Muzycznie z Polskim Radiem
VI festiwal muzyczny Polskiego Radia
W dniach 16-24 maja 2003 odbędzie się VI festiwal muzyczny Polskiego Radia
- Festiwale Muzyczne Polskiego Radia stały się uznaną formą promocji muzyki polskiej, ukazywanej za każdym razem w innym, często zaskakującym, kontekście muzyki europejskiej. Bohaterami wcześniejszych edycji festiwali byli Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Fryderyk Chopin, Witold Lutosławski. W roku 2003 zostanie w ten sposób przedstawiona twórczość Stanisława Moniuszki - informuje Grzegorz Michalski, Sekretarz Festiwalu.
Szczególny nacisk, jaki w tym roku położony został na muzykę wokalną, jest uzasadniony historyczną rolą i charakterem spuścizny Moniuszki. Festiwal otworzy 16 maja – traktowana jako prolog do imprezy – sceniczna prezentacja „Strasznego Dworu” w realizacji Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod dyrekcja Jacka Kaspszyka. Oficjalna inauguracja nastąpi w sobotę 17 maja w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Obok kilku mało znanych religijnych śpiewów chóralnych Moniuszki przedstawiona będzie bardzo rzadko wykonywana, oryginalna kameralna wersja słynnej Małej mszy uroczystej Gioachina Rossiniego. Kwartetowi świetnych śpiewaków towarzyszyć będzie Chór Polskiego Radia z Krakowa, pianiści - Janusz Olejniczak i Bartłomiej Kominek oraz organista Jarosław Malanowicz (grający tym razem na fisharmonii) – całość przygotowuje Wojciech Michniewski. Ciekawym momentem koncertu będzie zapewne wykorzystanie dwóch historycznych fortepianów – należącego do Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina fortepianu Erarda, wyprodukowanego w Paryżu w roku 1849, oraz pochodzącego z kolekcji Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Steinway’a, powstałego w roku 1864 w Nowym Jorku.
Oryginalnie zapowiada się występ zespołu Opery Kameralnej z Madrytu – zgodnie z naszą prośbą goście zaprezentują XIX-wieczną ludową operę hiszpańską Zarzuelę. Jakkolwiek trudno wskazywać na bezpośrednie związki muzyki hiszpańskiej z twórczością Moniuszki, to jednak szczególne znaczenie, jakie w tym samym czasie zyskuje folklor w sztuce obydwu krajów, tworzy ciekawą analogię.
Twórczość Moniuszki byłaby nie do pomyślenia bez solowej pieśni – ten wątek zaprezentuje na festiwalu wybitna interpretatorka polskiej i rosyjskiej liryki wokalnej Olga Pasiecznik (wtorek, 20 maja).
Czy można uchwycić analogie między odkrywającą swoją odrębność muzyką skandynawską a tworzoną przez Moniuszkę muzyką polską – pokaże koncert Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus”, przygotowany przez Agnieszkę Duczmal.
Na szczególną uwagę zasługuje pierwsza w naszych czasach prezentacja ostatniego scenicznego dzieła twórcy naszej opery narodowej – jednoaktowej operetki Beata (czwartek, 22 maja). Dzieło to, po premierze w warszawskim Teatrze Wielkim w lutym 1871 roku zapewne pod batutą kompozytora, uległo zapomnieniu, zaś materiały wykonawcze zostały zniszczone w czasie II wojny światowej. Na podstawie zachowanego wyciągu fortepianowego operetka została ponownie zinstrumentowana na zamówienie Polskiego Radia przez Krzysztofa Baculewskiego. Współczesne prawykonanie w nowej wersji jest przygotowywane pod kierunkiem Wojciecha Rajskiego przez zespoły chóru Filharmonii Narodowej i Polskiej Orkiestry Radiowej oraz grono wybitnych polskich solistów.
Niezwykłym wydarzeniem wykonawczym będzie piątkowy (23 maja) koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Zespół poprowadzi jeden z największych polskich dyrygentów – Kazimierz Kord, zaś jako solista w podwójnej roli skrzypka i altowiolisty wystąpi światowej sławy wirtuoz Shlomo Mintz. Repertuar, złożony z wysoko cenionych przez Moniuszkę kompozycji Wieniawskiego i Berlioza, powinien przyciągnąć szerokie grono miłośników muzyki.
Równie atrakcyjnie zapowiada się koncert finałowy (sobota, 24 maja), w którym z Narodową Orkiestrą Polskiego Radia wystąpi jej wieloletni szef, mistrz Jan Krenz. Przygotowane przez niego utwory Moniuszki, Schuberta, Brittena i Wagnera tworzą ciekawy zespół stylistyczny, zachęcający do refleksji nad źródłami i oddziaływaniami najważniejszych idei muzycznych XIX wieku oraz ich znaczeniem dla sztuki naszych czasów.
VI Festiwal Muzyczny Polskiego Radia, podobnie jak wszystkie poprzednie edycje tej imprezy, będzie oferowany współpracującym w Polskim Radiem organizacjom radia publicznego. Jego prezentacja na antenach radiofonii Europy, Australii, Kanady, Azji i Ameryki może nadać temu wydarzeniu zasięg nieporównywalny z żadną inną imprezą tego rodzaju. Ponadto nagrania wszystkich koncertów trafią do archiwum Polskiego Radia i będą służyć programowi praktycznie przez czas nieograniczony.
Festiwal będzie w całości transmitowany w Programie 2 Polskiego Radia.
Dołącz do dyskusji: Muzycznie z Polskim Radiem