Grupa TVP na czele oglądalności w 2016 roku, mimo dużego spadku. Rośnie Puls i TVN
W 2016 roku najwyższy łączny udział w rynku telewizyjnym wśród grup głównych nadawców miała Telewizja Polska. Z kolei na czele wśród widzów w wieku od 16 do 49 lat znalazł się Polsat. Zestawienie największych grup telewizyjnych w raporcie Wirtualnemedia.pl.
Łączny udział wszystkich kanałów Telewizji Polskiej w 2016 roku wyniósł 29,38 proc. To o 5,86 proc. mniej niż w 2015 roku - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy MullenLowe MediaHub.
Udział wszystkich stacji Grupy Polsat w zeszłym roku wyniósł 22,53 proc., czyli o 1,81 proc. więcej niż rok wcześniej. Dało to jej drugą lokatę w zestawieniu.
Z kolei trzecie miejsce zajęła Grupa TVN, której łączny udział uplasował się na poziomie 21,15 proc., o 4,08 proc. większym niż w 2015 roku.
Tuż za podium uplasowały się dwie stacje, należące do Telewizji Puls. Ich średni miesięczny udział wyniósł 4,98 proc, po wzroście o 5,73 proc.
Wszyscy 4+ |
rok |
Dynamika |
|
2015 |
2016 |
||
Grupa TV |
SHR % |
SHR % |
% |
TVP |
31,21% |
29,38% |
-5,86% |
Polsat |
22,13% |
22,53% |
1,81% |
TVN |
20,32% |
21,15% |
4,08% |
TV Puls |
4,71% |
4,98% |
5,73% |
Discovery Networks |
2,55% |
2,52% |
-1,18% |
ZPR Media |
2,10% |
2,16% |
2,86% |
VIMN Polska |
1,95% |
2,05% |
5,13% |
Platforma nc+ |
1,72% |
1,72% |
0,00% |
Kino Polska |
1,44% |
1,56% |
8,33% |
Disney |
1,11% |
0,97% |
-12,61% |
FOX Network Group |
0,81% |
0,89% |
9,88% |
Turner Broadcasting |
0,85% |
0,85% |
0,00% |
ATM Grupa |
0,71% |
0,71% |
0,00% |
Sony |
0,81% |
0,62% |
-23,46% |
NBC |
0,63% |
0,61% |
-3,17% |
A+E Networks |
0,31% |
0,49% |
58,06% |
BBC |
0,44% |
0,49% |
11,36% |
HBO |
0,40% |
0,46% |
15,00% |
CBS |
0,35% |
0,34% |
-2,86% |
4fun Media |
0,23% |
0,26% |
13,04% |
Polcast |
0,13% |
0,11% |
-15,38% |
Michał Winnicki Entertainement |
0,08% |
0,09% |
12,50% |
Eleven |
- |
0,02% |
- |
Suma: |
94,99% |
94,96% |
-0,03% |
W grupie komercyjnej największy łączny udział wśród głównych nadawców miała Grupa Polsat. Jej średni wynik w 2016 roku to 24,73 proc., czyli o 0,98 proc. więcej niż w 2015 roku.
Z trzeciej na drugą pozycję awansowała Grupa TVN. Jej kanały w tej grupie wiekowej w zeszłym roku miały łącznie 23,08 proc. udziału, po wzroście o 3,87 proc. Podium uzupełnia Telewizja Polska, której wynik w ub.r. zmalał najbardziej w zestawieniu - o 7,24 proc. do 22,04 proc.
Wynik czwartej Grupy TV Puls to 5,75 proc., po wzroście o 3,23 proc.
Wszyscy 16-49 |
rok |
Dynamika |
|
2015 |
2016 |
||
Grupa TV |
SHR % |
SHR % |
% |
Polsat |
24,49% |
24,73% |
0,98% |
TVN |
22,22% |
23,08% |
3,87% |
TVP |
23,76% |
22,04% |
-7,24% |
TV Puls |
5,57% |
5,75% |
3,23% |
ZPR Media |
3,09% |
3,22% |
4,21% |
Discovery Networks |
2,69% |
2,66% |
-1,12% |
VIMN Polska |
2,43% |
2,40% |
-1,23% |
Platforma nc+ |
2,00% |
1,96% |
-2,00% |
Kino Polska |
1,62% |
1,67% |
3,09% |
FOX Network Group |
1,00% |
1,09% |
9,00% |
Disney |
1,02% |
0,94% |
-7,84% |
ATM Grupa |
0,84% |
0,87% |
3,57% |
Turner Broadcasting |
0,70% |
0,73% |
4,29% |
HBO |
0,60% |
0,69% |
15,00% |
Sony |
0,79% |
0,60% |
-24,05% |
BBC |
0,58% |
0,55% |
-5,17% |
A+E Networks |
0,38% |
0,51% |
34,21% |
4fun Media |
0,44% |
0,50% |
13,64% |
NBC |
0,52% |
0,48% |
-7,69% |
CBS |
0,26% |
0,24% |
-7,69% |
Michał Winnicki Entertainement |
0,13% |
0,16% |
23,08% |
Polcast |
0,10% |
0,09% |
-10,00% |
Eleven |
- |
0,03% |
- |
Suma: |
95,23% |
94,99% |
-0,25% |
- Wzrost liczby i popularności kanałów naziemnych cyfrowych przez kilka sezonów przyczyniał się do lekkiej defensywy stacji płatnych, kablowo-satelitarnych. W ub.r., gdy segment stacji naziemnych nie rozwijał się już ilościowo, także udziały kanałów płatnych i tych z multipleksów ustabilizowały się, nie oznacza to jednak, że ta stabilizacja dotyczyła udziałów wszystkich nadawców. Dane za 2016 i 2015 rok wyraźnie ilustrują dobrą passę największych lokalnych graczy, którzy są reprezentowani we wszystkich segmentach rynku (płatnym, naziemnym). Za wyjątkiem TVP, której wynik obciążyły spadki głównych anten, rośli w zasadzie wszyscy duzi polscy nadawcy: TVN, Polsat, Puls, ZPR; dwaj pierwsi - poza tym, że z ogromnym i zróżnicowanym portfolio stacji, dodatkowo jeszcze związani z operatorami płatnej TV. Większość międzynarodowych nadawców płatnych w ubiegłym roku traciła udziały w rynku - o lekko topniejącą liczbę widzów kablówek i platform walczyła tu większa liczba kanałów, w tym - relatywnie dobrze prosperujące kanały własne największych lokalnych grup (TVN, Polsat). Ich konkurenci z międzynarodowych grup, poza wyjątkami, raczej tracili udziały w rynku. Co ciekawe, spadkom oparły się np. kanały premium, jak HBO czy Canal+ - analizuje dla Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.
