Nokia na czele
Nokia, ze zdecydowaną przewagą, utrzymała po I kwartale pozycję światowego lidera wśród producentów telefonów komórkowych
Wynika z raportu firmy Gartner Inc. Jednak fińska spółka zmniejszyła udział w rynku, do 30,4%, z 33% trzy miesiące wcześniej.
Nokia sprzedała w pierwszych trzech miesiącach br. 54,9 mln komórek, czyli o 24% więcej niż rok wcześniej, ale o 15% mniej niż w poprzednim kwartale. Goniąca Finów amerykańska Motorola dostarczyła natomiast 30,3 mln aparatów, co dało jej 16,8--proc. udział w światowym rynku, o 0,5 pkt proc. wyższy niż w poprzednim kwartale. Trwa ofensywa firm koreańskich. Na trzecim miejscu umocnił się Samsung, który zwiększył udział do 13,3% (24,1 ml sprzedanych komórek), a na czwartym znalazł się LG (11,1%, 6,2 mln dostarczonych aparatów).
Tracą natomiast na znaczeniu niemiecki Siemens i szwedzko-japoński Sony Ericsson. Szczególnie niedobrze wygląda sytuacja Siemensa, który zmniejszył udział w światowym rynku do 5,5% (z 8% rok wcześniej), czyli najniższego poziomu od 1999 r. Niemieckiej firmie z pewnością nie służyły spekulacje, że Siemens może pozbyć się nierentownego działu produkującego telefony komórkowe. W takich okolicznościach, bowiem część operatorów telekomunikacyjnych straciła zaufanie do tego dostawcy.
Analitycy zgodnie podkreślają, że na razie nie widać końca hegemonii Nokii. Podkreślają, że fiński potentat tradycyjnie traci udział w rynku w I kwartale, by później odrabiać straty w kolejnych miesiącach. W tym roku Nokia chce zdobywać klientów niższymi cenami komórek. Szykuje też ofensywę nowych modeli, których ma się pojawić aż 40. Jedna dziesiąta z nich będzie przystosowana do usług z zakresu telefonii trzeciej generacji (tzw. UMTS). Dlatego realne wydaje się osiągniecie w najbliższych latach przez fińską spółkę długoterminowego celu, jakim jest 40-proc. udział w światowym rynku.
Tym bardziej że Gartner podniósł tegoroczną prognozę sprzedaży telefonów komórkowych na świecie. Zdaniem firmy, nabywców znajdzie aż 750 mln aparatów (wcześniej prognozowała 720 mln sztuk). To znacznie więcej niż w ub.r, gdy sprzedano 674 mln aparatów, i w 2003 r. (520 mln sztuk).
Dołącz do dyskusji: Nokia na czele