SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W 2020 r. najpopularniejsze usługi oparte o profil zaufany to usługi ZUS

W 2020 r. z usług opartych o profil zaufany Polacy najczęściej wykorzystywali te proponowane przez ZUS; było 23 mln logowań - poinformował w piątek w Sejmie minister w KPRM ds. informatyzacji administracji, pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.

Cieszyński, odpowiadając na pytanie zadane przez posła Waldemara Andzela (PiS) o to, jakie usługi oparte o profil zaufany są najczęściej wykorzystywane przez Polaków, powiedział, że "w ub. roku wprowadzono wiele rozwiązań, które jeszcze bardziej go upowszechniły i ułatwiły jego zakładanie".

Według ministra to odpowiedź na wyzwania stojące przed państwem w roku covidowym, kiedy było trzeba zdalnie załatwiać rzeczy realizowane wcześniej stacjonarnie.

Minister poinformował, że ub. rok był "bardzo dobrym rokiem, jeśli chodzi o wzrost zainteresowania profilem zaufanym".

"Mamy już ponad 10 mln profili zaufanych" - powiedział Cieszyński. "Kiedy w 2015 r. PiS obejmowało władzę, było ich około pół miliona i korzystali z nich przede wszystkim pracownicy administracji" - dodał.

Jak wyjaśnił minister, w popularyzacji pomógł m.in. "szereg działań minister (cyfryzacji - PAP) Anny Streżyńskiej, która wprowadziła do tego systemu (profilu zaufanego - red.) podmioty bankowe i ministra (cyfryzacji - PAP) Marka Zagórskiego, który ma bardzo duże zasługi na polu upowszechniania obsługi profilu i zakładania tych kont".

23 mln logowań

Cieszyński powiedział, że w 2020 r. Polacy najczęściej z usług opartych o profil zaufany wykorzystywali te proponowane przez ZUS. "Było to 23 mln logowań" - poinformował. Jego zdaniem "to pokłosie tego, że w trakcie pandemii ZUS obsługiwał wiele usług dla obywateli i przedsiębiorców, i logowanie tam było za pośrednictwem profilu zaufanego".

Według Cieszyńskiego popularna była również usługa Internetowego Konta Pacjenta, na które w 2020 r. było 19,5 mln logowań. Z informacji przekazanych przez Cieszyńskiego wynika, że tych kont jest już ponad 10 mln. Zdaniem ministra "to pokazuje, że to takie rozwiązanie, w które warto było zainwestować czas i środki".

Cieszyński podał też, iż na trzecim miejscu pod względem liczby logowań były usługi Krajowej Informacji Skarbowej, złożono 9 mln zeznań podatkowych.

"Praca.gov.pl - to łącznie ponad 6 mln logowań. BDO - ponad 5 mln logowań. CEIDG - 3,4 mln logowań, gdzie przedsiębiorcy mogą załatwiać sprawy związane z prowadzeniem firmy" - wyliczał minister. Jak wskazał, podobną liczbę logowań odnotował portal do monitorowania projektów w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Cieszyński podkreślił, że "tam wszystkie sprawy można załatwiać przez profil zaufany".

"5 mln logowań odnotowały zebrane usługi z ePUAP i GOV.pl, tam były pisma ogólne, ale i 700 tys. wniosków o dowód osobisty, oraz pół miliona informacji o nabyciu i zbyciu pojazdu" - powiedział minister.

Cieszyński podał też, że około miliona logowań odnotował portal biznes.gov.pl, a 700 tys. ubezpieczeniowy fundusz gwarancyjny.

Odpowiadając na pytanie dodatkowe posła Andzela dotyczące tego, czy profile zaufane dwóch osób mogą być zsynchronizowane pod takim samym numerem telefonu i adresem e-mail, Cieszyński odpowiedział, że "unikalną cechą dla profilu zaufanego jest login użytkownika, czyli cecha inna niż adres email i nr telefonu".

Jak podkreślił można skorzystać z więcej niż jednego konta korzystając z jednego adresu email, zalecił jednak ze względów bezpieczeństwa, aby każdy korzystał ze swojego indywidualnego numeru i konta email.

Dołącz do dyskusji: W 2020 r. najpopularniejsze usługi oparte o profil zaufany to usługi ZUS

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Janek
Co za niespodzianka, że liczba użytkowników rośnie skoro władzunia ZMUSZA obywateli na różne sposoby do założenia profilu zaufanego.
0 0
odpowiedź