Reklama KorJaru uchybia godności człowieka
Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do protestu oskarżającego reklamę internetową firmy KorJar o naruszanie norm etycznych. Instytucja uznała, że przekaz uchybia godności człowieka.
Internetowy banner reklamujący firmę KorJar, którego dotyczyła skarga otrzymana przez Komisję Etyki Reklamy, składa się z kilkunastu zmieniających się obrazków. Przedstawiają one obnażonych mężczyzn i kobiety, często w sytuacjach intymnych albo nietypowych pozach. Grafikom towarzyszą nawiązujące go nich przewrotnie napisy chwalące firmę i zachęcające do skorzystania z jej usług. Internauta, który zaprotestował przeciw tej reklamie, argumentował, że jest ona oparta ona „seksizmie w pełnym wymiarze, wykorzystywaniu ciała kobiety bez uzasadnienia, uprzedmiotowieniu kobiet i ich seksualności”.
W odpowiedzi na te zarzuty firma KorJar podkreśliła, że w jej reklamie nie ma żadnych elementów wskazujących na wyższość jednej płci nad drugą albo sugerujących, że jedna płeć miałaby zasługiwać na lepsze traktowanie, w związku z czym trudno uznać poszczególne przekazy za seksistowskie. „Czy zdjęcia kobiet w bieliźnie już stanowią dla zgłaszającej osoby wykorzystanie ciała kobiety? Tym samym wszystkie reklamy bielizny należałoby usunąć z ulic” – argumentowali przedstawiciele KorJaru. Jednocześnie zauważyli, że autor skargi skierował swoje zarzuty jedynie wobec wykorzystania wizerunku kobiet w tej reklamie, a grafiki z mężczyznami w podobnej stylistyce nie wzbudziły jego zastrzeżeń.
Rozpatrujący tę sprawę zespół Komisji Etyki Reklamy uznał, że reklama KorJaru uchybia godności człowieka, w związku z czym narusza dobre obyczaje, normy etyczne i poczucie odpowiedzialności społecznej. Tym samym przekaz w opinii komisji naruszył kodeks reklamowy.
Dołącz do dyskusji: Reklama KorJaru uchybia godności człowieka