Premiera wyników PBI/Gemius
Wczoraj zaprezentowano długoczekiwane wyniki projektu badawczego Megapanel PBI/Gemius
Zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli firmy badawczej Gemius SA i spółki Polskie Badania Internetu Sp. z o.o., w nowy rok branża reklamy internetowej wchodzi z pierwszymi, uznanymi za standard na naszym rynku, niezależnymi wynikami oglądalności witryn i aplikacji internetowych. Od wczoraj znana jest odpowiedź na pytanie: Kto, gdzie i ile czasu spędza w sieci.
Na konferencji zorganizowanej w Warszawie, firma badawcza Gemius SA oraz spółka Polskie Badania Internetu zaprezentowały pierwsze oficjalne wyniki oraz metodologię, długo oczekiwanego na rynku, badania Megapanel PBI/Gemius. Celem badania jest poznanie liczby i profilu społeczno-demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci.
Opublikowane wyniki prezentują dominującą popularność polskich portali - Onet.pl, Wirtualna Polska, INTERIA.PL, Gazeta.pl i o2 - mierzoną liczbą odwiedzających je użytkowników (real users). Popularność ta wpływa jednocześnie na dłuższy od przeciętnego średni czas spędzany na tych witrynach przez jednego użytkownika. Wysoką oglądalność w internecie odnotowano jednak nie tylko na portalach, ale też na stronach firm telekomunikacyjnych, w szczególności operatorów sieci komórkowych. Stosunkowo dużo czasu internauci spędzają również używając komunikatorów internetowych.
Prezentacja kompleksowej wiedzy na temat polskich witryn i aplikacji internetowych wzbogacona została o istotną nowość - w wynikach Megapanel PBI/Gemius uwzględniono odwiedzane przez polskich użytkowników witryny zagraniczne.
Witryny internetowe według miesięcznego zasięgu | ||||
Lp. | Nazwa witryny | Zasięg miesięczny [%] | Użytkownicy | Liczba odsłon [mln] |
1 | Onet.pl | 74,45% | 6 766 249 | 1 675 |
2 | Wirtualna Polska | 67,64% | 6 147 524 | 730 |
3 | 60,32% | 5 482 462 | 485 | |
4 | INTERIA.PL | 52,32% | 4 755 449 | 420 |
5 | Microsoft | 45,77% | 4 160 160 | 64 |
6 | Allegro | 38,40% | 3 490 344 | 967 |
7 | o2 | 29,62% | 2 692 394 | 247 |
8 | auto.search.msn.com | 28,78% | 2 615 899 | 12 |
9 | idea.pl | 27,50% | 2 499 485 | 116 |
10 | gazeta.pl | 27,34% | 2 485 281 | 190 |
11 | MSN.com | 26,02% | 2 365 322 | 28 |
12 | Era GSM | 22,69% | 2 061 849 | 89 |
13 | Lycos | 21,44% | 1 948 256 | 25 |
14 | neostrada tp | 20,46% | 1 860 033 | 27 |
15 | Plus GSM | 19,85% | 1 804 362 | 54 |
16 | gadu-gadu.pl | 17,78% | 1 616 319 | 9 |
17 | Wapster | 14,88% | 1 352 149 | 44 |
18 | Sciaga.pl | 13,59% | 1 234 860 | 18 |
19 | Yahoo! | 12,94% | 1 176 263 | 44 |
20 | IDG.pl | 12,88% | 1 170 624 | 6 |
Źródło: Megapanel PBI / Gemius, październik 2004, populacja internautów |
"Analiza wyników badania to złożony proces, w którym należy pamiętać, że przy ocenie atrakcyjności reklamowej witryny czy portalu pod uwagę brana jest nie tylko liczba użytkowników, ale cała kombinacja innych wskaźników. Przykładowo: mniejszy zasięg witryny może być "kompensowany" specyfiką odwiedzających go użytkowników" - publikację wyników komentuje Marcin Pery, Wiceprezes Gemius SA. - "Szybkie i zarazem optymalne planowanie kampanii on-line pod względem dotarcia do grupy celowej możliwe jest dzięki aplikacji gemiusExplorer, pozwalającej na przeglądanie wyników badania Megapanel PBI/Gemius według wąsko sprecyzowanych kryteriów. Aplikacja jest standardowo dołączana do wyników badania."
Wyniki Megapanel PBI/Gemius, którego metodologia jest efektem prac koncepcyjnych, badawczych i analitycznych zespołu specjalistów PBI i Gemius, to od dzisiaj oficjalnie zaakceptowana przez rynek podstawa planowania działań reklamowych w sieci. Wyniki poszczególnych witryn są teraz porównywalne ze sobą i stanowią barierę dla ewentualnych manipulacji informacją podczas pozyskiwania reklamodawców.
"Mamy nadzieję, że wyniki wiarygodnego standardu badań przekonają sceptycznych względem internetu reklamodawców do lokowania budżetów w sieci" - mówi Wojciech Guzik, Prezes Zarządu PBI. "Dla rynku internetowego w Polsce dzień dzisiejszy to prawdziwy przełom. Jestem głęboko przekonany, że debiut wyników badania Megapanel PBI/Gemius wpłynie na wzrost zaufania do medium i szybszy rozwój całej branży."
Badanie Megapanel PBI/Gemius - tworzące standard pomiaru oglądalności witryn i aplikacji internetowych, z których korzystają polscy użytkownicy sieci - zostało zainicjowane przez największe podmioty rynku interaktywnego w Polsce w celu zapewnienia stabilnego rozwoju internetu i rynku reklamy internetowej w Polsce.
Celem badania jest poznanie liczby i profilu demograficznego użytkowników internetu oraz sposobu, w jaki internauci korzystają z sieci. Wyniki badania umożliwiają porównywanie popularności witryn i aplikacji internetowych oraz oszacowanie ich potencjału reklamowego przy pomocy precyzyjnie zdefiniowanych wskaźników. Badaniem objętych jest obecnie wiele tysięcy witryn, zarówno polskich jak i zagranicznych.
Badanie Megapanel PBI/Gemius opiera się na unikalnej na skalę światową metodologii, łączącej właściwości badania typu user-centric (badanie panelowe) z badaniem typu site-centric (badanie gemiusTraffic). Podstawowym źródłem informacji o odwiedzanych witrynach, używanych aplikacjach oraz czasie korzystania z internetu w badaniu Megapanel PBI/Gemius jest kilkunastotysięczny panel użytkowników internetu, stanowiący miniaturę polskiej społeczności internautów. Skład panelu jest dopasowywany do struktury demograficznej polskich użytkowników internetu, pochodzącej z sondażowego badania strukturalnego NetTrack, prowadzonego przez SMG/KRC Media Poland. Wyniki badania panelowego są uzupełniane danymi z badania site-centric. Połączenie obu typów badań umożliwia pełną prezentację informacji o ruchu internetowym oraz o profilach społeczno-demograficzych internautów na analizowanych serwisach.
Dołącz do dyskusji: Premiera wyników PBI/Gemius