Fenomen polskiego youtubera. 1,5 miliarda wyświetleń, Minecraft, współpraca z ING i złota płyta
Youtuber Palion zaczynał od gry Minecraft, a dziś tworzy muzykę i doczekał się złotej płyty. Jego wszystkie filmy zebrały już 1,5 miliarda wyświetleń, współpracę nawiązał z nim bank ING. - To youtubowy twórca treści a nie artysta, który chce wyrażać siebie i zmieniać świat za pomocą swoich utworów. Nie chcę mu nic odbierać, ale po prostu wpisuje się w definicję twórcy, który bawi się w rap - mówi Wirtualnemedia.pl Mikołaj Sęk. Palion ma tego świadomość. - Nie nazwałbym siebie muzykiem, co jest dziwne mając takie zasięgi na utworach muzycznych - przyznaje nam.
Paweł Palion (w internecie funkcjonuje głównie za pomocą nazwiska Palion) to jeden z najpopularniejszych dziś polskich youtuberów. Zaczynał od Minecrafta, a obecnie występuje także jako piosenkarz i osobowość internetowa. Na Youtubie ma w tym momencie cztery kanały: główny - Palion (1,68 mln subskrypcji), gamingowe Palion Games (1,17 mln) i Palion Games Plus (874 tys.) oraz Siostra vs brat (87,9 tys.). Na ostatnim kanale nagrywa filmiki ze swoją siostrą Aleksandrą dotyczące rodzeństwa.
- Nazywam się Paweł, prowadzę kanał na Youtube. Jest to kanał rozrywkowy gdzie pojawia się dużo challenge oraz mnóstwo vlogów! Nagrywanie filmów to jest dla mnie coś świetnego, po prostu kocham to robić [wygłupiać się przed kamerą]. Filmiki nagrywam bardzo regularnie. Wydaje mi się, że montaż i jakość moich filmów jest na wysokim poziomie, a przede wszystkim bardzo regularnie! - tak przedstawia się Palion w opisie głównego kanału.
Paweł Palion ma 22 lata i pochodzi z Siemianowic Śląskich. Swój pierwszy kanał na Youtubie o nazwie "Palion" założył 29 czerwca 2015 roku. Zaczynał w wieku 14 lat. Był jednym z pierwszych nastolatków, który rozpoczynał przygodę z nagrywaniem w tak młodym wieku. Dziś na jego głównym koncie znajdziemy 1038 filmów, które zebrały ponad 565 mln wyświetleń. Kanał Palion Games zgromadził 1567 filmów, a ich łączna liczba wyświetleń to prawie 533 mln. Ten kanał funkcjonuje od 4 czerwca 2018.
Pół roku później (4 grudnia 2019) Palion założył dodatkowy kanał o grach Palion Games Plus. Dziś to 1263 filmy, dające ponad 406 mln wyświetleń. Jego kanał Siostra vs brat nie jest aktywny - ostatni filmik podchodzi sprzed czterech lat. Do tej pory dwa nagrania zebrały ponad 800 tys. wyświetleń. Łącznie daje mu to ponad 1,5 miliarda wyświetleń na wszystkich kanałach youtubowych. Palion występuje także na Instagramie (202 tys. obserwujących), Tik Toku (prawie 350 tys.) i Facebooku (14 tys.).
Na swoich kanałach przez lata nagrywał głównie gry komputerowe. Jego najpopularniejszy filmik (tytuł: Reaguje na ŚWINKE PEPPE GRAJĄCĄ w Minecraft) sprzed trzech lat w tej tematyce znajduje się na kanale Palion Games Plus i ma ponad 3,5 mln wyświetleń.
Gry zamiast bajek
Skąd pomysł, by publikować filmy gaimingowe na Youtubie? - Zaczęło się od oglądania innych twórców na Youtubie. Zamiast bajki w dzieciństwie wolałem właśnie oglądać, jak ktoś gra w gry, a szczególnie w Minecrafta. I marzyłem o tym, żeby robić to samo co oni, aż marzenia zmieniły się w rzeczywistość - przyznaje Palion w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.
