SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Program 'Kompania Inicjatyw'

Kampania edukacyjna pod nazwą 'Kompania Inicjatyw' - Złoty Spinacz 2005.

Klient: Kompania Piwowarska SA
Czas trwania: listopad 2004-czerwiec 2005

Projekt Kompania Inicjatyw została zrealizowana na zlecenie Kompanii Piwowarskiej S.A. w ramach prowadzonej przez firmę polityki społecznej odpowiedzialności.

Celem projektu było upowszechnienie wśród studentów wiedzy związanej z rozwojem umiejętności interpersonalnych i menedżerskich, zwłaszcza uczelni o profilu technicznym i technologicznym; zwiększenie zainteresowania wśród wykładowców szkół wyższych, zwłaszcza politechnik, problemem braków swoich absolwentów w obszarze rozwoju umiejętności interpersonalnych i menedżerskich oraz motywowanie studentów do podnoszenia swoich kwalifikacji menedżerskich i interpersonalnych.


1. Zdefiniowanie problemu i analiza sytuacji:


Punktem wyjścia w opracowaniu programu była analiza dotychczasowych działań podejmowanych przez Kompanię Piwowarską, która prowadzi od lat programy rekrutacyjne dla studentów i absolwentów. W opinii firmy większość studentów nie jest zbytnio przygotowana do podjęcia przyszłej pracy zawodowej. O ile wiedza merytoryczna zdobyta podczas studiów jest wystarczająca, o tyle znacznie słabiej wypadają pod względem cech tzw. pozamerytorycznych takich jak: inicjatywa, analiza dostępnych informacji, praca zespołowa, zarządzanie czasem, kreatywność, samodzielność, odpowiedzialność etc. W ramach przygotowań do kampanii przeprowadzono wsteczny monitoring publikacji na temat istniejących programów edukacyjnych skierowanych do młodych ludzi, dotyczących aktywizacji zawodowej, pomocy w poruszaniu się na rynku pracy oraz przygotowania do aktywnego poszukiwania pracy. Okazało się, że pomimo wielu programów dotyczących problemu bezrobocia wśród absolwentów szkół wyższych oraz szerokiej edukacji w tym zakresie, nadal istnieje poważny rozdźwięk między tym jak młodzi absolwenci postrzegają samych siebie jako kandydatów do pracy a tym jaką opinie na ich temat mają pracodawcy.

Aby głębiej zdefiniować problem zostały przeprowadzone badania pt. ,,Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów” zrealizowane we współpracy z Instytutem Badań Rynku i Opinii Publicznej MillwardBrown SMG/KRC. Celem badania było wskazanie, jakich umiejętności pozamerytorycznych brakuje młodym ludziom u progu kariery zawodowej. Na podstawie pogłębionych wywiadów z przedstawicielami pracodawców reprezentujących różne branże oraz specjalistów od rekrutacji, Instytut zweryfikował, na ile własna ocena studentów w tym zakresie znajduje odzwierciedlenie w rzeczywistości. Wyniki badań wykazały, że umiejętności menedżerskie, w tym tzw. umiejętności miękkie są bardzo istotne dla pracodawców i coraz częściej stanowią istotne kryterium w procesie rekrutacji. Ich zdaniem studenci mają tendencję do zawyżania własnej samooceny, a w trakcie rozmów kwalifikacyjnych nie są w stanie swoich deklaracji poprzeć konkretnymi przykładami. Warto zwrócić uwagę, że w rzeczywistości, aż około 60% badanych studentów posiada przeciętną lub niską motywację do podejmowania działań istotnych z punktu widzenia pracodawców.

Badanie stanowiło istotny punkt wyjścia do prowadzenia działań edukacyjno-społecznych w długiej perspektywie, a także posłużyło do realizacji celów PR.



2. Planowanie


Jako najważniejsze elementy projektu uznano:


Cele projektu:


Upowszechnienie wśród studentów, zwłaszcza uczelni o profilu technicznym i technologicznym, wiedzy związanej z rozwojem umiejętności interpersonalnych i menedżerskich)


Zwiększenie zainteresowania wśród wykładowców szkół wyższych problemem braków swoich absolwentów w obszarze rozwoju umiejętności interpersonalnych i menedżerskich


Motywowanie studentów do podnoszenia swoich kwalifikacji menedżerskich i interpersonalnych


A także:

Informowanie studentów o możliwościach jakie oferuje Kompania Piwowarska jako interesujący pracodawca, promujący postawy przedsiębiorczości i aktywności, a także firma społecznie odpowiedzialna angażująca się w sprawy studentów i wychodząca im naprzeciw, ułatwiając im zdobycie pierwszych doświadczeń zawodowych


Grupy docelowe:


Studenci uczelni o profilu: technicznym i technologicznym, marketingu i zarządzania, ekonomicznym

Władze uczelni

Media

Liderzy Opinii, eksperci



Przekazywane komunikaty:



Według pracodawców osobom kończącym szkoły wyższe brakuje umiejętności menedżerskich, bardzo przydatnych w poszukiwaniu stażu, pracy, a także w późniejszym osiąganiu sukcesów zawodowych.

