Mediaedge:CIA największym domem mediowym w Polsce
Dwa domy mediowe w Polsce zanotowały sprzedaż powyżej 1 mld zł w pierwszym półroczu 2009 roku - pokazuje analiza ZenithOptimedia. Z raportu wynika, że kryzys na rynku reklamowym osiągnął już punkt krytyczny. W 2010 roku przewidywana jest stagnacja, zaś tendencje wzrostowe pojawią się w 2011 r.
Największe domy mediowe i przychody w PLN w okresie Styczeń - Czerwiec 2009 |
||
Dom mediowy : | PLN | Udział w rynku: |
Mediaedge:CIA | 1144923781 | 10,00% |
ZenithOptimedia | 1091750637 | 9,00% |
Starcom | 897842184 | 8,00% |
Mediacom | 611227585 | 5,00% |
Media Direction OMD | 586087569 | 5,00% |
OMD | 544959477 | 5,00% |
Universal McCann | 410329754 | 4,00% |
MPG | 327990993 | 3,00% |
Mindshare | 242599174 | 2,00% |
Największe domy mediowe i przychody w PLN w 2008 roku |
||
Dom mediowy : | PLN | Udział w rynku: |
ZenithOptimedia | 1753837238 | 8,00% |
OMD | 1426319477 | 7,00% |
Starcom | 1368716819 | 7,00% |
Mediacom | 1344396826 | 6,00% |
Mediaedge:CIA | 1306014318 | 6,00% |
Initiative | 964356326 | 5,00% |
PHD | 699842948 | 3,00% |
Universal McCann | 698657345 | 3,00% |
Media Direction OMD | 529201340 | 3,00% |
Mindshare | 456201361 | 2,00% |
* Źródło: ZenithOptimedia, dane rynkowe
Z danych ZenithOptimedia wynika, że segment charakteryzuje się marżą netto na poziomie 3-5 proc. Sytuacja rynkowa wymusiła na mediach znaczne obniżki cen, które w okresie IV kw 2008 i II kw 2009 roku zbliżały się do poziomu 45-50 proc. W III kw. 2009 roku właściciele mediów (szczególnie telewizja) powoli zaczęli powracać do podwyżek cenników reklam.
- Zleceniodawcy skłaniają się ku większym oszczędnościom, aby móc sobie pozwolić na zwiększenie wydatków na reklamę w 2011 roku, poprzedzającym Euro 2012. To będzie pierwszy rok, kiedy wydatki we wszystkich kategoriach mediów zaczną rosnąć" - podkreśla Jakub Potrzebowski, CEO ZenithOptimedia Polska.
- Kryzys zapoczątkowany w 2008 roku nieco uszczuplił i ograniczył wydatki na media, tym samym obniżając wartość całego rynku. Zapoczątkowało to okres oszczędności i znacznie bardziej restrykcyjnego podejścia do wydatków reklamowych w 2009 r. Aktualna sytuacja na rynku mediów skłania do przypuszczeń, że ceny w telewizji, radiu i OOH spadną, natomiast w Internecie wzrosną. W prasie i magazynach ze względu na koszty stałe ceny będą na podobnym poziomie jak 2008 roku. Również kina nie powinny wprowadzać dużych zmian w cenach - czytamy w raporcie ZenithOptimedia.
Dołącz do dyskusji: Mediaedge:CIA największym domem mediowym w Polsce