Środki z NCK na programy TVP, Polskiego Radia i Radia Wnet oraz projekty z fundacjami „Gazety Polskiej” i Jana Pietrzaka
Od listopada 2015 roku Narodowe Centrum Kultury wydało 1,5 mln zł na wspólne projekty programowe i reklamowe z Telewizją Polską, 147 tys. zł - na te z Polskim Radiem, a 306 tys. zł - z Radiem Wnet. 373 tys. zł przeznaczono na wspólne projekty z wydawcą „Gazety Polskiej” i Fundacją Niezależne Media, a 482 tys. zł - na te z fundacją Jana Pietrzaka.
Wykaz wydatków Narodowego Centrum Kultury o charakterze programowym i reklamowym został przekazany w odpowiedzi ministra kultury i dziedzictwa narodowego na interpelację posła PO Krzysztofa Brejzy, który zapytał o środki przeznaczone przez NCK w takiej formie od listopada 2015 roku, kiedy władzę przejął rząd sformowany przez PiS.
Z wykazu wynika, że ok. 1,5 mln zł przekazano na projekty zrealizowane przez Telewizję Polską. Prawie 150 tys. zł przekazano w lutym ub.r. na nagranie koncertu w hołdzie Żołnierzom Wyklętym, 130 tys. zł - w marcu ub.r. na „Historię o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim”, 150 tys. zł - w kwietniu ub.r. na „Wielki Test z Historii”, 50 tys. zł - w sierpniu ub.r. na widowisko „Gdzie Ty idziesz Dziewczyno”, 300 tys. zł - w listopadzie ub.r. na „Wielki Test o Sienkiewiczu”, 500 tys. zł - w grudniu ub.r. na koncert bożonarodzeniowy „Hej Kolęda, Kolęda”, a 248,4 tys. zł - w grudniu ub.r. na program o inauguracji obchodów 75-lecia Aktion Reinhard.
Polskiemu Radiu przekazano 25,3 tys. zł w listopadzie 2015 roku na organizację koncertów symfonicznych w ramach Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Paderewskiego, 2 tys. zł we wrześniu ub.r. na audycji dotyczącej „Narodowego Czytania” oraz 119,9 tys. zł na emisję spotu Festiwalu Wschód Kultury. Radio Wnet otrzymało 45 tys. zł w grudniu 2015 roku na realizację 11 audycji o historii polskich świętych, 61,5 tys. zł w kwietniu ub.r. na produkcję 10 audycji dotyczących rocznicy chrztu Polski, a 200 tys. zł w grudniu ub.r. na realizację słuchowisk radiowych „Cichociemni Wyklęci”.
Po dwa dofinansowania otrzymały „Tygodnik Powszechny”, Fratria (wydawca m.in. „W Sieci” i wPolityce.pl) oraz Gremi Media Communication (wydawca m.in. „Rzeczpospolitej” i „Parkietu”). „Tygodnikowi Powszechnemu” przekazano 6,1 tys. zł w lipcu ub.r. na reklamę koncertu „Strefa Chwały” podczas Światowych Dni Młodzieży oraz 22 tys. zł w listopadzie ub.r. na wydanie sekcji pisma poświęconej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Fratria otrzymała 2,9 tys. zł w sierpniu ub.r. za reklamy we „W Sieci Historia” promujące konkurs na scenariusz filmu historycznego oraz 67,7 tys. zł na publikację w tym magazynie sekcji o rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Gremi Media Communication dostała pieniądze za takie same usługi, tyle że w „Plusie Minusie”, weekendowym wydaniu „Rzeczpospolitej”: 9,8 tys. zł za reklamy konkursu na scenariusz filmu historycznego i 50 tys. zł na sekcję o rocznicy niepodległości.
Fundacja Lux Veritatis dostała w maju ub.r. 70,7 tys. zł na realizację i emisję w Telewizji Trwam trzech odcinków programu „Chrzest - moja nadzieja”, Katolicka Agencja Informacyjna - 65,9 tys. zł w marcu ub.r. na obsługę medialną 1050. rocznicy chrztu Polski, Instytut Gość Media - 10,4 tys. zł w sierpniu ub.r. na dodanie gry edukacyjnej „Początek PL” do „Małego Gościa Niedzielnego”, Agora - 9,9 tys. zł w czerwcu ub.r. za emisję reklam, a Time - 7,5 tys. zł w czerwcu ub.r. na produkcję i emisję w Radiu Eska spotu Festiwalu Wschód Kultury.
Krzysztof Brejza zapytał też ministra kultury i dziedzictwa narodowego, jakie kwoty od Narodowego Centrum Kultury otrzymały firma Niezależne Wydawnictwo Polskie (wydawca „Gazety Polskiej”), związana z nią Fundacja Niezależne Media oraz Fundacja Towarzystwo Patriotyczne Jana Pietrzaka.
I tak Niezależne Wydawnictwo Polskie dostało 51,5 tys. zł na cykliczne wkładki o tematyce historycznej w „Gazecie Polskiej” i 20 tys. zł na wydanie i rozpowszechnianie razem z NCK „Śpiewnika Polskich Kolęd”. Fundacja Niezależne Media otrzymała 241,7 tys. zł na realizację festynu rodzinnego „Vivat maj 3 maj” i 60 tys. zł na realizacja festynu „Nam twierdzą będzie każdy próg” w rocznicę Bitwy Warszawskiej (oba wydarzenia były organizowane wspólnie z NCK). Natomiast Fundacji Towarzystwo Patriotyczne Jana Pietrzaka przyznano dofinansowania na trzy projekty zrealizowane wspólnie z NCK: 176,8 tys. zł na koncert „Zwycięstwo 1920”, 170,5 tys. zł na koncert z okazji Święta Niepodległości, a 135,3 tys. zł na projekt artystyczny „Czas Poloneza”.
Dołącz do dyskusji: Środki z NCK na programy TVP, Polskiego Radia i Radia Wnet oraz projekty z fundacjami „Gazety Polskiej” i Jana Pietrzaka
A tak generalnie to przykro patrzeć jak pieniądze na polską kulturę są marnowane i trafiają do kieszeni cwaniaków i kolegów producentów eventów