Polski internet w 2011 r. - co w 2012 (portale/hosting)
Jaki był mijający rok dla polskich polskich portali i firm hostingowych? Oceniają przedstawiciele czołowych podmiotów, m.in. Grzegorz Tomasiak, Michał Brański, Tomasz Jażdżyński, Dominik Czarnota i Marcin Kuśmierz.
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dzisiaj o mijającym roku i perspektywach na kolejne 12 miesięcy mówią przedstawiciele największych portali i firm hostingowych.
>>> Polski internet w 2011 r. - co w 2012 (mobile/e-commerce)
>>> Polska blogosfera: jaka była w 2011 r., jaka będzie w 2012
>>> Rok 2011 pod lupą branży social media - prognozy na 2012
>>> Polska reklama w 2011 r. - prognozy na 2012 (agencje)
>>> Rok 2011 pod lupą branży PR - prognozy na 2012
>>> Polska e-reklama w 2011 r., prognozy na 2012 (raport)
Grzegorz Tomasiak, prezes zarządu Wirtualnej Polski
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Trudno wskazać wydarzenie, które w mijającym roku wyróżniałoby się na tyle, by zasłużyć na miano spektakularnego sukcesu bądź porażki. Mówiłbym raczej o zjawiskach mających wpływ na sytuację w branży. Należą do nich na pewno dalszy, dynamiczny rozwój social mediów (Facebook w końcu zdetronizował NK.pl) - zarówno w aspekcie społecznym, jak i marketingowym, a także rozwój e-commerce, w tym zakupów grupowych. Nie da się pominąć kwestii rozwoju rynku mobile oraz aplikacji mobilnych. To zresztą system naczyń połączonych; coraz wyraźniejsze trendy e-commerce’owe to social traffic - ruch z serwisów społecznościowych częściej i intensywniej kierowany do platform zakupowych - oraz mobile commerce.
Z kwestii globalnych, które mają wpływ na nasze realia… 2011 upłynął pod znakiem debiutów giełdowych (Facebook, LinkedIn) oraz próbach zaistnienia wśród serwisów społecznościowych Google+.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Gdy mowa o rynku globalnym - na pewno Steve Jobs (Apple) i Jeff Bezos (Amazon). Jeśli chodzi o Steve’a Jobsa, sprawa jest oczywista. Jeff Bezos natomiast przekształcił w zasadzie zwykły sklep internetowy z książkami w gracza liczącego się na rynku globalnym, w platformę sprzedażową z ogromnym asortymentem produktów i usług. Adaptował znany model biznesowy, sprzedając sprzęt poniżej kosztów (Kindle) i zarabiając na dostarczaniu do niego treści (nowy, „niepapierowy” sposób konsumpcji książek i gazet). Bezos wprowadził też na rynek tablet Kindle Fire, który nieoczekiwanie jest obecnie największym konkurentem iPada. Plotki mówią, że niebawem powstać ma wydawnictwo pod brandem Amazona (dzięki temu stałby się on największym światowym wydawcą) i własny telefon, z unikalnym systemem operacyjnym.
Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Kryzys dał o sobie znać przede wszystkim poprzez ograniczenia budżetowe firm w drugiej połowie roku - procesy optymalizacji kosztów, obniżanie wydatków marketingowych i reklamowych. Jednocześnie branża internetowa nie przeżyła większych wstrząsów. W pierwszym półroczu bieżącego roku, jak wynika z badania IAB AdEx, polski rynek reklamy internetowej wart był ponad 940 milionów złotych, o ponad 25 procent więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Zawirowania w gospodarce globalnej mogą spowodować, że dynamika wzrostu wydatków na reklamę w drugiej połowie roku będzie jednak znacznie niższa od przewidywanej jeszcze kilka miesięcy temu.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Należą do nich z pewnością rozwój witryn i aplikacji mobilnych. We wrześniu bieżącego roku zanotowaliśmy najwięcej odsłon mobilnych wśród portali, wyprzedzając naszą tradycyjną konkurencję. Udostępniamy w tej chwili największą liczbę aplikacji natywnych spośród wydawców internetowych. Stawiamy na dwa kluczowe systemy – iOS i Android, ale uważnie przyglądamy się rozwojowi Bada czy BlackBerry. W październiku nasza aplikacja informacyjna, Info WP.PL, została udostępniona posiadaczom smartfonów z systemem Windows Phone 7.5. To pierwsza polska aplikacja portalowa w marketplace Windows Phone 7.5. Łączna liczba ściągnięć naszych aplikacji już przekroczyła już 400 tys., a nie powiedzieliśmy ostatniego słowa.