Czy spodziewał się takiego sukcesu w zakresie wyświetleń? - Nigdy nie sądziłem, że mogę być topowym twórcą na Youtubie i mieć na swoim koncie taką liczbę wyświetleń. Gdy zaczynałem nagrywać filmy przez dwa lata nagrywałem dosłownie dla siebie, bo nikt ich nie widział, ale sprawiało mi to taką radość, że nie przestawałem. W końcu pojawiali się pierwsi widzowie, którzy pomagali mi “pchać” kanał coraz wyżej. Ogrom pracy włożyłem w to, żeby być w tym miejscu gdzie dziś jestem, nagrywając tysiące filmów. Dużo myślenia, planowania, kategorycznych zmian aż w końcu udało się i jestem sobie wdzięczny, że nigdy się nie poddałem - tłumaczy youtuber.
Palion realizuje się także w formie commentary video. Komentuje w ten sposób m.in. challenge innych osób oraz śmieszne animacje czy filmiki zamieszczane przez innych youtuberów. Na tym polu najpopularniejszy jest filmik z końca 2018 roku "Spróbuj Nie Czuć Się ŹLE Challenge" nagrany razem z dwoma rapera: NeoN (171 tys. subskrypcji) i Filip Szczypka (188 tys.). Znajdziemy go na głównym kanale Paliona, ma ponad 3,6 mln wyświetleń.
Wspólne nagranie Paliona z piosenkarzami to nie przypadek, a efekt kolejnej działalności - tym razem na polu muzyki. Palion wydawał do niedawna głównie single (m.in. "Zielone", "USA" czy "Hejt"). 27 października br. nastąpiła premiera jego albumu "Tryb kreatywny". Zawiera 15 utworów, w tym m.in. takie kawałki jak m.in.: "Tryb kreatywny", "Hejt", "USA", "Zielone 2", "Tesla" czy "Mona Lisa". Płytę można zamawiać na stronie trybkreatywny.palionstyle.pl. Cena z autografem to 49,99 zł plus koszt dostawy. Producentem jest Jonatan Chmielewski, a za dystrybucję odpowiada MyMusic sp.j. Sklep internetowy oferuje oprócz płyt także takie produkty, jak: bluzy, breloki, plakaty i smycze.
Od Youtube'a do złotej płyty
W opisie albumu na stronie czytamy: "Przygotuj się na zanurzenie się w niezwykłym doświadczeniu dźwiękowym dzięki długo wyczekiwanemu albumowi Paliona. Ta przełomowa kolekcja utworów zaprasza do uruchomienia wyobraźni, odblokowania kreatywnego potencjału i wyruszenia w porywającą podróż w zaciszu własnego domu. Dzięki tej płycie zostaniesz przeniesiony do świata, w którym wolność artystyczna nie zna granic. Każdy utwór jest niezależny i zabiera Cię w wir odkrywania różnych tematów i nastrojów. Okładka albumu z twarzą Paliona w nowoczesnym stylu jest uderzającą wizualnie i prowokującą do myślenia grafiką, która doskonale oddaje istotę jego muzyki. Okładka zaprasza Was do zagłębienia się w świat artysty, odkrywania głębi jego emocji i kreatywności poprzez urzekającą wizualną podróż. Tryb kreatywny to zaproszenie dla słuchaczy, zachęcające ich do sięgnięcia do własnego źródła kreatywności, do nieszablonowego myślenia i do korzystania z nieograniczonych możliwości wyrażania siebie."
Obecnie najpopularniejszy utwór Paliona to "Zielone" nagrany razem z raperem NeoN. Singiel (wydawca Mugo) o tym tytule otrzymał w zeszłym roku status złotej płyty w Polsce. Utwór na Youtubie ma już 25 mln wyświetleń - to też ogółem najpopularniejsze nagranie z udziałem Paliona na całym Youtubie. Teledyski do piosenek to obecnie filmy cieszące się w jego przypadku największą liczbą wyświetleń - m.in. "Ale Ale" (22 mln), "Milion" (14 mln), "USA" (12 mln) czy "Zielone 2" (12 mln).