Zdaniem pracodawców studenci mają tendencję do zawyżania własnej samooceny, a w trakcie rozmów kwalifikacyjnych nie są w stanie swoich deklaracji poprzeć konkretnymi przykładami.

Umiejętności menedżerskie, w tym tzw. umiejętności miękkie są bardzo istotne dla pracodawców i coraz częściej stanowią istotne kryterium w procesie rekrutacji.

Kompania Piwowarska wspiera studentów w zdobywaniu pierwszych doświadczeń zawodowych




Realizacja Projektu:

Projekt Kompania Inicjatyw objął następujące działania:


I. Przeprowadzenie ogólnopolskiego badania pt. ,,Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów” we współpracy z Instytutem Badań Rynku i Opinii Publicznej MillwordBrown SMG/KRC.

II. Organizacja wydarzeń specjalnych - Dni Kompanii Inicjatyw

Opracowano koncepcję oraz zrealizowano we współpracy z przedstawicielami Kompanii Piwowarskiej S.A. cykl siedmiu spotkań na wybranych uczelniach w całej Polsce o nazwie Dni Kompanii Inicjatyw, podczas których studenci mogli wziąć udział w seminariach z zakresu rozwijania kompetencji interpersonalnych, osobistych i menedżerskich, prowadzonych przez ekspertów–trenerów, a także w prezentacjach prowadzonych przez przedstawicieli Kompanii Piwowarskiej S.A. – specjalistów z działów produkcji, sprzedaży i marketingu. Prezentacje dotyczyły zagadnień związanych m.in. z zarządzaniem projektem, zastosowaniem nowoczesnych technologii w procesie produkcji oraz wprowadzaniem marek na rynek. Ponadto studentom zaprezentowane zostały wyniki badania pt. ,,Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów”



III. Konkurs Cel – Menedżer

Ważnym elementem całej Kampanili był Konkurs Cel – Menedżer. Formuła konkursu została opracowana przy współpracy ze Stowarzyszeniem SIFE Polska. Konkurs został tak zaprojektowany, aby rozwijał cechy przywódcze i zdolności interpersonalne. Uczestnicy musieli stworzyć zespół projektowy, a następnie zaplanować i zrealizować jeden lub kilka projektów, będących próbą nauczania i rozwijania umiejętności menedżerskich oraz przedsiębiorczości dowolnie wybranej grupy. Wśród nagród znalazły się między innymi płatne staże w Polsce i za granicą w placówkach Kompanii Piwowarskiej S.A. oraz Grupy SABMiller. Dla wszystkich biorących udział w Konkursie przygotowane zostały specjalne certyfikaty. Ponadto, Kompania Piwowarska dla Finalistów przewidziała udział w Assessment Center, Dyplomy oraz upominki.


IV Działania PR wspierające Program oraz inne działania promocyjne

W zakresie media relations przeprowadzono następujące działania:

I edycję Kompanii Inicjatyw zainaugurowała konferencja prasowa, podczas której omówiona koncepcja programu, jego założeń i celu. Zaprezentowane zostały wyniki badania pt. ,,Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów”. Ponadto Kompania Piwowarska S.A. przedstawiła podsumowanie swojej działalności w zakresie programów i możliwości odbywania praktyk oraz staży oferowanych studentom i absolwentom. Gościem specjalnym konferencji była Ewa Flaszyńska, Naczelnik Wydziału Instytucji Rynku Pracy w Ministerstwie Gospodarki i Pracy. Podczas konferencji.

Utrzymywano regularne kontakty z dziennikarzami mediów ogólnopolskich jak i regionalnych, opracowano i dostarczano materiały informacyjne, udzielano odpowiedzi na pytania oraz zachęcano do poruszania tematyki związanej z realizacją Programu.

Mediami docelowymi były dzienniki i tygodniki opiniotwórcze, pozostałe dzienniki centralne i regionalne, programy radiowo-telewizyjne, zarówno ogólnopolskie jak i regionalne oraz portale i serwisy internetowe.


Kampania on-line


Na potrzeby Kompanii Inicjatyw została przeprowadzona kampania banerowa i mailingowa on-line w wybranych portalach internetowych. Celem kampanii była promocja Konkursu Cel -Menedżer. Kampania została przeprowadzona w okresie od 1 marca do 20 marca 2005 roku. W trakcie kampanii zanotowanych zostało ponad 75 tys. przejść na stronę dedykowanej akcji.