Warto podkreślić ciągły wzrost popularności WP.tv i jej rekordową oglądalność - umacniamy się na pozycji lidera w segmencie darmowego i legalnego kontentu wideo w sieci, systematycznie poszerzamy też obszar emisji naszych produkcji o nowe, pozainternetowe pola eksploatacji. O sukcesie możemy mówić również w kontekście tworzenia serwisów specjalnych dla kontrahentów, wzbogaconych o produkcje wideo (LG) czy inne, innowacyjne rozwiązania, jak Augmented Reality. Zaspakajają one zarówno potrzeby użytkowników, jak i naszych klientów. W tym roku przygotowaliśmy ich ponad 120.
Od lat konsekwentnie tworzymy autorski kontent. Realizujemy m.in. własne audycje i serie wideo, także publicystyczne (program „Z każdej strony”), co jest novum na polskim rynku internetowym. Systematycznie budujemy bazę autorów, reporterów, felietonistów itd.
Nasze „małe” sukcesy to poprawa ergonomii witryn, wzbogacanie serwisów o funkcje dodatkowe, pozyskanie do współpracy uznanych partnerów. Od początku 2011 roku średni czas spędzany przez użytkownika w serwisach Grupy Wirtualna Polska - Orange jest wyższy niż na pozostałych portalach (za nami konkurenci: Grupy Onet.pl, Interia.pl, Gazeta.pl i o2.pl). Możemy pochwalić się też najwyższymi - w porównaniu z naszą bezpośrednią konkurencją - wzrostami liczby real users w skali roku i pierwszym miejscem wśród serwisów pocztowych (użytkownicy, odsłony, czas).
Nie zaniedbaliśmy przy tym działań promocyjnych. Sukcesem okazała się ogólnopolska kampania reklamowa poczty Wirtualnej Polski (a-dresik, czyli kontynuacja działań promocyjnych realizowanych we wrześniu ubiegłego roku).
W 2011 roku otrzymaliśmy kilka nagród. Serial WP „Polandia – there is a country in the middle of Europe” został laureatem międzynarodowego konkursu projektów internetowych W3Awards, redakcja InternetStandard uznała WP za Firmę Roku 2010, a autorski projekt komunikacji wewnętrznej „WP Kompas - Księga Wartości Wirtualnej Polski” został uznany za najlepszy w konkursach Internale Poland i Złote Spinacze.
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Nastąpi dalszy, dynamiczny rozwój rynku mobilnego, a co za tym idzie - wzrost wydatków na reklamy mobilne, poszukiwane też będą nowe modele targetowania reklam. Należy spodziewać się zwiększonej ekspansji tabletów (dominacja Apple) i ultrabooków oraz pogoni Google+ za Facebookiem. Według pogłosek w drugiej połowie 2012 roku Apple ma zaprezentować własną markę telewizyjną. Projekt związany z telewizją i interfejsem do telewizji określany przez nieżyjącego już niestety Steve’a Jobsa „najprostszym interfejsem, jaki można sobie wyobrazić” jest jednym z wielu rozpoczętych jeszcze za życia lidera Apple.
Co poza tym czeka nas w 2012? Wybiegnę nieco bardziej w przyszłość. Przenikanie się technologii i postępująca miniaturyzacja. Usługi obecne w komputerze pojawią się powszechnie w tabletach i telefonach komórkowych. W komórkach oferowane będą funkcjonalności dostępne dziś dzięki przeglądarce w komputerze, zaś tablety w dużej mierze zastąpią pecety, głównie jeśli chodzi o pocztę i przeglądanie stron www. Do telewizji wejdzie na dobre wideo internetowe i pojawi się w niej przeglądarka www z pełnymi możliwościami. Informacja i reklama staną się interaktywne. Powstanie też więcej wyspecjalizowanych wortali wąskotematycznych.
