SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Przeczytane Polecane – najlepsze lektury od specjalistów komunikacji. Część druga

„Przeczytane polecane” to nowy cykl na łamach portalu Wirtualnemedia.pl, w którym specjaliści z branży komunikacyjnej prezentują recenzje książek merytorycznych, rozwijających i poszerzających wiedzę o komunikacji, marketingu… i wiele, wiele więcej. Partnerem cyklu jest Związek Firm Public Relations.

W drugiej części zapraszamy na recenzję autorstwa Marcina Olkowicza, dyrektora generalnego Związku Firm Public Relations.

Patrick Lencioni - „Pięć dysfunkcji pracy zespołowej. Opowieść o przywództwie”

Business fiction – powieść biznesowa – to gatunek, który budzi skrajne emocje wśród czytelników. Od czasów publikacji przypowieści „Kto zabrał mój ser?” Spencera Johnsona zarzuca się gatunkowi infantylizowanie, spłycanie ważkich problemów, naiwną retorykę i płytkie moralizatorstwo. Z książkami Lencioniego – 52-letniego pisarza, publicysty, doradcy zarządzania, założyciela i prezesa firmy doradczej zajmującej się uzdrawianiem organizacji i ich kultur - jest inaczej.
„Pięć dysfunkcji pracy zespołowej” to pozycja klasyczna, mająca już ponad 20 lat. W Polsce – słusznie - wznawiana i dodrukowana. Ostatnio pod koniec ubiegłego roku. W morzu nowoczesnych modeli zarządzania organizacyjnego, w tym organizacji pracy zespołów, model przezwyciężania 5 dysfunkcji pracy zespołowej opracowany przez autora, zdaje się być uniwersalny, unikatowy i … ciągle skuteczny. O jego wartości decyduje m.in. wykorzystywanie go w pracy trenerów biznesu, doradców rozwojowych i HR. I to od momentu ogłoszenia modelu w początkach XXI wieku. Praca zespołowa, bez względu na rodzaj organizacji, branżę czy modele zarządcze, jest wyzwaniem niezmiennym. To ona, jako podstawa działania organizacji, określa podstawy sukcesu. Patrick Lencioni wypracował swój model na bazie wieloletniej współpracy i obserwacji wyzwań stojących przez dyrektorami generalnymi i zespołami zarządzającymi. Uniwersalność jego przemyśleń może mieć zastosowanie przez współczesnego menedżera do każdego zespołu.

Lencioni w swej „opowieści o przywództwie” przeprowadza czytelnika przez meandry zbeletryzowanej historii Kathryn Petersen - nowej dyrektorki generalnej DecisionTech. Firmy z Doliny Krzemowej borykającej się z, przełomowym dla dalszych jej losów, kryzysem funkcjonowania. Czyni to nie tylko interesująco i zgrabnie. Jak na ten „gatunek” literacki także nadzwyczaj umiejętnie wprowadza czytelnika w stworzony przez siebie model 5 dysfunkcji wpływających na zespołową skuteczność lub jej brak. Ze znawstwem realiów biznesu opowiada historię procesu diagnozowania trudności i wyzwań przed jakimi stoi organizacja zarządzana przez bohaterkę. Daje obraz tego, co w zespole działa i dlaczego, oraz co zespół ma zmienić, by dobrze funkcjonować i osiągać cele.

Lektura pozornie lekka, pozwala szybko uświadomić sobie jak: brak zaufania, obawa przed konstruktywnym konfliktem, brak zaangażowania, unikanie odpowiedzialności i brak dbałości o wyniki czyni zespoły nieefektywnymi. Mechanizmy psychologiczne, meandry komunikacji w zespole, różnorodność postaw i wartości, cechy lidera połączone z opisanymi dysfunkcjami stają systemem naczyń połączonych, często (błędnie) rozpatrywanych rozłącznie. Ich właściwe zgranie, korelacja, umiejętność rozpoznawania wzajemnych zależności określają wskaźnik sukcesu zespołowego. Także sukcesu firmy. Złożony świat zespołów ludzkich otrzymuje od Lencioniego instrukcję obsługi. Pozwala na odnalezienie punktów, klocków domina, których identyfikacja może zatrzymać lawinę porażek. Zespołu, menedżera, firmy.

Lektura obowiązkowa dla menedżerów wszystkich szczebli. Także dla tych, którzy już czytali. To książka, którą powinno się czytywać regularnie. Warto sprawdzić czy aby na pewno przeanalizowaliśmy wszystkie warstwy piramidy zespołowej Lencioniego…


Marcin Olkowiczdyrektor generalny Związku Firm Public Relations. Związany z branżą PR od ponad 20 lat. W końcu lat 90. odpowiadał za PR i komunikację korporacyjną w grupie bankowo-ubezpieczeniowej Kredyt Banku. W kolejnych latach współtworzył agencje PR, pracował jako menedżer, niezależny konsultant ds. komunikacji i szef działów szkoleń agencji PR. Od 2011 roku jako chief knowledge officer odpowiedzialny był za kształtowanie oferty szkoleniowej SKM SAR. Prowadził uzgodnienia programowe dotyczące edukacji z zakresu PR i zintegrowanej komunikacji marketingowej z najbardziej prestiżowymi uczelniami publicznymi i prywatnymi w Polsce, m.in. Uniwersytetem Jagiellońskim, Collegium Civitas, SWPS czy School of Form (SWPS). Jest współautorem inicjatyw prowadzących do stworzenia Sektorowej Rady ds. Kompetencji, działającej w branży komunikacji marketingowej. Realizował szereg inicjatyw kształtujących i promujących standardy etyczne w branży komunikacyjnej (projekt dialogu branżowego klient - agencje). Aktywnie reprezentuje rynek komunikacji w radach i zespołach doradczych przy wyższych uczelniach i gremiach naukowych. Prowadzi cykle warsztatowe zarówno z praktyki public relations, komunikacji kryzysowej w IR, HR i PR, tożsamości i wizerunku, jak i roli komunikacji w praktyce menedżerskiej czy doskonalenia umiejętności osobistych.

Dołącz do dyskusji: Przeczytane Polecane – najlepsze lektury od specjalistów komunikacji. Część druga

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl