Play zyskuje także klientów na kartę. Bez szastania na reklamy
W drugim kwartale 2024 roku grupa Play (należy też do niej UPC Polska) zanotowała wzrosty liczby nie tylko abonentów usług mobilnych i stacjonarnych, lecz także klientów ofert prepaidowych. Zysk telekomu mocno wzrósł, bo zwiększa przychody, a koszty, także marketingowe i obsugi zadłużenia, trzyma w ryzach.
Grupa kapitałowa Play w drugim kwartale 2024 roku wypracowała 2,51 mld zł przychodów, co wobec 2,42 mld zł rok wcześniej daje wzrost o równe 4 proc. Wzrosły wpływy z usług: w przypadku tych mobilnych o 9,1 proc. do 1,25 mld zł, a ze stacjonarnych i dla domu - o 5 proc. do 510 mln zł.
Z drugiej strony klienci wydali u operatora nieco mniej na urządzenia: kwartalne przychody w tym zakresie zmalały r/r o 3,6 proc. do 455 mln zł. Natomiast wpływy z połączeń międzyoperatorskich oraz usług hurtowych, M2M oraz B2B poszły w dół o 4,8 proc. do 301 mln zł, co wynika m.in. z obniżenia z początkiem br. regulowanych stawek za zakończenie połączeń sieciowych.
Play z ponad 13 mln klientów mobilnych
Grupa Play zarabia coraz więcej z usług, bo zyskuje ich klientów we wszystkich głównych kategoriach, a ci płacą coraz więcej. Na koniec czerwca telekom miał 13,3 mln użytkowników usług mobilnych, 3 proc. więcej niż przed rokiem. W segmencie abonamentowym r/r nastąpił wzrost o 3,8 proc. do 9,5 mln, a w prepaidowym - o 1,2 proc. do 3,8 mln. Obie grupy klientów nieznacznie zwiększyły się także w samym drugim kwartale br.: abonenci z 9,443 do 9,505 mln, a użytkownicy na kartę - z 3,729 3,796 mln.
Średni miesięczny przychód od klienta usług mobilnych w zeszłym kwartale sięgnął 31,4 zł. To 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej.
CZYTAJ TEŻ: Play nie płaci już tyle właścicielowi. Koszty i kredyty obniżyły zysk
Z kolei liczba klientów usług stacjonarnych (wśród nich są użytkownicy ofert przejętej przez Play wiosną 2022 roku sieci UPC Polska) poszła w górę r/r o 8,8 proc. do 11,91 mln.
Na poziomie EBITDAaL kwartalny zysk grupy Play podskoczył o 18,6 proc. do 1,05 mld zł, a marża - z 36,6 do 41,7 proc. - Wzrost ten wynikał z lepszych przychodów operacyjnych (wzrost przychodów z usług mobilnych, usług stacjonarnych i usług dla domu, łącznie o 239 mln zł) i nieznacznie niższych kosztów energii, które zostały częściowo zniwelowane przez wejście w życie 1 kwietnia 2023 umowy o świadczenie usług (Umowa MSA) ze spółką Polski Światłowód Otwarty (PŚO) - wskazano w komunikacie firmy.
Sieć Polskiego Światłowodu Otwartego jest oparta na infrastrukturze UPC Polska, którą grupa Play wniosła do spółki, a za sprzedaż 50 proc. jej udziałów funduszowi private equity InfraVia Capital Partners zainkasowała 1,77 mld zł. Transakcję sfinalizowano wiosną ub.r.
Natomiast nakłady inwestycyjne grupy Play w zeszłym kwartale wyniosły 313 mln zł, o 16 proc. mniej niż rok wcześniej. Na koniec czerwca br. operator miał 11 907 stacji bazowych, po wzroście r/r o 8,8 proc. W zasięgu sieci 5G telekomu było już ponad 68 proc. mieszkańców kraju.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W całej pierwszej połowie br. przy wzroście przychodów r/r o 4,5 proc. do 5,01 mld zł wydatki operacyjne grupy Play zwiększyły się z znacznie niższym tempie - o 3,8 proc. do 4,09 mld zł, głównie wskutek wzrostu kosztów rozliczeń międzyoperatorskich, roamingu i pozostałych kosztów usług z 1,01 do 1,14 mld zł, wydatków pracowniczych z 280,61 do 316,89 mln zł oraz kosztów określonych jako pozostałe z 637,95 do 911,08 mln zł.
Telekom ograniczył natomiast koszty usług obcych z 752,99 do 723,39 mln zł, głównie dzięki spadkowi w kategorii sklasyfikowanej jako pozostałe. Firma w ryzach trzymała wydatki marketingowe, które nieznacznie zmalały - z 97,05 do 96,74 mln zł.
CZYTAJ TEŻ: Play promuje smartfony z ratami gratis. W reklamach rozbiegany Wojewódzki
Zysk Play mocno w górę
Na poziomie operacyjnym półroczny zysk grupy Play zwiększył się z 1,25 do 1,51 mld zł. Zysk netto wzrósł jeszcze mocniej - z 433,03 do 757,61 mln zł, m.in. dzięki spadkowi wydatków finansowych (głównie na obsługę zadłużenia) z 646,39 do 573,99 mln zł i kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 236,65 do 202,12 mln zł.
- Wyniki Grupy Play w pierwszym półroczu 2024 roku potwierdzają, że z sukcesem przekształciliśmy się w pełni konwergentnego operatora z kompleksową ofertą. Motorem rozwoju naszego biznesu jest zaufanie klientów. Intensywnie inwestujemy w naszą infrastrukturę i zapewniamy klientom wolność wyboru w atrakcyjnej cenie – podkreśla w komunikacie Jean Marc Harion, szef grupy Play.
Dołącz do dyskusji: Play zyskuje także klientów na kartę. Bez szastania na reklamy