Grupa TV: |
Stacje wchodzące w skład danej grupy: |
TVP |
TVP ABC, TVP HD, TVP Historia, TVP Info, TVP Kultura, TVP Polonia, TVP Rozrywka, TVP Seriale, TVP Sport, TVP1, TVP2, TVP3 |
Polsat |
TV4, TV6, Polsat, Polsat 2, Polsat Café, Polsat Film, Polsat Food, Polsat JimJam, Polsat News, Polsat News 2, Polsat Play, Polsat Romans, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Polsat Viasat Explore, Polsat Viasat History, Polsat Viasat Nature, Polsat Sport News (od stycznia 2017 - Super Polsat), Muzo.tv, Disco Polo Music |
TVN |
TVN, TVN Fabuła, TVN Style, TVN Turbo, TVN24, TVN24 BiS, TVN7, TTV, Travel Channel, TVN Meteo Active (od stycznia 2017 - TVN HGTV) |
TV Puls |
TV Puls i Puls 2 |
Discovery Networks |
Discovery Historia, Discovery Life, Discovery Channel, Discovery Science, Discovery Turbo Xtra, TLC, Investigation Discovery, Animal Planet HD, Eurosport 1, Eurosport 2 |
ZPR Media |
Nowa TV, Fokus TV, 8TV, Polo TV, Eska TV, Vox Music TV, HIP HOP TV |
VIMN Polska |
Nickelodeon HD, Nickelodeon, Comedy Central, Comedy Central Family, Nick Jr, Paramount Channel HD, VH 1, VIVA Polska, MTV Polska |
Platforma nc+ |
Canal+ 1, Canal+ Discovery, Canal+ Family, Canal+ Film, Canal+ Seriale, Canal+ Sport, Canal+ Sport2, Canal+, MiniMini+, teleTOON+, kuchnia+, Domo+, Ale Kino+, Planete+, nSport+ |
Kino Polska |
Kino Polska Muzyka, Kino Polska, FilmBox, Stopklatka |
Disney |
Disney Channel, Disney Junior, Disney XD |
FOX Network Group |
FOX, FOX Comedy, Nat Geo People, Nat Geo Wild, National Geographic |
Turner Broadcasting |
Boomerang, Cartoon Network, TNT |
ATM Grupa |
ATM Rozrywka |
Sony |
AXN, AXN Black, AXN Spin, AXN White |
NBC |
13 Ulica, E!, Scifi Universal, Universal Channel |
A+E Television Networks |
CI Polsat, History, Lifetime, H2 |
BBC |
BBC Brit, BBC CBeebies, BBC Earth, BBC HD, BBC Lifestyle |
HBO |
HBO, HBO2, HBO3, Cinemax, Cinemax2 |
CBS |
CBS Action, CBS Drama, CBS Europa, CBS Reality |
4fun Media |
4FUN FIT&DANCE, 4FUN HITS, 4fun.tv |
Polcast |
Polonia 1, Tele5 |
Michał Winnicki Entertainement |
Power TV, Adventure, NUTA.TV, TO!TV |
Eleven |
Eleven, Eleven Sports |
Pozostałe stacje |
AMC, Extreme Sports, Mango24, Metro, Motowizja, NTL, Orange Sport, Romance TV, Stars.tv, Sundance Channel, Superstacja, Travel Channel (w ofercie Grupy TVN od 1 lutego 2017 roku), TV Republika, TVS, Wellbeing, WP, Zoom TV, stacje regionalne oraz kanały nie znajdujące się w panelu Nielsena |
Dołącz do dyskusji: Grupa TVP na czele oglądalności w 2016 roku, mimo dużego spadku. Rośnie Puls i TVN