MillwardBrown: Amazon.com liderem rankingu marek Value-D
Najwyższą pozycję w rankingu Value-D firmy Millward Brown zajęła marka Amazon.com. Internetowy sklep umiejętnie osiąga równowagę między renomą swojej marki a strategią cenową.
Za Amazon.com na kolejnych pozycjach w zestawieniu znalazły się marki Colgate, Nokia, Pampers, Visa, Coca-Cola, Microsoft, McDonald's, Nescafé i Lidl.
Raport dotyczący rankingu Value-D powstał we współpracy z The Futures Company. Podkreśla się w nim, że ponieważ świat dopiero niedawno zaczął wychodzić z recesji, normą zachowań konsumenckich stało się ostrożne wydawanie pieniędzy. Jednak sama cena to za mało, aby przyciągnąć nabywców. Średnio tylko 7 proc. konsumentów kieruje się przy zakupach wyłącznie ceną, natomiast aż 81 proc. uznaje markę za ważny czynnik wyboru przy dokonywaniu zakupu.
W badaniu Value-D marki są dzielone na tańsze i droższe. Marki o niższych cenach mogą być mimo wszystko postrzegane jako "nieopłacalne", jeśli nie uda im się pozyskać zainteresowania konsumentów. Z kolei nawet w kategoriach charakteryzujących się dużą wrażliwością cenową są marki, które budzą duże zainteresowanie i są postrzegane jako opłacalne, oferujące znakomitą relację ceny do jakości. W przypadku droższych marek wyższa cena może wydawać się konsumentom uzasadniona, ale w niektórych przypadkach może być uznana za zbyt wysoką.
Wynik powyżej 100 w rankingu Value-D jest dla marki bardzo korzystny, ponieważ wskazuje na optymalną równowagę ceny i zainteresowania ze strony konsumentów. Ranking Value-D bazuje na wynikach badania BrandZ, obejmującego tysiące marek w 20 państwach.
Pierwsza dziesiątka (Top 10) marek w rankingu Value-D
Marka |
Punktacja Value-D |
Typ marki |
|
146 |
Great Value |
|
133 |
Great Value |
|
128 |
Great Value |
|
126 |
Justified Premium |
|
125 |
Great Value |
|
125 |
Justified Premium |
|
125 |
Justified Premium |
|
124 |
Great Value |
|
120 |
Great Value |
|
118 |
Great Value |
Great Value – marka oferująca znakomitą relację ceny do jakości
Justified Premium – marka, w przypadku której wyższa cena jest uzasadniona
"Bardzo wiele marek nie potrafi w pełni zoptymalizować swojej siły. Zamiast tego kładą one zbyt duży nacisk na cenę, nie doceniając tego, że są atrakcyjne dla konsumentów. Konsument zwykle najpierw chce posiadać daną markę, a dopiero później bierze pod uwagę jej cenę i na tej podstawie decyduje o zakupie. Portal Amazon.com do mistrzostwa doprowadził sztukę budowania zaufania konsumentów – jest firmą, od której konsumenci chcą kupować różne towary. Ceny oferowane przez Amazon.com są postrzegane jako bardzo korzystne, ale to właśnie siła marki jest tym czynnikiem, który w pierwszej kolejności przyciąga klientów" – powiedział Peter Walshe, global BrandZ director w firmie Millward Brown.
Dołącz do dyskusji: MillwardBrown: Amazon.com liderem rankingu marek Value-D