Mercedes-Benz GLC – nowy model w rodzinie SUV-ów Mercedesa
Mercedes-Benz zaprezentował nową odsłonę SUV-a GLC. Model będzie dostępny tylko z napędami hybrydowymi.
GLC to w ostatnich dwóch latach najlepiej sprzedający się model Mercedes-Benz. Od chwili wprowadzenia w 2008 r. samochody z tej serii SUV-ów wybrało 2,6 mln klientów.
Nowy GLC został wyposażony w najnowszą generację systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Grafiki na ekranie zestawu wskaźników oraz centralnym wyświetlaczu ułatwiają sterowanie funkcjami pojazdu. Oba ekrany (LCD) prezentują informacje w uporządkowany i przejrzysty sposób. Pełnoekranowa nawigacja oferuje prowadzenie po trasie, a jako opcja może zostać wzbogacona o rozszerzoną rzeczywistość – kamera rejestruje wówczas otoczenie przed samochodem, a główny wyświetlacz "nakłada" na jej obraz wirtualne obiekty i informacje. Należą do nich m.in. znaki drogowe, strzałki, zalecenia dotyczące zmiany pasa czy numery domów.
Asystent głosowy "Hej Mercedes" z czasem coraz bardziej dostosowuje się on do życzeń i preferencji użytkownika. Nowa bezpłatna funkcja Newsflash zapewnia bieżący dostęp do indywidualnie wyselekcjonowanych informacji: na życzenie MBUX generuje krótkie wiadomości o długości do 2 minut. Z kolei funkcja MBUX Smart Home zamienia GLC w mobilne centrum sterowania inteligentnym domem. Temperatura, oświetlenie, rolety oraz urządzenia elektryczne mogą być zdalnie monitorowane i sterowane za pośrednictwem systemu operacyjnego w samochodzie.
Z kolei cyfrowy widok nawierzchni pod maską przednią oferuje kierowcy zwiększoną świadomość, zwłaszcza podczas jazdy w terenie, a w przypadku holowania przydają się dwie nowości: zoptymalizowana funkcja planowania trasy oraz asystent manewrowania z przyczepą.
Standardowa specyfikacja nowego GLC występuje w linii zewnętrznej Avantgarde z pakietem chromowanych dodatków, obejmującym chromowane obramowania szyb oraz nową osłonę podwozia, także z wykończeniem o wyglądzie chromu.
Od strony wizualnej samochód wyróżnia przede wszystkim przeprojektowany przód z reflektorami, które bezpośrednio łączą się z osłoną chłodnicy, akcentując optyczną szerokość pojazdu. Grill montowany w ramach standardowej linii nadwozia ma teraz chromowane obramowanie i sportowe, szare wypełnienie o matowej fakturze. Z kolei linia AMG otrzymuje osłonę chłodnicy ze wzorem Mercedes-Benz.
Od linii AMG po raz pierwszy dostępne są nakładki nadkoli w kolorze nadwozia, co ma podkreślać sportowy charakter tej linii jako opcjonalne wyposażenie w połączeniu z ogumieniem w mieszanych rozmiarach. Na życzenie oferowane są także stopnie ułatwiające wsiadanie oraz, od linii AMG wzwyż, pakiet Night. Sportowy design kompletuje szeroki rozstaw kół, z czołową płaszczyzną umieszczoną na równi z nadkolami. Gama obręczy obejmuje felgi o średnicy od 18 do 20 cali.
Nowe, dwuczęściowe tylne lampy mają trójwymiarowe wypełnienie i akcentują optyczną szerokość tylnego pasa. I tu znalazła się chromowana osłona podwozia, sąsiadująca z chromowanymi końcówkami układu wydechowego.
We wnętrzu nowego GLC w standardowej konfiguracji, w linii Avantgarde, znajduje się deska rozdzielcza o przejrzystej strukturze: górna część przypomina skrzydło, a nowe, spłaszczone dysze nawiewów nawiązują kształtem do gondoli silnika samolotu. Wykończenie dolnej część harmonijnie przechodzi w zakrzywioną konsolę środkową. Zarówno 12,3-calowy (31,2 cm) ekran LCD o wysokiej rozdzielczości przed oczami kierowcy, jak i centralny wyświetlacz o przekątnej 11,9 cala (30,2 cm), zdają się unosić nad deską rozdzielczą. Powierzchnia centralnego ekranu, podobnie jak kokpit, jest lekko pochylona w kierunku kierowcy.
