Niejednolity rynek reklamy online w Europie Zachodniej
Francja i Niemcy są stosunkowo dojrzałymi rynkami internetowejreklamy. Tymczasem we Włoszech i Hiszpanii, gdzie korzystanie zinternetu jest mniej powszechne, rozwijają się one w wolniejszymtempie, również dlatego, że zdecydowanie dominującym mediumreklamowym pozostaje tam telewizja.
"Rozwój rynków reklamy online we Francji, Niemczech, Włoszech iHiszpanii odzwierciedla kulturalne i infrastrukturalne różnice wtych krajach. A teraz kryzys gospodarczy dodał kolejną warstwęzłożoności do niejednolitego europejskiego rynku" - twierdzi Karinvon Abrams, analiyk firmy eMarketer.
Na skutek kryzysu we wszystkich wymienionych krajach spadłyogólne wydatki na reklamę. Najbardziej odporny na te zawirowaniaokazał się internet, a wydatki na reklamę w tym sektorze majązwiększyć się w bieżącym roku i odzyskać wcześniejsze tempo wzrostuw roku 2010.
Z najnowszego raportu Interactive Advertising Bureau Europe (IABEurope), PricewaterhouseCoopers (PwC) i Screen Digest wynika, żenajpopularniejszym formatem internetowej reklamy na rynkueuropejskim okazują się być płatne reklamy w wyszukiwarkach.Zmniejszyło się tymczasem zaangażowanie marketerów w reklamy typudisplay, ogłoszenia online i pocztę e-mail.
Udział internetu w wydatkach na reklamę w największych krajachEuropy jest mocno zróżnicowany. Według agencji medialnej GroupM, wbieżącym roku najwyższy, ponad 30-proc. wskaźnik, zostanieodnotowany w Wielkiej Brytanii, w porównaniu do 14,3 proc. wNiemczech, 11,4 proc. we Francji, 10,8 proc. w Hiszpanii i tylko7,5 proc. we Włoszech.
"Wielu reklamodawców we Francji i Niemczech ma więcejdoświadczenia z internetem niż firmy z Hiszpanii i Włoch. Są onidzięki temu w lepszej pozycji do opracowywania skutecznychinternetowych strategii" - dodaje von Abrams.
Dołącz do dyskusji: Niejednolity rynek reklamy online w Europie Zachodniej