Platforma 'n' wprowadza kanał filmowy i liczy straty
Platforma cyfrowa 'n' zakłada, że w 2009 r, osiągnie pozytywnywynik EBITDA, poinformował prezes ITI Neovision Maciej Sojka. Zjego wypowiedzi wynika, że spółka najprawdopodobniej zakończy 2009r. ze stratą netto, ale może utrzymać tempo pozyskiwania abonentówz 2008 r.
"Jesteśmy nastawieni na wypracowanie pozytywnego EBITDA w 2009r." - powiedział Sojka na konferencji prasowej grupy TVN. Dodał, żebreak-even jest możliwy już w marcu, kiedy abonenci pozyskani wgrudniu przestaną korzystać z okresu promocji, co przyczyni się dozwiększenia ARPU (średni przychód przypadający na abonenta).
W swoim raporcie TVN poinformował, że ARPU platformy "n" wzrósłw grudniu 2008 roku do 56 zł wobec 42 zł w grudniu 2007 roku.
"W tym roku wprowadzimy nowe produkty, w tym nowy kanał filmowy,co również powinno przełożyć się na podwyższenie ARPU" - powiedziałSojka. Platforma może uruchomić nowy kanał filmowy na jesieni, abędzie to możliwe dzięki nowym umowom z dystrybutorami. Zwypowiedzi Sojki wynika, że na jesieni wynik operacyjny platformymoże się pogorszyć z powodu wyższych kosztów marketingowych.
Sojka poinformował, że nie spodziewa się osłabienia tempapozyskiwania abonentów przez 'n'. Na koniec stycznia 2009 r. 'n'miała 513 tys. aktywnych abonentów, a w sumie 518 tys. podpisanychumów o świadczenie usług. Platforma satelitarna 'Telewizja nakartę' (również należąca do ITI Neovision) miała w tym czasie 132tys. klientów.
W czerwcu grupa TVN sfinalizowała zakup pakietu 25% plus 1 szt.udziałów w operatorze platformy cyfrowej "n". Wartość transakcji to95 mln euro, sprzedającym jest grupa ITI, większościowy udziałowiecTVN i 'n'. TVN podał, że jego udział w stracie platformy cyfrowej"n" po uwzględnieniu efektu podatku wyniósł w IV kw. 2008 r. 57,45mln zł.
Z wypowiedzi Sojki wynika, że platforma 'n' również 2009 r,zakończy ze stratą netto.
"Strata będzie tym wyższa, im więcej abonentów pozyskamy" -zaznaczył Sojka. Podkreślił, że na obecnym etapie rozwoju celemspółki jest zbudowanie jak największej wartości, co oznaczapozyskanie możliwie dużej liczby abonentów.
Na koniec 2008 r. platforma "n" miała 500 tys. umów oświadczenie usług, z czego 493 tys. przypadało na aktywnychabonentów, wynika ze sprawozdania firmy. Oznacza to, że w ciąguzeszłego roku platforma zwiększyła liczbę abonentów o 228 tys.
Dołącz do dyskusji: Platforma 'n' wprowadza kanał filmowy i liczy straty