„Polityka” na czele e-wydań tygodników opinii. „Wprost” ze spadkiem (dane za 2014 rok)
W 2014 roku najwyższą sprzedaż wydań elektronicznych wśród tygodników opinii osiągnęła „Polityka”. Najwięcej zyskała „Gazeta Polska”, zaś jedyny spadek odnotował „Wprost”. Tylko dwa tytuły wykazały sprzedaż mutacji cyfrowych.
„Polityka” (Polityka) w 2014 roku zanotowała średnią sprzedaż e-wydań wynoszącą 8 889 egz. W skali roku tytuł ten zanotował wzrost wynoszący 70,19 proc. - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. Tygodnik ten pochwalić się mógł również największym udziałem sprzedaży e-wydań w sprzedaży ogółem, który wyniósł 7,33 proc.
>>> Zobacz Jedynki gazet i magazynów w naszym nowym serwisie
Druga pozycja w badanym okresie należała do tygodnika „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska) ze średnim wynikiem na poziomie 5 044 egz., czyli o 16,17 proc. większym niż rok wcześniej.
Na podium uplasował się jeszcze „Wprost” (AWR „Wprost”). Jego średnia sprzedaż e-wydań zmniejszyła się rok do roku o 19,44 proc. do 1 720 egz. - jednocześnie był to jedyny spadek w zestawieniu.
W tej kategorii „Tygodnik Do Rzeczy” (Orle Pióro) zanotował średni wynik na poziomie 1599 egz. (wzrost o 11,12 proc.), zaś średni wynik konkurencyjnego „W Sieci” (Fratria) to 1009 egz. (wzrost o 30,19 proc.).
Z kolei największy wzrost sprzedaży e-wydań, wynoszący 133,63 proc., osiągnęła „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie) plasująca się na ostatnim miejscu z wynikiem 264 egz.
W zeszłym roku tylko dwa tygodniki opinii wykazały sprzedaż mutacji cyfrowych. Była to „Polityka” (której wynik w porównaniu do 2013 roku zmalał o 46,70 proc. i wyniósł 2 870 egz.) oraz „Tygodnik Powszechny” (Tygodnik Powszechny; 1 238 egz.; do góry o 22,70 proc.).
ZKDP |
rok |
|||||
Wirtualnemedia.pl |
2014 |
2013 |
||||
Tytuł |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż mutacji cyfrowych |
Sprzedaż ogółem |
Sprzedaż e-wydań |
Sprzedaż mutacji cyfrowych |
Sprzedaż ogółem |
Polityka |
8 889 |
2 870 |
121 269 |
5 223 |
5 385 |
125 290 |
Newsweek Polska |
5 044 |
0 |
118 610 |
4 342 |
1 006 |
126 187 |
Wprost |
1 720 |
0 |
58 226 |
2 135 |
0 |
61 981 |
Tygodnik Do Rzeczy |
1 599 |
0 |
60 446 |
1 439 |
0 |
86 614 |
W Sieci |
1 009 |
0 |
77 130 |
775 |
0 |
94 232 |
Tygodnik Powszechny |
895 |
1 238 |
18 039 |
653 |
1 009 |
17 469 |
Gość Niedzielny |
315 |
0 |
141 503 |
296 |
0 |
141 990 |
Gazeta Polska |
264 |
0 |
42 860 |
113 |
0 |
55 235 |
Przegląd |
0 |
0 |
18 313 |
0 |
0 |
18 567 |
Tygodnik Angora |
0 |
0 |
304 511 |
0 |
0 |
332 956 |
E-wydania to dostępne w Internecie wersje gazet, identyczne pod względem zawartości z wersjami papierowymi. Ich sprzedaż wraz ze sprzedażą wydań drukowanych zaliczana jest do sprzedaży ogółem.
Mutacje cyfrowe to wydania różniące się finalnie od wersji papierowych, wzbogacone np. o dodatkowe zdjęcia czy multimedia. Raportowane są tutaj np. wydania dzienników na tablety (iPady, Kindle).
Od 2013 roku ZKDP pozwala zaliczać sprzedaż mutacji cyfrowych do sprzedaży e-wydań, jeśli w aplikacji jest oferowana też wersja pdf magazynu. W związku z tym w tej kategorii wykazywanych jest coraz mniej egz.
Z kolei sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Dołącz do dyskusji: „Polityka” na czele e-wydań tygodników opinii. „Wprost” ze spadkiem (dane za 2014 rok)