Plany firmy na 2012 rok
Zakładamy inwestycje w nowe, mobilne aplikacje użytkowe i dalsze, sukcesywne przenoszenie do obszaru mobile tych naszych produktów, które odniosły sukces w tradycyjnym www i mają szansę powtórzyć go w świecie mobilnym. Naszym celem jest także docieranie do użytkowników z ciekawymi treściami wideo nie tylko przez brand WP.tv, ale także w ramach innych serwisów WP. Multimedia będą więc obecne w coraz większej liczbie naszych witryn w postaci osadzonych w nich playerów. Istotnym novum będzie zwiększona ilość treści z zakresu finansów i biznesu oraz narzędzi ułatwiających ich przyswajanie, jak kalkulatory, wykresy itp.
Planujemy wdrożenie nowych modeli biznesowych, w tym projektów z obszaru e-commerce. W związku z coraz bardziej zauważalnym zjawiskiem przenikania się mediów, analizujemy dalsze możliwości dostosowywania treści portalu do nowych platform, np. do telewizorów.
Tomasz Jażdżyński, prezes GG Network
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
2011 rok obfitował w wiele znaczących wydarzeń, ale przede wszystkim w skali globalnej. Długoterminowe skutki wywoła na pewno odejście Steve’a Jobsa. Ten sam segment rynku zmieniać będą sojusz Nokii z Microsoft'em i przejęcie działu mobilnego firmy Motorola przez Google’a.
Ja jednak najbardziej zapamiętam 2011 rok ze względu na gorączkę inwestycyjną, jaka znów ogarnęła branżę. Na świecie przejawiało się to szybującymi wycenami szeroko pojętych serwisów społecznościowych na rynku niepublicznym oraz spektakularnymi debiutami giełdowymi LinkedIn i Groupona. Moda dotycząca zakupów grupowych dotarła również do Polski i zaowocowała dziesiątkami klonów światowego lidera. Patrząc jednak na jego ostatnie dokonania, szybkie odzyskanie środków wydawanych na kolejne mutacje może okazać się trudne.
Krajowe podwórko zdominował tryumfalny marsz Facebooka wspieranego marketingowo w niespotykanej dotychczas skali. Międzynarodowa moda, zmiany wzorców zachowań internautów i masowa promocja, jaką Facebook otrzymał (najpierw od większości mediów, a potem wielu innych podmiotów), doprowadziły go w bardzo krótkim czasie do roli lidera społecznościowej strefy polskiej sieci. To fundamentalna zmiana dla branży - lokalne podmioty straciły kontrolę nad kolejnym znaczącym segmentem rynku.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Trudno wymienić osoby działające w kraju, które dokonałyby w mijającym roku jakiegoś przełomu. Pojawiło się kilka ciekawych projektów, ale dopiero się przekonamy, czy zmienią one rynek. Za największymi zmianami w polskiej sieci w 2011 roku stoją międzynarodowe korporacje, a trudno zakładać, że Larry Page czy Mark Zuckerberg zajmują się strategią dla kraju nad Wisłą.
Najpoważniejszym kandydatem do transferu roku jest na pewno zapowiedziane odejście Łukasza Wejcherta z Onetu. Nieczęsto zmienia się zarządzający jednej z największych firm działających w polskim internecie.
Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Jeśli przez kryzys rozumiemy spadki przychodów, to w skali całej branży nie można raczej o nim mówić. Jeśli jednak odniesiemy aktualne nastroje do oczekiwań z początku roku, to z pewnością są one kryzysowe. Sytuacja przypomina trochę rok 2008, kiedy po dobrym początku rynek poddał się złym informacjom nieustannie napływającym z zagranicy. Wydaje się, że również w tym roku najbardziej zapobiegliwi na wszelki wypadek wycofali sporą część budżetów reklamowych w IV kwartale. Jest za to szansa, iż zawirowania poza granicami naszego kraju nie wpłyną jeszcze na zachowania konsumentów i szeroko pojęty sektor e-commerce zakończy rok w dobrych nastrojach.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Dla GG Network 2011 rok był okresem wielu zmian i pracy na nową platformą komunikacyjną. Gruntownie przebudowujemy wszystkie systemy i sądzę, że to jeden z największych projektów informatycznych w historii polskiej sieci. O ile efekty prowadzonych prac będą widoczne w przyszłym roku, to i w obecnym udało się nam ustabilizować i odświeżyć obecną wersję komunikatora Gadu-Gadu, czy umocnić jego bardzo silną pozycję na rynku aplikacji mobilnych. W skali miesiąca z mobilnych wersji GG korzysta około 700 tysięcy osób, co jak sądzę dla krajowych firm jest wynikiem trudnym do powtórzenia.