Deska rozdzielcza łączy się z panelami drzwi, których środkowa część ze zintegrowanym podłokietnikiem ewoluuje od układu pionowego do orientacji poziomej. Przednia partia ma formę metalowego elementu, odzwierciedlając stylistykę konsoli środkowej. Pełni on funkcję uchwytu i mieści elementy sterujące szybami. Uwagę zwraca także "pływający" panel z elementami sterowania otwieraniem drzwi oraz regulacją fotela.
Design foteli nowego GLC wykorzystuje warstwy i profilowanie powierzchni, co ma nadawać im wizualną lekkość. Przeprojektowano tu m.in. zagłówki oraz ich połączenie z oparciem za pomocą zamkniętej osłony. Nowy GLC jest dostępny z deską rozdzielczą pokrytą skórą, z pasami o wyglądzie skóry nappa (opcja; standard dla linii AMG).
Nadwozie nowego GLC mierzy 4716 mm długości - o 60 mm więcej niż poprzednik, a jednocześnie o 4 mm niższe (obecnie: 1640 mm). Rozstaw kół z przodu wzrósł o 6 mm (obecnie: 1627 mm), a z tyłu – o 23 mm (obecnie: 1640 mm). Szerokość pojazdu pozostała taka sama i wynosi 1890 mm.
Pojemność bagażnika zwiększono do 600 l (+50 l względem poprzednika). GLC jest standardowo wyposażony w tylną pokrywę Easy-Pack, otwieraną i zamykaną za naciśnięciem przycisku na kluczyku, przełącznika w drzwiach kierowcy lub klamki w pokrywie.
W najbardziej korzystnej aerodynamicznie konfiguracji minimalny współczynnik oporu powietrza nowego GLC wynosi Cd = 0,29. To wynik o 0,02 lepszy od poprzednika (Cd = 0,31). Optymalizacja pojazdu pod kątem oporu powietrza i szumu wiatru została przeprowadzona z wykorzystaniem rozbudowanych cyfrowych symulacji przepływu (CFD – Computational Fluid Dynamics, z ang. obliczeniowa mechanika płynów), a także testów z udziałem "prawdziwych" samochodów w tunelu aeroakustycznym.
Nowy GLC jest cichym samochodem o spokojnym brzmieniu oraz niskim poziomie hałasów toczenia i wiatru. To rezultat akustycznej optymalizacji nadwozia i zastosowania izolacji. Standardowe wyposażenie obejmuje np. membranę akustyczną w przedniej szybie. Jeszcze wyższe wymagania w zakresie komfortu spełniają opcjonalnie dostępne, efektywne akustycznie szyby termoizolacyjne.
Opcjonalny pakiet Energizing Plus za dotknięciem przycisku lub poprzez polecenie głosowe daje wybór spośród siedmiu programów komfortu. System tworzy we wnętrzu odpowiednią atmosferę, np. ożywczą w przypadku zmęczenia lub relaksującą w obliczu podwyższonego poziomu stresu. Wirtualny trener proponuje program fitness lub wellness dopasowany w oparciu o dane samochodu i podróży. A jeśli kierowca nosi odpowiednie urządzenie ubieralne, w swoim inteligentnym algorytmie trener uwzględnia również informacje o jakości snu oraz poziomie stresu.
W skład Energizing Plus wchodzi też pakiet Air-Balance, który oferuje indywidualne doznania zapachowe w kabinie – zgodnie z osobistymi upodobaniami i w zależności od nastroju. Dzięki odświeżającej funkcji jonizacji i filtrowania powietrza zewnętrznego oraz wewnętrznego Air-Balance pomaga też zapewnić lepszą jakość powietrza. Opcjonalny system Energizing Air Control monitoruje jakość powietrza w kabinie samochodu, wykorzystując w tym celu czujniki jakości powietrza i drobnych cząstek. W przypadku przekroczenia wartości granicznych system przełącza klimatyzację w tryb recyrkulacji powietrza. Dwustopniowy filtr pozwala dodatkowo odfiltrować z powietrza drobny pył i dużą część zanieczyszczeń.