Piosenki Paliona znajdziemy także m.in. na platformie Spotify. Do najpopularniejszych należą dziś m.in. "Zielone 2" (ponad 3 mln odsłuchań) czy "Tryb kreatywny (700 tys.). Artysta wystąpił także gościnnie w utworach NeoNa: "Młody cesarz" czy "Czapki". - Widzę, że Palion wciąż działa bardzo sprawnie. Ma kilka kanałów na Youtubie, odcinki wpadają codziennie. Generalnie, regularnie podtrzymuje on zainteresowanie swoją osobą, przez co rozpoczęcie przez niego działalności muzycznej było na starcie łatwiejsze - mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Roksana Czeryba, która jako piosenkarka występuje pod pseudonimem "XANSANA" (ponad 220 tys. subskrypcji na Youtubie).
Maciej Sęk, właściciel popularnego portalu rapnews.pl, przyznaje, że 25 mln wyświetleń "Zielone" tylko na Youtubie to świetny wynik. - Ale trzeba pamiętać, że to youtubowy twórca treści a nie artysta, który chce wyrażać siebie i zmieniać świat za pomocą swoich utworów. Nie chcę mu nic odbierać, ale po prostu wpisuje się w definicję twórcy, który bawi się rap. Można to porównać do sytuacji, gdy z jednej strony mamy do czynienia z meczem profesjonalnej piłki nożnej z poziomu np. drugiej ligi polskiej, a z drugiej strony ze spotkaniem piłkarskim politycy - gwiazdy TVN. Ten drugi pojedynek może nawet cieszyć się większym zainteresowaniem widzów przed telewizorami, ale gwiazdy TVN-u po zakończonym meczu wracają do swoich zajęć, a piłkarze zajmują się sportem na co dzień. Podobnie jest z rapującymi youtuberami - mówi Sęk w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.
Jego zdaniem wielu youtuberów w poszukiwaniu za klikalnym contentem kieruje się w stronę rapu. - Tym bardziej, że ten gatunek muzyczny potrafi generować świetne zasięgi. Zakładam w tym przypadku było podobnie. Zwłaszcza, że muzyka rap jest dość prosta do tworzenia. Nie wymaga wielu wyszukanych umiejętności w postaci np. gry na fortepianie. Próg wejścia nie jest wysoki. Możemy mnożyć przykłady sytuacji, gdy twórcy, gracze czy streamerzy gier próbują swoich sił w rapie. Youtuberzy często podążają za trendami. Jedni idą np. w stronę pranków, inni w rap - mówi ekspert muzyczny.
- Zaskoczeniem jest dla mnie fakt, że w utworze Paliona "Kontrowersja" gościnnie występuje raper Oska030 z ekipy Baba Hassan. Dlaczego? Bo ma dość uliczny styl w nowoczesnym wydaniu, a tym razem zdecydował się nagrać numer z youtuberem - wskazuje Sęk.
XANSANA uważa, że pierwsze piosenki Paliona były typowo "youtuberskie" - m.in. utwór "Zielone". Co ma na myśli? - Muzyka artystów-Youtuberów dzieli się na taką "normalną" i "youtuberską". Do tej drugiej grupy zaliczyłabym piosenki poruszające przeważnie tematy typu "zacząłem nagrywać na Youtubie, robię na tym kasę". To utwory o sławie, pieniądzach i zajawce. Są proste, przeważnie zabawne. Wydaje mi się, że nigdy nie są tworzone na poważnie. Tym bardziej, że widownia Paliona to głównie młodzi widzowie, więc te utwory "youtuberskie" takie mają być. Podobnie wyglądało to w moim przypadku - gdy rozpoczynałam działalność twórczą również brałam pod uwagę, że oglądają mnie często młodsi widzowie. Spotykam ich na ulicy i wiem, jakie muszę nagrywać piosenki, by oni byli zainteresowani ich słuchaniem - przyznaje artystka.