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Przede wszystkim 2012 rok będzie kolejnym trudnym rokiem ze względu na sytuację międzynarodową, ze szczególnym uwzględnieniem kryzysu w strefie euro. Jednym z efektów słabszej koniunktury będzie weryfikacja koncepcji, mód i trendów, jakie rozwinęły się na przestrzeni kilku ostatnich lat. Dla części z nich będzie to weryfikacja bardzo brutalna.
W ujęciu globalnym najciekawiej zapowiada się ciąg dalszy wojny na rynku smartfonów/tabletów oraz tworzonych dla nich rozwiązań i systemów operacyjnych. Z dużą uwagą trzeba też śledzić rozgrywkę pomiędzy Facebookiem i Google. W 2012 roku być może przekonamy się, czy lekko przesadzone (w stosunku do aktualnej skali zjawiska) pozytywne opinie na temat Google+ wśród tzw. liderów opinii to pierwsze oznaki znudzenia dominacją Facebooka czy tylko chwilowa mikro-moda.
Plany firmy na 2012 rok
Najważniejszym wydarzeniem dla GG Network będzie uruchomienie nowej platformy komunikacyjnej, które planujemy na I kwartał nadchodzącego roku. Poza samym komunikatorem i innymi znanymi usługami GG Network (jak internetowe radio czy poczta elektroniczna) będzie ona zawierać kilka nowych serwisów i rozwiązań. Wierzymy, że wniosą one nową jakość - zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i możliwości dla reklamodawców.
Sporo obiecujemy też sobie po współpracy z Grupą Allegro na rynku reklamowym. Wspólne biuro reklamy rozpocznie działalność operacyjną w najbliższych tygodniach.
Michał Brański, członek zarządu o2.pl
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Rok 2011 był niespektakularny, a rozwój głównych polskich graczy wynikał z usprawnień procesów wewnątrz firm i ewolucji produktów. Rewolucyjnych produktów zabrakło. Wydarzeniem oczywiście będzie przewrót w akcjonariacie ITI, a do ważnych zmian na rynku trzeba zaliczyć również decyzję TVN-u o separacji z Onetem i autonomicznym funkcjonowaniu na rynku internetowym. Do sukcesów zaliczyłbym Iplę, która jest jednym z centralnych graczy w szybko rosnącym segmencie. Porażką branży jest spóźniony start na rynku mobilnym.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Larry Page, bo przejęcie przez niego sterów Google’a sygnalizuje, że nawet wybitne firmy potrzebują wizji, samokrytycznej refleksji oraz ambicji wynikającej z poczucia niespełnienia. W Polsce to Edward Miszczak, bo uwierzył w internet i zmienił kurs TVN-u.
Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Półprawda, bowiem po 8 eksplodujących miesiącach rynek spowolnił, tyle że dalej rośnie.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Rokrocznie uruchamiamy kilkanaście projektów, trudno po pierwszych miesiącach argumentować o porażce lub sukcesie konkretnego z nich. Ogólnie w 2011 roku poza sztandarowymi produktami Grupy o2, wyróżniły się modowe Kimono, FilmTok, społecznościowy Pinger, technologiczny Pejcz, jak i udanie weszliśmy w segment e-humoru.
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Mobile i wideo nie są nowe, jednak w bieżącym roku na dobre je odmrożono, a w 2012 będą focusem, mimo że ciągle ledwie zaznaczają się w przychodach.
Plany firmy na 2012 rok
Mobile pierwszy, wideo w ciekawym ujęciu, a do tego trzeci trend, który obstawiamy, ale którego nie będziemy komunikować przed premierą produktów. W dalszym ciągu wierzymy w odrębne marki, więc w 2012 roku wypuścimy ich na rynek kilkanaście.
