SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Reklama w Polsce dynamicznie rośnie

CR Media: Rynek reklamy może wzrosnąć w 2005 r. o 8,5% a w 2006 r. o 6%

Z najnowszego Ad.media Raportu firmy CR Media Consulting wynika, że wydatki reklamowe wzrosły aż o 12,5%. Jest to pierwsze tak znaczące zwiększenie rynku od czasów recesji. W roku 2004 - po raz pierwszy wszystkie media zanotowały znaczny wzrost przychodów. Największy wzrost (o 15,4%) stał się udziałem telewizji, najmniejszy - prasy (8,9%). Radio zwiększyło swoje przychody o 10,3%.

Główną przyczyną poprawy koniunktury na rynku reklamy było oczywiście ożywienie gospodarcze. Reklama jest branżą szczególnie czułą na wahania koniunktury, jako że wydatki na reklamę są najelastyczniejsze. Z tego powodu recesja na rynku reklamowym była zdecydowanie głębsza niż w innych sektorach gospodarki, ale należy się spodziewać, że w okresie koniunktury rynek reklamy będzie rósł znacznie szybciej niż PKB.

Wśród innych przyczyn ogólnej poprawy sytuacji reklamy należy zdecydowanie wymienić wejście Polski do UE, które pozwoliło na znacznie swobodniejszy przepływ towarów i usług pomiędzy Polską a innymi krajami Unii. W połączeniu z wyjątkowo niskimi cenami reklamy, jak na warunki europejskie, Polska stała się szczególnie atrakcyjnym polem przeprowadzania akcji marketingowych przez koncerny międzynarodowe.

Oczywiście, sytuacja w poszczególnych mediach nie jest identyczna, różnice pomiędzy mediami w tempie rozwoju były znaczne i należy się spodziewac, iż w przyszłości media będą się rozwijać w różnym tempie. Przyczyny tego stanu rzeczy leżą w polityce stosowanej przez poszczególne media w okresie recesji.

Stacje telewizyjne w walce o kurczące się budżety klientów zaczęły oferować coraz większe rabaty i upusty. Efektem tych przemian było bardzo silne potanienie reklam telewizyjnych - nigdy w historii reklama telewizyjna nie była tak tania. W innych mediach rabaty także rosły, zjawisko to wystąpiło jednak nieco później niż w telewizji i nie miało tak olbrzymiej skali.

Obecnie, w wyniku zmiany stosunku cen w mediach na korzyść telewizji, mamy do czynienia z przewagą popytu na reklamę telewizyjną nad podażą. Telewizja nie ma już większych możliwości zwiększania liczby reklam, może więc zwiększać swoje przychody wyłącznie poprzez podnoszenie cen. Powoduje to przesuwanie części budżetów do radia i prasy, i jest głównym motorem szybkiego wzrostu w tych mediach.

Najbliższe lata będą nadal bardzo dobre dla branży reklamowej. W roku 2005 przychody reklamowe wzrosną o 8,5%, a rok później o 6%. Najszybszy wzrost będzie miał miejsce  w radiu (około 13% rocznie), a najwolniejszy w telewizji (8,4% w roku 2005 i  3,1% w roku 2006).

Dołącz do dyskusji: Reklama w Polsce dynamicznie rośnie

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl