SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spada zasięg i czas oglądania telewizji wśród młodych widzów. „Media cyfrowe są na pierwszym miejscu”

Z danych telemetrycznych wynika, że zarówno w Polsce jak i innych krajach europejskich spada średni zasięg i czas oglądania telewizji linearnej wśród młodych widzów. - W tej grupie już od paru lat to media cyfrowe są na pierwszym miejscu - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC.

Średni dobowy czas oglądania telewizji wśród osób w wieku od 13 do 29 lat w Polsce w pierwszym półroczu 2017 roku wyniósł 129 minut. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej czas ten skrócił się o 5 minut - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy MEC.

Analiza MEC na podstawie danych telemetrycznych z europejskich rynków pokazuje, że wyraźny odpływ młodej widowni od tradycyjnej telewizji widać w krajach Europy Zachodniej i Skandynawii, w których coraz szersze wpływy zdobywają płatne serwisy e-wideo z oryginalnymi produkcjami (są one popularne zwłaszcza wśród nastolatków i młodych dorosłych). Z kolei oglądalność telewizji wśród młodych widzów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej, w których serwisy SVOD nie cieszą się jeszcze dużą popularnością, jest dość stabilna.

Jak szacuje międzynarodowa firma Dataxis w czwartym kwartale 2016 roku 22 proc. mieszkańców krajów Europy Zachodniej (w tym państw nordyckich) subskrybowało przynajmniej jeden płatny serwis na życzenie, podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej było to 4 proc. mieszkańców.

Dane MEC pokazują, że w Polsce w pierwszym kwartale 2017 roku niespełna 10 proc. internautów korzystało z serwisów subskrypcyjnych takich jak Netflix, Showmax czy Amazon Prime. Z kolei w czerwcu br. ten odsetek wzrósł do kilkunastu procent (należy tu wziąć pod uwagę efekt działań reklamowych i bezpłatnych promocji).

W każdym z badanych krajów zmniejszyły się również odsetki młodych ludzi, którzy oglądają telewizję codziennie przynajmniej przez 5 minut. Na przykład w Polsce średni dobowy zasięg wśród 13-29-latków zmniejszył się z 47 proc. do 44 proc. Największy ubytek nastąpił w Norwegii - o 9 proc. do 44 proc. Z kolei w Szwecji w pierwszym półroczu 2017 roku średnio już tylko 28 proc. osób w tej grupie wiekowej miało kontakt z telewizją (spadek o 5 pkt. proc.).

- W młodej grupie odbiorców już od paru lat to media cyfrowe są na pierwszym miejscu. Także w Polsce. Zasięg telewizji i czas oglądania kurczą się u nas jednak znacznie wolniej niż na tych rynkach, na których serwisy internetowe oferują widzom szeroką alternatywę programową wobec tradycyjnej telewizji, także w zakresie produkcji lokalnych - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Joanna Nowakowska, manager ds. komunikacji i analiz rynku w domu mediowym MEC. - W Polsce proces odpływu od telewizji spowalniają m.in. cena dostępu do serwisów subskrypcyjnych, a także ilość i jakość oryginalnych produkcji do sieci - dodaje.

W analizie czytamy, że zmiany o których mowa nie dotykają w podobnym stopniu starszych grup wiekowych. Czas oglądania telewizji tradycyjnie jest tam dłuższy, nie widać też tendencji jego topnienia.

- Spadku popularności telewizji w młodej grupie nie można jednak bagatelizować. Szczególnie jeśli spojrzymy na to zjawisko w szerszej perspektywie niż tylko jednego roku. Jeszcze w pierwszym półroczu 2010 roku 55 proc. polskich 13-29 latków włączało telewizję codziennie przynajmniej na 5 minut, dziś to już tylko 44 proc. Spadek jest jeszcze mocniej widoczny wśród 13-29-latków mieszkających w większych miastach (powyżej 200 tys. mieszkańców). W tym segmencie zasięg telewizji skurczył się z 56 proc. do niespełna 40 proc. - analizuje ekspertka. - Można to połączyć z wyższą niż średnia popularnością serwisów z wideo na życzenie, szczególnie tych płatnych, właśnie w największych miastach - komentuje nam Nowakowska.

Dołącz do dyskusji: Spada zasięg i czas oglądania telewizji wśród młodych widzów. „Media cyfrowe są na pierwszym miejscu”

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
privat
No to zasięg lewackich mediów i skuteczność rycia mózgów spada :)
0 0
odpowiedź
User
SEMita
No to teraz strategie ukierunkowane na Millenialsów w większych miastach powinny mocno uwzględniać te badania. Aczkolwiek marki, konkretnie ich zasiedziali Brand Managerowie, PM starej daty nie dorośli jeszcze do tego, aby zaufać swoim "digitalowcom". Niedługo telewizory jako odbiorniki nie będą potrzebnym wyposażeniem( np. przez ten cyrk z abonamentem). Wbrew pozorom kroki rzadu w kierunku pozyskania danych abonentów od prywatnych operatorów mogą się odbić rządowi czkawką. Pytanie czy tych kilka zł jest warte złości, utraty zasięgu pośród tej TG. Przecież Polak sprytny jest i uparty, na 100% zrezygnuje z telewizora by mieć gdzies cała te politykę i abonament. Zamieni to na spokój i TV na żądanie. Choć nie jest powiedziane, ze rząd nie obejmie abonamentem VOD lub Internetu.
0 0
odpowiedź
User
sin
Aktualna telewizja nie jest medium cyfrowym???
0 0
odpowiedź