Dominik Czarnota, prezes Naszej Klasy
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Najważniejszym wydarzeniem był z pewnością dobry start Google+, zarówno w skali globalnej, jak i na polskim rynku. Według danych Megapanelu we wrześniu społecznościówka Google’a miała w Polsce 1,8 mln użytkowników. Choć oczywiście miary tej nie można utożsamiać z liczbą osób posiadających konto w serwisie, to jednak warto podkreślić fakt szybkiego zbudowania pokaźnego, jak na nasze warunki, ruchu. Najbliższe miesiące zapewne zweryfikują, czy kolejna odsłona społecznościowa Google’a będzie przekształcać się w realnego gracza w sektorze social media.
Spoza rejonu social media - warto odnotować spektakularny debiut Groupona na giełdzie, boom (także w Polsce) na tworzenie serwisów zakupów grupowych, a następnie ostudzenie tego entuzjazmu spowodowane m.in. spadkiem wartości giełdowych notowań amerykańskiego giganta.
Największą porażką był spalony grupy Anonymous, czyli niezrealizowanie deklaracji na 5 listopada ;)
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Wskazałbym tu dwie ważne dla całej branży interaktywnej zmiany personalne - odejście Przemka Bartkowiaka z Agory oraz przejście Jacka Makowskiego z Ringer Axel Springer Polska do Grupy Allegro i GG Network.
Kryzys w 2011 roku – fakt czy mit?
Z naszej perspektywy - można zaobserwować u niektórych przedstawicieli koncernów globalnych obecnych na polskim rynku większą ostrożność w kwestiach wydatków reklamowych. Z drugiej jednak strony pojawia się sporo nowych, mniejszych podmiotów, które lokują swoje budżety w internecie i social media. Końcowy bilans jest zadowalający.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Przeszliśmy kilka ważnych zmian organizacyjnych. W kwietniu nastąpiła zamiana na stanowisku prezesa - zarządzanie firmą przejąłem do Arkadiusza Pernala. Latem przeformułowaliśmy strukturę pracy osób odpowiedzialnych za produkt i w konsekwencji zwiększyliśmy tempo wdrażania zmian produktowych. Do najważniejszych osiągnięć naszej firmy w tym roku należą: rozwój platformy gier, który zaowocował stworzeniem 3,5-milionowej społeczności graczy oraz rozwój mobilnych kanałów dostępu do NK.pl, z których w sumie korzysta regularnie już około miliona osób.
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Wpływ na całą rodzimą branżę interaktywną będą mieć przekształcenia, które dokonują się w Grupie ITI. Poza tym w dalszym ciągu na znaczeniu zdobywać będzie mobile, szczególnie jako kanał marketingowego dotarcia do konsumentów. Dzięki technologii i danym ewoluować będzie też podejście do planowania kampanii reklamowych - będzie dokonywało się mniej przez pryzmat konkretnych serwisów, a bardziej z perspektywy użytkowników. To z kolei będzie pociągało za sobą wyższe wymagania co do ochrony danych i edukacji w tym zakresie.
Plany firmy na 2012 rok
Ewolucyjne będziemy optymalizować narzędzia służące komunikacji, w tym obszarze mocniejszą uwagę zwrócimy m.in. na system wiadomości wewnętrznych serwisu. Konsekwentnie będziemy inwestować również w platformę mobilną. Ponadto w pierwszym półroczu 2012 roku planujemy strategiczne wdrożenia z obszaru rozrywki.
Marcin Kuśmierz, dyrektor zarządzający home.pl
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Rok 2011 przyniósł kilka ciekawych wydarzeń w branży. W skali globalnej wielką zmianę w uporządkowanym już wydawałoby się internecie wprowadziła decyzja ICANN o możliwości rejestracji nowych domen najwyższego rzędu. Decyzja, jaka ostatecznie została podjęta przez zarząd ICANN 19 czerwca, sprawiła, że niedługo będziemy mogli wpisywać w przeglądarki adresy typu buty.nike czy telefon.nokia. Trudno obecnie ocenić, jakie nowe rozszerzenia mogą się dobrze przyjąć. Kolejną wielką zmianą na rynku domen jest z pewnością wprowadzenie rozszerzenia dedykowanego pornografii - .xxx.