XANSANA dostrzega także zmianę w muzyce Paliona po wypuszczeniu najnowszej płyty. - Myślę, iż wraz z dorastaniem Palion stara się, by także jego muzyka dojrzewała, bo i jego widownia dojrzewa. Zapewne nie chce całe życie nagrywać piosenek typowo "youtuberskich". Ten nowy album pokazuje, jak bardzo rozwinął się jako artysta. Ponadto jego produkcje teledyskowe stoją dziś na dużo wyższym poziomie. Widać, jak dużo włożył w to zaangażowania i pieniędzy. Z tego co wiem, nie jest do końca autorem tych piosenek, a ma od tego ludzi pomagających mu pisać utwory. Nie wiem więc, na ile to wypływa z jego serca. Ta nowa płyta poszła w stronę poważniejszej twórczości. "Hejt" jest bardzo ciekawy. Słyszałam wiele opinii, że to najlepszy utwór w całym albumie. Podoba mi się także piosenka z Dominikiem Łupickim ("Mona Lisa" - przyp.red.). Obaj mają podobny klimat muzyczny. W przypadku twórczości Paliona preferuję generalnie bardziej piosenki idące w pop niż rap. Z jego wszystkich kawałków najbardziej lubię "USA" - mówi.
A jak Palion tłumaczy swoją fascynację rapem i kierunek muzyczny, który wybrał? - Uwielbiam amerykański rap i przez słuchanie masy utworów od zagranicznych muzyków natchnęło mnie to do nagrania jakiejkolwiek piosenki w takim stylu. Obok siebie miałem również przyjaciela pod pseudonimem NeoN, który również się tym pasjonował i pomógł mi skleić pierwsze piosenki. Nie spodziewałem się, że dzięki promocji piosenek wśród widzów nagle cała Polska usłyszy moją muzykę - wskazuje.
Palion do swojej drogi muzycznej podchodzi jednak z dystansem. - Najmocniej czuję się youtuberem i jeśli chodzi o muzykę, to gdyby nie content, który tworzę, ogrom filmów (nawet 75 filmów miesięcznie) to nigdy muzyka, którą robię nie miałaby takich wyników. I nie nazwałbym siebie muzykiem, co jest dziwne mając takie zasięgi na utworach muzycznych - przyznaje.
Współpraca z ING
4 lutego br. Palion wystąpił w wyjątkowym koncercie zorganizowanym w wirtualnej rzeczywistości. - Koncert Paliona odbył się w grze "Miasto ING". To inicjatywa związana z metaverse. Sam metaverse to koncept jeszcze nie do końca rozwinięty. Kilka miesięcy temu był szum z nim związany. Dziś wiele osób wieszczy upadek metaświatów, co nie jest prawdą. Szereg firm zainwestowało w to rozwiązanie i rozwija je po cichu. Jestem przekonany, że usłyszymy jeszcze o tej technologii - mówi w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Bartłomiej Drążkiewicz, ekspert z firmy Escola zajmującej się cyfrowymi rozwiązaniami dla biznesu.
W metaverse prawdziwi ludzie reprezentowani są za pomocą ich awatarów, które spędzają czas w sposób podobny do tego, jak w świecie wirtualnym. - Grę „Miasto ING” w czasie koncertu odwiedziło ponad 55 tysięcy graczy – to niemal tyle osób, ile mieści Stadion Narodowy - czytamy w komunikacie banku.
Było to pierwsze tego typu wydarzenie muzyczne z Polski na platformie Roblox. - Roblox to rodzaj gry przeznaczonej dla dzieci głównie od ósmego do 18. roku życia. To kolejny dobry ruch ze strony banku, jeśli chciał za pomocą wydarzenia muzycznego trafić do młodych odbiorców Paliona - mówi nasz rozmówca.
Drążkiewicz podkreśla bowiem: "Według Social Blade (amerykański portal zajmujący się analizą mediów społecznościowych - przyp.red.) Palion to influencer klasy B. Nie przyciąga za sobą wielkich szumów medialnych, ale jednocześnie jest rozpoznawalny i ma swoją grupę docelową, zaangażowaną w jego treści. Content Paliona ma charakter family friendly i oscyluje wokół gier, lifestyle i muzyki. Widać to dobrze po jego miniaturkach, sposobie prezentacji treści czy sklepie internetowym. Również komentarze pod jego materiałami stanowią dowód, że głównymi odbiorcami youtubera są młodsi. Myślę, że z tego punktu widzenia był to dobry wybór ze strony banku ING. Także dlatego, że śledzę poczynania i "dramy" influncerskie na Youtubie i nie kojarzę, by padało w nich jego nazwisko, a to dobry znak."
