PR-owcy spośród wartości etycznych najbardziej cenią prawdę
Prawdziwość przekazywanych informacji to najważniejsza wartośc etyczna dla specjalistów public relations - wynika z badania zrealizowanego przez Exacto.
Pomysłodawcą projektu badawczego „Profesjonalizm public relations w Polsce " jest Społeczny Zespół Ekspertów PR. Przewodniczy mu prof. dr hab. Jerzy Olędzki, zasiadają w nim prof. dr hab. Krystyna Wójcik, dr Ewa Hope oraz dr Jacek Barlik.
Prawda najważniejsza w zawodzie PR-owca
Ankietowani zostali poproszeni o ocenę ważności pięciu wartości etycznych. Za najważniejszą z nich uznano prawdziwość przekazywanych informacji (4,74 w pięciostopniowej skali, gdzie 1 = nieważne, a 5 = bardzo ważne). Na drugim miejscu znalazła się uczciwość w budowaniu relacji z grupami interesariuszy, którzy nie są klientami (4,65).
Podium hierarchii ważności zamyka skuteczność działania specjalisty PR (4,53).
- Może to wynikać z faktu, iż działania o charakterze PR mają mieć przede wszystkim charakter informacyjno-komunikacyjny i tym samym nie zawsze muszą przekładać się na wzrost słupków sprzedaży lub rozpoznawalności marki, produktu czy organizacji - czytamy we wnioskach z analizy.
Jak alarmują autorzy raportu, "nieco niepokojący może wydawać się wynik jawności / przejrzystości działań (4,52), a więc wartości zdającej się być szczególnie ważną w kontekście etyki pracy, jednak różnica między nią a skutecznością działań jest minimalna".
Lojalność nie w cenie
Najniżej cenioną wartością jest lojalność wobec zleceniodawcy / organizacji, która dostała notę 4,46, czyli najniżej wśród ocenianych, ale jest niepokojąco wysoka na pięciostopniowej skali. Dla praktyków PR stanowi więc także kluczową rolę w ich codziennej pracy.
- Hierarchia wartości etycznych wśród praktyków PR to zaledwie jeden z wielu obszarów przeanalizowanych w ramach badania. Rezultaty oraz wnioski mają pomóc w dokonaniu krytycznej oceny aktualnych problemów środowiska zawodowego specjalistów public relations w Polsce, a także zaktualizowania istniejących kodeksów etycznych w kontekście szybko rozwijających się mediów cyfrowych - wyjaśnia prof. dr hab. Jerzy Olędzki, przewodniczący Społecznego Zespołu Ekspertów PR z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Za realizację i koordynację prac badawczych odpowiadał Dział Badań i Analiz Strategicznych Exacto. Badanie miało charakter ogólnopolski i zostało wykonane na grupie 500 specjalistów public relations w celu pozyskania ich opinii na temat funkcjonowania tego środowiska zawodowego w krajowych organizacjach różnego typu. Przebadano osoby zatrudnione w dużych przedsiębiorstwach publicznych i prywatnych, agencjach PR oraz organizacjach pozarządowych. W każdej firmie przeprowadzono maksymalnie jedną ankietę.
Dołącz do dyskusji: PR-owcy spośród wartości etycznych najbardziej cenią prawdę