Na życzenie nowy GLC jest dostępny z panoramicznym dachem, z cieńszą niż w poprzedniku poprzeczką. Efekt: większa powierzchnia przeszklona. W razie potrzeby panoramiczny dach można zasłonić roletą.
W zakresie luksusu standardowe wyposażenie nowego GLC zostało wzbogacone. Standardowa linia Avantgarde obejmuje kluczowe elementy, takie jak duże wyświetlacze, integracja ze smartfonem, jego bezprzewodowe ładowanie oraz podgrzewane przednie fotele.
Ponadto uproszczono logikę pakietowania wyposażenia. Funkcjonalne elementy, które są często zamawiane razem, zostały połączone w pakiety dodatków na podstawie rzeczywistych zachowań nabywców. Do wyboru jest tylko kilka opcji z zakresu funkcjonalności. Z kolei w przypadku opcji z zakresu designu, takich jak odcień lakieru, rodzaj tapicerki, elementy ozdobne czy obręcze, nabywcy mogą indywidualnie konfigurować swoje pojazdy tak jak dotychczas.
Nowy Mercedes-Benz GLC jest dostępny tylko jako hybryda: plug-in lub tzw. miękka hybryda z instalacją 48 V i zintegrowanym rozrusznikoalternatorem. Gama silnikowa obejmuje 4-cylindrowe jednostki z obecnej rodziny silników FAME Mercedes-Benz (Family of Modular Engines, z ang. rodzina silników modułowych). Cztery z tych silników to jednostki z instalacją miękkiej hybrydy, które otrzymują inteligentne wsparcie w zakresie niskich obrotów od strony zintegrowanego rozrusznikoalternatora (ISG) drugiej generacji. Trzy kolejne warianty to pełne hybrydy, z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM), dysponujące ponad 100-kilometrowym zasięgiem w trybie elektrycznym.
System ISG obejmuje 48-woltową instalację elektryczną, która umożliwia takie funkcje jak "żeglowanie", doładowanie (ang. boost; wsparcie w czasie przyspieszania) lub rekuperacja, a tym samym pozwala na ograniczenie zużycia paliwa.
GLC otrzymał również hybrydowy napęd plug-in czwartej generacji, z silnikiem elektrycznym o mocy 100 kW (136 KM) i momencie obrotowym 440 Nm oraz ponad 100-kilometrowym zasięgiem w trybie całkowicie elektrycznym (WLTP). Ulepszony tryb hybrydowy angażuje jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym na najbardziej odpowiednich odcinkach trasy, np. podczas dłuższych podróży priorytetyzuje obszary miejskie.
Wysoka gęstość mocy modułu hybrydowego to zasługa silnika synchronicznego z magnesami trwałymi. Szczytowy moment obrotowy silnika elektrycznego – 440 Nm – jest dostępny praktycznie od samego początku. Tryb w pełni elektryczny działa do prędkości 140 km/h. Mercedes-Benz zastosował w nowym GLC niezależny od podciśnienia elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania, który w zależności od sytuacji na drodze automatycznie steruje elastycznym przejściem pomiędzy hamowaniem hydraulicznym a rekuperacją. W rezultacie maksymalna moc rekuperacji (do 100 kW/136 KM) może być osiągana częściej niż w przypadku konwencjonalnego, czysto hydraulicznego układu hamulcowego.
Wysokonapięciowy akumulator to autorska konstrukcja Mercedes-Benz. Bateria ma łączną pojemność 31,2 kWh. Nawet jeśli zostanie całkowicie rozładowana, jej pełne naładowanie DC z mocą 60 kW (opcja) jest możliwe w ciągu ok. 30 minut. Standardowa trójfazowa ładowarka AC 11 kW (w zależności od rynku) pozwala ładować GLC ze stacji typu wallbox podłączonej do domowej instalacji.