Jeśli chodzi o sukces w branży hostingowej, ale również telekomunikacyjnej, to jest nim powodzenie pierwszych testów protokołu IP następnej generacji. IANA, międzynarodowa organizacja przydzielająca adresy IP, rozdała ostatnie dostępne zasoby IPv4 w lutym 2011 roku. Całkowite wyczerpanie puli adresów IPv4 w Europie nastąpi nie później niż w maju 2012 roku. Dlatego bardzo ważne jest, aby do tego czasu wypracować standardy pracy w oparciu o IPv6. Światowy Dzień IPv6, który obchodzono 8 czerwca z udziałem firm takich jak Google, Facebook i Yahoo!, przyczynił się do popularyzacji nowego protokołu. Warto tutaj podkreślić, że home.pl oferuje swoim klientom pełen dostęp do stron z wykorzystaniem zarówno protokołu IPv4, jak i IPv6.
W kontekście porażki 2011 roku warto przyjrzeć się usługom cloud hostingu. Według założeń klienci powinni mieć do czynienia z dynamicznym dostępem do zasobów, który pozwoli na wydajność i oszczędność pracy, tymczasem duże firmy z branży postawiły na sprzedaż w Polsce pod szyldem „chmury“ statycznego konfiguratora usług hostingowych, co odbiega od praktyk przyjętych np. na rynku amerykańskim.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
W związku z wcześniej wspomnianą decyzją podjętą przez ICANN warto wskazać osobę przewodniczącego rady dyrektorów tej instytucji, który był orędownikiem nowych domen - Peter Dengate Trush. Jak on sam podsumował, zwieńczenie długiego procesu otwarcia listy domen najwyższego rzędu poprzez wprowadzenie wspomnianych zmian dostarczyło platformę dla kreatywności i inspiracji w internecie.
Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Poprzedni rok przyzwyczaił nas do ciągłego mówienia o kryzysie gospodarczym. Jeśli chodzi o branżę IT, wydaje mi się, że została ona potraktowana bardzo łagodnie. Co więcej, poszukiwanie oszczędności skłania kolejnych przedsiębiorców do wyboru dzierżawienia serwerów zamiast utrzymywania własnego sprzętu oraz do korzystania z internetowych narzędzi promocji. W obu wspomnianych przypadkach beneficjentem takich decyzji są firmy hostingowe. Nie da się ukryć, że mijający rok był dobry dla całego sektora internetowego.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
W kwestii sukcesów na pierwszy plan wybijają się dwa projekty. Pierwszym z nich jest podpisanie umowy z Facebookiem, dzięki czemu udostępniliśmy naszym klientom możliwość bezpłatnego rozpoczęcia reklamy w tym serwisie. Drugą jest rynkowy sukces najmłodszego produktu w ofercie home.pl, mianowicie platformy sklepowej Click Shop. Z naszej aplikacji w chmurze do prowadzenia sklepu internetowego korzysta już 4,5 tysiąca przedsiębiorców. Tym samym home.pl w krótkim czasie od wdrożenia oprogramowania sklepowego stał się liderem kompleksowych usług dla e-commerce w Polsce.
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Od dwóch lat w kontekście prognoz dla branży IT wszyscy powtarzają jak mantrę wyrażenie „technologia w chmurze“. Ja powiem, że przyszły rok przyniesie wzrost popularności konkretnych, efektywnych rozwiązań opartych na cloud computingu. Chodzi tutaj w głównej mierze o wykorzystanie pełnych środowisk pracy w odróżnieniu od wiodących obecnie „pustych“ pakietów hostingowych. Coraz ważniejsze będzie połączenie wydajnych zasobów z odpowiednim oprogramowaniem. Takie podejście do produktów w home.pl realizujemy już teraz i wierzę, że będzie one mocno procentować w przyszłości.
Plany firmy na 2012 rok
Strategia home.pl przewiduje rozwijanie usług, tak aby naszym klientom zapewniać kompleksowe narzędzia do budowania obecności w internecie. Modernizacja infrastruktury technicznej, jaką przeprowadziliśmy na przestrzeni ostatnich dwóch lat, i nawiązane w tym czasie relacje partnerskie dają nam solidne podstawy do wyznaczania sobie takich celów. Oprócz rozwoju dotychczasowych usług home.pl zaproponuje klientom również zupełnie nowe produkty, ale na razie nie mogę zdradzać szczegółów. Mogę jedynie powiedzieć, że jesteśmy w trakcie realizacji poważnych inwestycji w celu udostępnienia klientom w pełni funkcjonalnej i wydajnej technologii w chmurze.
