Rynek reklamy zewnętrznej wzrósł o 10 proc.
Wielkość sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła po trzech kwartałach 2006 roku 380.239.939,00 zł.
Suma ta była wyższa o ponad 10 procent, aniżeli w tym samym okresie roku 2005. W stosunku do trzech kwartałów roku 2004 wzrost ten wyniósł blisko 37 procent - podała Izba Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej.
Trzeci kwartał 2006 roku zamknął się kwotą sprzedaży w wysokości 120.613.585,00 zł, która jest zbieżna z wielkością sprzedaży po trzech kwartałach 2005 roku (spadek sprzedaży o niecałe pół procenta). W stosunku do trzeciego kwartału roku 2004 wzrost w tym samym okresie 2006 roku wyniósł blisko 30 procent.
Poniższa tabela obrazuje rozwój sprzedaży branży reklamy zewnętrznej w okresie po trzech kwartałach w latach 2003 – 2006:
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
III kwartał roku |
77.295.553 |
92.814.426 |
121.140.337 |
120.613.585 |
po III kwartałach |
231.268.595 |
277.838.042 |
345.519.782 |
380.239.939 |
Dominujące sektory po trzech kwartałach 2006 roku:
1. Rozrywka/Kultura 21,94%
2. Telekomunikacja 18,56%
3. Sprzedaż 15,45%
4. Żywność 12,46%
5. Motoryzacja/Transport 8,62%
Na kampanie polityczne partie i ugrupowania wydały w trzech kwartałach roku 2006 kwotę: 6.579.025,00 zł, co stanowi niewiele ponad 36 procent podobnych wydatków w roku ubiegłym (po trzech kwartałach 2005: 18.112.758,00 zł). Warto jednak pamiętać, że rok temu głównymi terminami kampanii były sierpień i wrzesień. Stąd porównywalny wynik do bieżącego roku. W roku obecnym największe wydatki na kampanie polityczne (wybory samorządowe) przypadną na październik i listopad, a więc czwarty kwartał. Nie należy się jednak spodziewać, że osiągną podobne do ubiegłego roku wielkości - poinformował Lech Kaczoń, Prezes IGRZ.
Wśród kategorii produktów pierwsza piątka po trzech kwartałach wygląda następująco:
1. Systemy telefonii komórkowej 13,28%
2. Sieci handlowe, hipermarkety, galerie handlowe 12,46%
3. Gazety codzienne 8,68%
4. Samochody 6,67%
5. Piwo 4,68%
W samym trzecim kwartale 2005 roku wydatki na „kampanie polityczne” uplasowały się na czwartym miejscu w kategorii sektorów i na pierwszym w kategorii produktów, a statystyka tego okresu (lipiec – wrzesień 2005) wygląda następująco:
III kwartał 2005 roku według sektorów:
1. Telekomunikacja 16,83%
2. Rozrywka/Kultura 16,73%
3. Sprzedaż 14,97%
4. Kampanie polityczne 13,34%
5. Żywność 12,58%
III kwartał 2005 roku według produktów:
1. Kampanie polityczne 13,34%
2. Sieci handlowe/hipermarkety/galerie handlowe 12,91%
3. Systemy telefonii komórkowej 12,64%
4. Gazety codzienne 5,6%
5. Odzież/Obuwie 3,9%
- Powyższa statystyka pokazuje ważną rolę kampanii politycznych w wielkości sprzedaży branży reklamy zewnętrznej. Fakt ten potwierdza bezpośrednio, jak kluczowy jest outdoor w życiu społecznym (komunikacja i przekaz informacji). Tym niemniej oceniając dynamikę wzrostu branży reklamy zewnętrznej należy przyjąć jej dalszy pozytywny rozwój. Niezależnie od wydatków na promocję polityków i ich programów. Podtrzymuję swój szacunek z początku tego roku, że w roku 2006 osiągniemy wzrost rzędu 12 procent w stosunku do roku 2005 - dodał Lech Kaczoń.
Zestawienie obejmuje firmy „pierwszej piątki (ze wszystkimi podmiotami z grupy): AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland. Raport zawiera także dane firm: Business Consulting, CAM Media, Gigaboard Polska oraz Mini Media/Publiprox.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamy zewnętrznej wzrósł o 10 proc.