Kluczową rolę w podwoziu GLC odgrywają nowe czterowahaczowe przednie zawieszenie oraz wielowahaczowa oś z tyłu. Opcjonalnie nowy GLC jest dostępny z pakietem Engineering, który obejmuje zawieszenie pneumatyczne Airmatic i skrętną tylną oś. Airmatic oferuje zmiennie regulowane tłumienie w zakresie ugięcia i odbicia. Hybrydy typu plug-in są seryjnie wyposażone w zawieszenie pneumatyczne oraz regulację prześwitu tylnej osi. Kolejnym opcjonalnym dodatkiem jest pakiet Offroad Engineering, który zwiększa prześwit pojazdu o 20 mm i obejmuje przednią osłonę oraz ochronę podwozia. W połączeniu z zewnętrznymi elementami linii AMG nowy GLC otrzymuje zawieszenie sportowe.
Nowa generacja GLC jest stabilna dzięki opcjonalnej skrętnej tylnej osi, łączonej z bardziej bezpośrednim przełożeniem układu kierowniczego osi przedniej. Kąt skrętu tylnych kół wynosi do 4,5 stopnia. Zmniejsza to średnicę zawracania o 90 cm, do 10,9 m. Co więcej, kierowca potrzebuje mniej obrotów kierownicy pomiędzy jej skrajnymi położeniami. Przy prędkości poniżej 60 km/h tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich – podczas parkowania nawet o 4,5 stopnia. W zależności od sytuacji powoduje to wirtualne skrócenie rozstawu osi, dzięki czemu pojazd "lżej" się prowadzi i staje się bardziej zwrotny. Gdy prędkość wynosi 60 km/h lub więcej, tylne koła zaczynają skręcać się w tym samym kierunku, co przednie – również maksymalnie o 4,5 stopnia. Ten wirtualny wzrost rozstawu osi przynosi zalety w zakresie bezpieczeństwa jazdy, w postaci zwiększonej stabilności prowadzenia przy wysokich prędkościach, w trakcie szybkich zmian pasa ruchu lub nagłych manewrów omijania.
Najnowsza generacja pakietu wspomagania bezpieczeństwa jazdy obejmuje dodatkowe oraz udoskonalone funkcje. W razie zagrożenia systemy wsparcia są w stanie odpowiednio zareagować na zbliżającą się kolizję. Na przykład Aktywny asystent odległości Distronic może teraz reagować na pojazdy stojące na drodze podczas jazdy z prędkością do 100 km/h (wcześniej: 60 km/h). Jedną z nowych funkcji Aktywnego asystenta kierowania jest wykrywanie pasa ruchu za pomocą dodatkowego zestawu kamer 360 stopni. Asystent rozpoznawania znaków drogowych oprócz konwencjonalnie oznaczonych ograniczeń prędkości rozpoznaje teraz znaki na bramownicach oraz oznaczenia robót drogowych. Identyfikuje także znaki warunkowe, takie jak "w mokrych warunkach". Ponadto lista nowości obejmuje funkcje ostrzegania o znaku STOP oraz czerwonym świetle.
Dzięki czujnikom monitorowania otoczenia systemy parkowania wspierają kierowcę podczas manewrowania. Integracja z systemem MBUX sprawia, że ich obsługa jest bardziej intuicyjna. Z systemami parkowania zsynchronizowano opcjonalną skrętną tylną oś – obliczanie trajektorii ruchu pojazdu zostaje wówczas odpowiednio skoordynowane. Dostępne są też funkcje awaryjnego hamowania.
Na życzenie dla GLC dostępny jest nowy pakiet parkowania z zestawem kamer 360 stopni i funkcjami Aktywnego asystenta parkowania z Parktronic. Centralny wyświetlacz wyraźnie pokazuje bezpośrednie otoczenie pojazdu podczas manewrowania – widok obejmuje cztery osobne obrazy z kamery przedniej, tylnej oraz po obu stronach auta, a także wirtualny widok z lotu ptaka. Ponadto można "podejrzeć" różne kąty widzenia, takie jak przód, tył lub widok przyczepy. Kierowca decyduje, czy zaparkować samodzielnie, czy przekazać kontrolę Aktywnemu asystentowi parkowania.