Tomasz Żyła, prezes zarządu NetArt, właściciela nazwa.pl
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2011 roku
Podsumowując rok, trudno odnosić się wyłącznie do naszego domenowo-hostingowego podwórka. Poza nim też się działo. Wystartowało Google+, gromadząc w parę miesięcy ponad 40 milionów użytkowników. W Polsce natomiast stało się to, co niektórzy wieścili już wcześniej: Facebook wyprzedził NK.pl pod względem liczby użytkowników.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2011 roku wywarli największy wpływ na rynek; najważniejszy transfer roku
Najczęściej pojawiającym się nazwiskiem był Steve Jobs. Jeszcze długo w annałach świata technologii to będzie główne hasło związane z rokiem 2011. Wizjoner, twórca, geniusz, który poprzez zastosowanie prostych rozwiązań zrewolucjonizował nie tylko rynek nowych technologii, ale ma swój wpływ na wiele rozwiązań, z których korzystamy na co dzień.
Kryzys w 2011 roku - fakt czy mit?
Rok 2011 to na pewno okres dużych wahań na rynkach światowych - począwszy od zmian politycznych (przewroty i rewolucje w krajach arabskich), klęsk żywiołowych (tsunami w Japonii) kończąc na światowym kryzysie finansowym i wyborach parlamentarnych w Polsce :)
Niestabilna sytuacja gospodarcza skłoniła wielu przedsiębiorców, nawet tych do tej pory konserwatywnych, do spojrzenia łaskawszym okiem na internet. Stąd dużą popularnością cieszą się świadczone przez nas usługi m.in. strony www skierowane do małych firm i przedsiębiorców.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy firmy w 2011 roku
Świetnie przyjęta kampania „Przejdź na boską stronę” to nowe otwarcie w naszej komunikacji z użytkownikami. Polubili oni trójkę naszych sympatycznych „brand hero”.
Co wydarzy się w branży w 2012 roku? Jakie będą zmiany i nowe trendy?
Prawdopodobnie wiosną ruszy u nas Amazon. Jego udany debiut może zupełnie zmienić sytuację w polskim e-commerce. Mało prawdopodobne, żeby powtórzył błędy eBay.
Możliwości, jakie niesie internet, dostrzegła też branża spożywcza. Wartość tego rynku wzrosła w tym roku o ponad 20 proc. Obok kilkuset mniejszych sklepów swoje „wirtualne placówki” prowadzą też więksi gracze ujak Alma, Piotr i Paweł czy E. Leclerc. W pierwszym kwartale przyszłego roku swój e-sklep planuje otworzyć Tesco.
Będzie się też działo w temacie VoD w internecie. Już w tym roku Cyfra + pojawiła się na ekranie komputera, zadebiutował też TVN Playera. Oczywiście nie możemy również zapominać o rynku usług mobilnych, który bardzo szybko rośnie i 2012 rok może być przełomowym dla jego rozwoju.
Plany firmy na 2012 rok
Jesteśmy w trakcie realizacji kilku naprawdę dużych pomysłów. Już od stycznia przyszłego roku zamierzamy wdrażać nowe usługi, które z pewnością ucieszą przedsiębiorców - zarówno tych budujących swój biznes w oparciu o internet, jak i tych dopiero rozpoczynających swoje działania w sieci.
Dołącz do dyskusji: Polski internet w 2011 r. - co w 2012 (portale/hosting)
Dowód?
Jeden z największych graczy na rynku rejestracji domen i hostingowym wypadł z pierwszej 100 w Google dla słów kluczowych "domeny" oraz "hosting" w związku z podłączeniem strony do systemu wymiany linków.
Największą porażką jest to, że polskie podwórko SEO jest zdominowane przez spamerów, którzy wywierają ogromny wpływ na wyobrażenie przeciętnych ludzi o pozycjonowaniu stron (pozycjonowanie = katalogowanie)
http://linkexpert.eu