V Współpraca z Uczelniami:


Nawiązano współpracę z Biurami Karier 31 uczelni. Do wszystkich uczelni zostały rozesłane plakaty informujące o Konkursie oraz o Dniach Kompanii Inicjatyw. W porozumieniu z Biurami Karier poszczególnych uczelni zostały przeprowadzone mailingi dotyczące Programu. Informacja o konkursie i warsztatach dotarła w sumie na 26 433 kont mailowych studentów. Informacje o Kompanii Inicjatyw opublikowane zostały w wewnętrznych wydawnictwach uczelni oraz na ich na stronach internetowych.


VI Strona internetowa dedykowana akcji


Opracowana została koncepcja i treści na specjalną stronę internetową dedykowaną akcji o odrębnym adresie: www.kompaniainicjatyw.kp.pl (www.ki.kp.pl). Na stronie opublikowane zostały informacje dotyczące min.: idei programu Kompania Inicjatyw, zasad i regulaminu Konkursu Cel-Menedżer, koncepcji i harmonogramu Dni Kompanii Inicjatyw, wyników badania Millword Brown SMG/KRC oraz opracowania merytoryczne ekspertów. W serwisie znalazły się także o informacje dotyczące Finalistów, opisy projektów i wywiady z drużynami. W trakcie trwania kampanii stronę odwiedziło ponad 70 000 internautów.


VII Współpraca z wykładowcami


We współpracy z Biurami Karier sporządzono listę wykładowców reprezentujących 16 wybranych uczelni, do których zostały wysłane wyniki badania pt. ,,Kompetencje menedżerskie i interpersonalne polskich studentów” wraz z listem informującym o idei programu Kompania Inicjatyw.


VIII Efektywność akcji


W trakcie realizacji I edycji Programu ukazało się ponad 100 publikacji zawierających jego główne przesłania: w prasie, radiu telewizji i Internecie (min. w Polskiej Agencji Prasowej, regionalnych stacjach radiowych i telewizyjnych, centralnych i regionalnych dziennikach oraz magazynach studenckich), a także w uczelnianych wydawnictwach i serwisach internetowych.


Konkurs Cel-Menedżer

Do konkursu zgłosiło się 168 zespołów złożonych ze studentów reprezentujących 70 uczelni nie tylko z kraju, ale także z zagranicy. Do Finału konkursu zostało wybranych 8 najlepszych zespołów. spośród 46, które przesłały raporty stanowiące podsumowanie zrealizowanych projektów. Konkurs Cel-Menedżer pozwolił uczestnikom rozwinąć umiejętności menedżerskie, takie jak zarządzanie czasem, projektem, umiejętności pracy w grupie, odpowiedzialności za zadania, ale także przyczynił się do sukcesów odbiorców przygotowywanych projektów. Projekty realizowane przez studentów skierowane były do min. licealistów, wychowanków domów dziecka, rolników, studentów, nauczycieli, osób bezrobotnych. Obejmowały organizację szkoleń, warsztatów, debat, gier, tworzenie własnego radia, kręcenie filmów instruktażowych, przygotowywanie poradników, stron internetowych i prezentacji. Na ich realizację studenci przeznaczyli tysiące godzin, zaangażowali do współpracy i zarazili swoim entuzjazmem wielu ludzi: lokalnych biznesmenów, wykładowców, przedstawicieli Urzędów Pracy a nawet gwiazdy muzyki hip-hop. Udało im się dotrzeć do kilkuset osób, potrzebujących wsparcia i wskazówek.


Dni Kompanii Inicjatyw

Dni Kompanii Inicjatyw odbyły się na Politechnice Łódzkiej, Politechnice Warszawskiej, Politechnice Białostockiej, Politechnice Poznańskiej, Politechnice Śląskiej, oraz w Szkole Głównej Handlowej. Dodatkowo Dni Kompanii Inicjatyw zostały zorganizowane w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu Szacunkowo w wydarzeniach wzięło udział około 1000 studentów.

www.kompaniainicjatyw.kp.pl

W trakcie trwania kampanii stronę odwiedziło ponad 70 000 internautów.


Osoby odpowiedzialne za projekt z ramienia Agencji:

Szef projektu: Anna Proszowska-Sala, Sigma International

Zuzanna Mazurek, Sigma International

Radosław Bielecki, Sigma International


Osoby odpowiedzialne za projekt z ramienia KP SA:

Małgorzata Waledzińska – Public Relations Officer

Dorota Kowalczyk – HR Manager

Dołącz do dyskusji: Program 'Kompania Inicjatyw'

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl