Megapanel zmienia metodę badań
Rada Badania Megapanel PBI/Gemius dokonała modyfikacji metodyki badania polegającej na włączeniu witryn nie poddanych audytowi site-centric do procesu ważenia behawioralnego.
Modyfikacja metodyki obowiązywać będzie od wyników badania obejmujących styczeń 2007 roku.
Do grudnia 2006 roku procesowi ważenia behawioralnego poddane były jedynie witryny audytowane. Proces ważenia behawioralnego polega w ich przypadku na korygowaniu zasięgów witryn obliczanych na podstawie danych panelowych o współczynniki korekcyjne wynikające z algorytmu real users. Konieczność zastosowania ważeń behawioralnych wynika z naturalnej cechy paneli badawczych, którą jest nadreprezentacja osób częściej korzystających z badanego medium, co może powodować skrzywienie wyników, polegające w większości przypadków na zawyżaniu zasięgów badanych podmiotów medialnych. W celu obliczenia rzeczywistych zasięgów nieobciążonych takim wpływem budowy panelu metodyka badania Megapanel PBI/Gemius zakłada korygowanie zasięgów witryn zgodnie z wynikami algorytmu real users.
Poniższa tabela pokazuje skalę korekcji dla największych witryn poddanych audytowi site-centric we wrześniu 2006 roku:
| zasięg bez ważenia behawioralnego | zasięg po ważeniu behawioralnym |
Onet.pl | 84% | 75% |
Wirtualna Polska | 75% | 66% |
Allegro.pl | 57% | 53% |
INTERIA.PL | 61% | 53% |
o2.pl | 49% | 46% |
Gazeta.pl | 43% | 37% |
sciaga.pl | 22% | 17% |
Grupa IDG | 21% | 23% |
otoMoto | 21% | 19% |
Witryny nie poddane audytowi site-centric do tej pory nie były poddane ważeniu behawioralnemu, gdyż brak było wiarygodnej metody obliczania wartości współczynników korekcyjnych dla tych witryn. Zastosowanie ważenia behawioralnego dla witryn poddanych audytowi site-centric spowodowało korektę wag panelistów, która w części zmniejszała również zawyżanie zasięgów dla witryn nie poddanych audytowi site-centric, lecz nie eliminowała tego zjawiska w całości.
Ostatnio przeprowadzone analizy wszystkich fal badania z okresu ostatnich dwóch pełnych lat badania wykazały, że istnieje wyraźna korelacja pomiędzy zasięgiem witryn i wartościami współczynników korekcyjnych dla witryn poddanych audytowi site-centric. Decydując o włączeniu witryn nie poddanych audytowi site-centric do ważenia behawioralnego przyjęto, że współczynniki korekcyjne dla tych witryn będą równe odpowiednim współczynnikom dla witryn poddanych audytowi site-centric o podobnych zasięgach. W tym celu podzielono wszystkie witryny nie poddane audytowi site-centric na grupy w zależności od ich zasięgów i dla każdej z tych grup wyznaczono współczynnik będący medianą współczynników korekcyjnych dla witryn poddanych audytowi site-centric.
W wyniku zastosowania obliczonych współczynników korekcyjnych zasięgi większości witryn nie poddanych audytowi site-centric uległy zmniejszeniu o kilka punktów procentowych. Poniższa tabela przedstawia wpływ zastosowania obliczonych współczynników korekcyjnych dla największych witryn nie poddanych audytowi site-centric (na przykładzie danych z września 2006 roku):
zasięg bez żadnego ważenia behawioralnego | zasięg przed wprowadzeniem zmian w metodyce (wyniki oficjalne z września 2006 r.) | zasięg po ważeniu behawioralnym | |
86% | 83% | 77% | |
Microsoft | 48% | 46% | 43% |
wikipedia.org | 42% | 39% | 38% |
msn.com | 30% | 28% | 26% |
Orange | 29% | 26% | 26% |
TP | 28% | 25% | 25% |
Plus GSM | 23% | 21% | 21% |
youtube.com | 23% | 22% | 20% |
Osemka.pl | 20% | 18% | 18% |
- Chciałbym podkreślić, że Rada Badania stale pracuje nad polepszaniem jakości wyników badania Megapanel PBI/Gemius, a celem przeprowadzania zmian w metodyce jest zawsze jak najlepsze odwzorowywanie badanej rzeczywistości - powiedział Marcin Pery, Wiceprezes Gemius SA.
Dołącz do dyskusji: Megapanel zmienia metodę badań