościowych wynosi w tym wypadku 7%, w Wielkiej Brytanii - 6%, a we Francji - 4%.

Polacy chętnie korzystają z mediów społecznościowych podejmując decyzję o zakupie lub rezygnacji z zakupu produktów i usług. Social media są najbardziej pomocne w przypadku przekonania do zakupu artykułów AGD (74%), wyboru restauracji (71%) i miejsca na wakacje (68%). Informacje z mediów społecznościowych są wykorzystywane stosunkowo rzadziej w przypadku produktów bankowych – do podjęcia decyzji przekonały 59 proc. konsumentów planujących otworzyć konto bankowe i 48 proc. zamierzających wziąć kredyt hipoteczny.

Polacy są otwarci na korzystanie z mediów społecznościowych przy podejmowaniu działań lub decyzji finansowych. 61% respondentów z Polski dopuszcza taką możliwość przy składaniu reklamacji do instytucji finansowej, 59% - otwierając konto bankowe, 56% - podejmując decyzję o zmianie banku, a 40% - zmieniając warunki kredytu hipotecznego.

Większość polskich respondentów oczekuje, że banki będą oferowały w mediach społecznościowych produkty i usługi (60%) oraz będą wchodziły w interakcje z osobami komentującymi ich działalność (57%). 42% ma nadzieję, że banki umożliwią dokonywanie płatności przez media społecznościowe.

Najpopularniejszym celem korzystania z bankowości mobilnej w Polsce jest płacenie rachunków (35%), co jest dwukrotnie wyższym wynikiem od średniej dla wszystkich badanych krajów (17%). Polacy stosunkowo rzadziej wskazywali natomiast na sprawdzenie stanu konta (31% wobec średniej 38%).

Zarówno w Polsce, jak i na zachodzie, najpopularniejszym miejscem korzystania z bankowości mobilnej jest dom - tak wskazywał średnio co trzeci respondent. Polscy badani najczęściej ze wszystkich ankietowanych deklarowali, że z bankowości mobilnej korzystaliby na zakupach (16% wobec średniej 9%) oraz na wakacjach (15% wobec średniej 11%).

Najczęściej wymienianą przyczyną niekorzystania z bankowości mobilnej przez osoby jej nieużywające jest brak odpowiedniego telefonu (43% respondentów z Polski). W dalszej kolejności Polacy wskazywali na obawy związane z bezpieczeństwem (27%) oraz brak takiej potrzeby (15%). W Polsce obawy o zabezpieczenia bankowości mobilnej są stosunkowo niskie, np. w Niemczech takie wątpliwości deklaruje 50% respondentów, a w Wielkiej Brytanii - 39%.

Blisko połowa użytkowników z Polski deklaruje, że dzięki bankowości mobilnej rzadziej korzysta z tradycyjnej bankowości internetowej, a 85% częściej sprawdza swoje konto. 67% uważa, że dzięki temu ma większą kontrolę nad pieniędzmi, a 45% deklaruje, że więcej oszczędza.

Badanie "Finansowy Barometr ING" zostało zrealizowane przez Ipsos na zlecenie Grupy ING w kwietniu i maju 2013 r. metodą CAWI na grupie 11.724 respondentów w 12 krajach (Polska - n=1032, Austria, Francja, Włochy, Belgia, Wielka Brytania, Luksemburg, Holandia, Hiszpania, Niemcy, Turcja, Rumunia).

Dołącz do dyskusji: Media społecznościowe istotne przy podejmowaniu decyzji finansowych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl