SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Play zyskuje także klientów na kartę. Bez szastania na reklamy

W drugim kwartale 2024 roku grupa Play (należy też do niej UPC Polska) zanotowała wzrosty liczby nie tylko abonentów usług mobilnych i stacjonarnych, lecz także klientów ofert prepaidowych. Zysk telekomu mocno wzrósł, bo zwiększa przychody, a koszty, także marketingowe i obsugi zadłużenia, trzyma w ryzach.

Kuba Wojewódzki w spocie promocji Play ze smartfonamiKuba Wojewódzki w spocie promocji Play ze smartfonami

Grupa kapitałowa Play w drugim kwartale 2024 roku wypracowała 2,51 mld zł przychodów, co wobec 2,42 mld zł rok wcześniej daje wzrost o równe 4 proc. Wzrosły wpływy z usług: w przypadku tych mobilnych o 9,1 proc. do 1,25 mld zł, a ze stacjonarnych i dla domu - o 5 proc. do 510 mln zł.

Z drugiej strony klienci wydali u operatora nieco mniej na urządzenia: kwartalne przychody w tym zakresie zmalały r/r o 3,6 proc. do 455 mln zł. Natomiast wpływy z połączeń międzyoperatorskich oraz usług hurtowych, M2M oraz B2B poszły w dół o 4,8 proc. do 301 mln zł, co wynika m.in. z obniżenia z początkiem br. regulowanych stawek za zakończenie połączeń sieciowych.

Play z ponad 13 mln klientów mobilnych

Grupa Play zarabia coraz więcej z usług, bo zyskuje ich klientów we wszystkich głównych kategoriach, a ci płacą coraz więcej. Na koniec czerwca telekom miał 13,3 mln użytkowników usług mobilnych, 3 proc. więcej niż przed rokiem. W segmencie abonamentowym r/r nastąpił wzrost o 3,8 proc. do 9,5 mln, a w prepaidowym - o 1,2 proc. do 3,8 mln. Obie grupy klientów nieznacznie zwiększyły się także w samym drugim kwartale br.: abonenci z 9,443 do 9,505 mln, a użytkownicy na kartę - z 3,729 3,796 mln.

Średni miesięczny przychód od klienta usług mobilnych w zeszłym kwartale sięgnął 31,4 zł. To 6,1 proc. więcej niż rok wcześniej.

CZYTAJ TEŻ: Play nie płaci już tyle właścicielowi. Koszty i kredyty obniżyły zysk

Z kolei liczba klientów usług stacjonarnych (wśród nich są użytkownicy ofert przejętej przez Play wiosną 2022 roku sieci UPC Polska) poszła w górę r/r o 8,8 proc. do 11,91 mln.

Na poziomie EBITDAaL kwartalny zysk grupy Play podskoczył o 18,6 proc. do 1,05 mld zł, a marża - z 36,6 do 41,7 proc. - Wzrost ten wynikał z lepszych przychodów operacyjnych (wzrost przychodów z usług mobilnych, usług stacjonarnych i usług dla domu, łącznie o 239 mln zł) i nieznacznie niższych kosztów energii, które zostały częściowo zniwelowane przez wejście w życie 1 kwietnia 2023 umowy o świadczenie usług (Umowa MSA) ze spółką Polski Światłowód Otwarty (PŚO) - wskazano w komunikacie firmy.

Sieć Polskiego Światłowodu Otwartego jest oparta na infrastrukturze UPC Polska, którą grupa Play wniosła do spółki, a za sprzedaż 50 proc. jej udziałów funduszowi private equity InfraVia Capital Partners zainkasowała 1,77 mld zł. Transakcję sfinalizowano wiosną ub.r.

Natomiast nakłady inwestycyjne grupy Play w zeszłym kwartale wyniosły 313 mln zł, o 16 proc. mniej niż rok wcześniej. Na koniec czerwca br. operator miał 11 907 stacji bazowych, po wzroście r/r o 8,8 proc. W zasięgu sieci 5G telekomu było już ponad 68 proc. mieszkańców kraju.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

W całej pierwszej połowie br. przy wzroście przychodów r/r o 4,5 proc. do 5,01 mld zł wydatki operacyjne grupy Play zwiększyły się z znacznie niższym tempie - o 3,8 proc. do 4,09 mld zł, głównie wskutek wzrostu kosztów rozliczeń międzyoperatorskich, roamingu i pozostałych kosztów usług z 1,01 do 1,14 mld zł, wydatków pracowniczych z 280,61 do 316,89 mln zł oraz kosztów określonych jako pozostałe z 637,95 do 911,08 mln zł.

Telekom ograniczył natomiast koszty usług obcych z 752,99 do 723,39 mln zł, głównie dzięki spadkowi w kategorii sklasyfikowanej jako pozostałe. Firma w ryzach trzymała wydatki marketingowe, które nieznacznie zmalały - z 97,05 do 96,74 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: Play promuje smartfony z ratami gratis. W reklamach rozbiegany Wojewódzki

Zysk Play mocno w górę

Na poziomie operacyjnym półroczny zysk grupy Play zwiększył się z 1,25 do 1,51 mld zł. Zysk netto wzrósł jeszcze mocniej - z 433,03 do 757,61 mln zł, m.in. dzięki spadkowi wydatków finansowych (głównie na obsługę zadłużenia) z 646,39 do 573,99 mln zł i kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 236,65 do 202,12 mln zł.

- Wyniki Grupy Play w pierwszym półroczu 2024 roku potwierdzają, że z sukcesem przekształciliśmy się w pełni konwergentnego operatora z kompleksową ofertą. Motorem rozwoju naszego biznesu jest zaufanie klientów. Intensywnie inwestujemy w naszą infrastrukturę i zapewniamy klientom wolność wyboru w atrakcyjnej cenie – podkreśla w komunikacie Jean Marc Harion, szef grupy Play.

Dołącz do dyskusji: Play zyskuje także klientów na kartę. Bez szastania na reklamy

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pokoleniarz Z
Bez szastania na reklamy. Znaczy że kasiorą nie świgają na łapu capu. Wporzo.
odpowiedź
User
AT
Znowu jakaś opinia niewiele mająca wspólnego z rzeczywistością.
odpowiedź
User
Marcin G
Mam telefony komórkowe od 1995 roku, miewałem w różnych sieciach, ale takiego dna w obsłudze klienta jak w Play nigdy wcześniej nie doświadczyłem, pożegnałem się z nimi bez żalu z moimi 5-cioma numerami ponad rok temu, i nigdy więcej.
odpowiedź