W grze ING został zbudowany specjalny stadion, na którym wystąpił awatar Paliona. W koncercie mógł wziąć udział każdy, kto posiada konto na Robloksie. - Myślę, że ING zainteresował się tak młodą grupą odbiorców, bo wynika to ze specyfiki ich działania. Generalnie banki mogą pozwolić sobie w Polsce na strategię długoterminową. Wbrew pozorom cieszą się dobrą sytuację gospodarczo-polityczną. Rzadko dochodzi do ich upadków. Mogą także inwestować w nowe technologie, a polskie banki są na tym tle bardzo mocne. Ich aplikacje mobilne pozostają często wzorem do naśladowania dla banków z innych krajów - m.in. w zakresie bezpieczeństwa, interfejsu czy użyteczności - wskazuje Drążkiewicz.
Nasz rozmówca podkreśla, że banki chcą by najmłodsi mieli kontakt z ich marką od wczesnych lat. - Chodzi o utożsamianie pozytywnych emocji i skojarzeń z danym bankiem. W przypadku tego koncertu w grę wchodziły takie czynniki, jak ulubiona gra, ulubiony artysta, fajne wydarzenie, inni zaangażowani w to rówieśnicy jako odbiorcy. To wszystko ma budować fajne doświadczenie dla dziecka. Taka strategia pozwala mocniej zakorzenić się bankom w głowach młodych użytkowników. Potem mogą dojrzeć i zdecydować się na konto akurat w tym banku, bo dobrze im się kojarzy. O ile rodzice wcześniej im go nie założą, bo tak! Warto zauważyć, że ING prowadzi również komunikację skierowaną do rodziców. To edukacja finansowa czy webinary jak zabezpieczać dzieci czy swoje finanse - kończy Bartłomiej Drążkiewicz.
Jak doszło do współpracy z ING? - Koncert w “Mieście ING” był kontynuacją wejścia ING w świat metaverse. Agencja kreująca strategię do tego etapu poszukiwała twórcy, który mógłby zrealizować koncert w Roblox, a Paweł był do tego idealnym kandydatem. Wspólnymi siłami dodaliśmy do tego koncepcję ataku ”hackera", który brutalnie przerywał koncert i zwracał uwagę najmłodszych na czyhające w sieci cyber-zagrożenia, co było najważniejszym celem kampanii - mówi w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl Olaf Kuitkowski z agencji Rokmates, która reprezentuje Paliona od ponad dwóch lat.
Co dalej?
Wielu popularnych dziś youtuberów zaczynało od gry Minecraft. To m.in. Vertez (1,14 mln subskrypcji), Blowek (5,07 mln) czy zatrzymany w ostatnim czasie w związku z aferą Pandora Gate Stuu. W jaką stronę pójdzie Palion w kolejnych latach - muzyki czy gier? - Myślę, że kariera Pawła podąży podobnym torem, jak kariery wielu twórców zarówno w Polsce jak i zagranicą, którzy dorastali wraz ze swoimi widzami i treściami, jakie tworzyli. Dla przykładu, większość dzisiaj czołowych polskich youtuberów, których możemy wpiąć w szeroką kategorię rozrywki zaczynała od gamingu. Nieważne jest dla nas, na jaki kierunek zdecyduje się Paweł, zawsze będziemy go wspierać w jego wędrówce i jesteśmy pewni, że sobie poradzi - kończy Kuitkowski.
Palion przyznaje nam, że w przyszłości woli pozostać bardziej youtuberem niż muzykiem. - Ale jeśli chodzi o moją "karierę muzyczną" to w planach mam dwa koncerty większe nawet do dwóch tys. osób. Zobaczę, jak będę się czuł na scenie i czy mi się to spodoba na tyle, żeby robić tego więcej szczególnie, że jestem osobą bardzo spokojną, która nigdy nie występowała przed taką publicznością. Gatunku raczej nie zmienię, bo słucham tylko rapu/popu i w tych gatunkach czuję się najlepiej - mówi.
Dołącz do dyskusji: Fenomen polskiego youtubera. 1,5 miliarda wyświetleń, Minecraft, współpraca z ING i złota płyta