Nowy GLC jest standardowo wyposażony w reflektory LED High Performance. Jako opcja dostępne są lampy Digital Light, z techniką oświetleniową o wysokiej rozdzielczości, która stwarza niemal nieograniczone możliwości ukierunkowanego rozsyłu światła – zależnie od lokalnych warunków.
Na życzenie oferowane są reflektory Digital Light z funkcją projekcji. Ta innowacja zapewnia kierowcy dodatkowe bezpieczeństwo, zwłaszcza podczas jazdy nocą, i umożliwia komunikację z innymi użytkownikami drogi. Może np. wyświetlać na jezdni linie, symbole oraz animacje. Co więcej, inteligentna technika oświetla pieszych w strefie zagrożenia i odpowiednio "akcentuje" ich pozycję. Kierowcy jadący pod prąd na wjeździe na autostradę lub ulicą jednokierunkową są ostrzegani odpowiednim symbolem. Symbol ostrzegawczy pojawia się również w obliczu zignorowania czerwonego światła lub znaku STOP.
Nowy GLC, podobnie jak poprzednik, został odpowiednio dostosowany do jazdy poza utwardzonymi nawierzchniami. Jeszcze lepsze przygotowanie do off-roadu zapewnia mu kilka nowych funkcji i systemów. Standardowe wyposażenie obejmuje tryb jazdy terenowej oraz DSR (Downhill Speed Regulation, z ang. kontrola prędkości zjazdu). Hybrydy plug-in oferują jazdę terenową w trybie całkowicie elektrycznym.
Kolejna nowość to widok off-roadowy, który wykorzystuje obydwa wyświetlacze. Ekran kierowcy pokazuje m.in. przechył boczny, nachylenie wzdłużne, wysokość topograficzną, współrzędne geograficzne i kompas, a także prędkość jazdy oraz prędkość obrotową jednostki spalinowej (o ile ta pracuje). Centralny wyświetlacz dodatkowo prezentuje m.in. aktualną pozycję samochodu w terenie oraz kąt skrętu przednich kół (w egzemplarzach z tylną osią skrętną – również tylnych). Wszystkimi funkcjami jazdy istotnymi dla jazdy w terenie można zarządzać przez centralny ekran.
GLC może być wykorzystywany do holowania przyczepy, a nowa generacja oferuje zaprojektowane specjalnie w tym celu udogodnienia. Nowością jest planer trasy holowania w nawigacji: na centralnym wyświetlaczu można zaplanować trasę specjalnie pod kątem jazdy z przyczepą. Planer uwzględnia m.in. szerokości i wysokości przejazdów. Typ wykorzystywanej przyczepy definiuje się za pomocą menu przyczepy w systemie MBUX. Po jej podłączeniu i przyłączeniu do instalacji elektrycznej samochodu na wyświetlaczu pojawia się kilka pytań, w tym o wielkość i rodzaj przyczepy. Planer trasy holowania uwzględnia te informacje, tak aby holowanie było maksymalnie bezpieczne i intuicyjne.
Udoskonalony Asystent manewrowania z przyczepą (opcja) w nowym GLC sprawia, że manewrowanie z przyczepą jest łatwiejsze i bezpieczniejsze. System automatycznie reguluje kąt skrętu pojazdu holującego do prędkości 5 km/h oraz nachylenia drogi do 15%. Jego obsługa odbywa się przez system MBUX. Oprócz stabilizacji zespołu pojazdów podczas cofania asystent może pokonywać dowolnie wybierane zakręty o kącie skrętu do 90 stopni. Kierowanie GLC z przyczepą odbywa się automatycznie, tak aby zachować wybrany kąt. Kierowca może również wybrać funkcję "holuj na wprost", gdy przyczepa przyjmie pożądany kierunek i pozostaje już tylko jazda na wprost. Dzięki wykorzystaniu kamer cały proces manewrowania można śledzić z różnych perspektyw na centralnym wyświetlaczu. Dynamiczne linie prowadzące pokazują trajektorię ruchu, szerokość pojazdu i odległość od rozpoznanych obiektów.
Dołącz do dyskusji: Mercedes-Benz GLC – nowy model w rodzinie SUV-ów Mercedesa