SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spadają wydatki na reklamę zewnętrzną

W 2012 r. wartość reklamy out of home w Polsce wyniosła 561,73 mln zł, czyli o 6,26 proc. mniej niż rok wcześniej. Za to więcej o 2,2 proc. więcej - 18,41 mln zł - wydano na reklamę tranzytową.

Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że zdecydowanie najwięcej w ub.r. na marketing outdoorowy przeznaczyły firmy z branży sprzedaży - 124,5 mln zł (co stanowi 22,2 proc. wartości reklamy zewnętrznej, przy czym aż 19,7 proc. przypadło na reklamy hipermarketów, galerii i sieci handlowych). Wydatki producentów i dystrybutorów żywności wyniosły 71 mln zł (12,6 proc. wartości branży outdoorowej), firm z sektora rozrywki i kultury - 67,5 mln zł (12 proc.), sektora telekomunikacyjnego - 66,8 mln zł (11,9 proc.), a sektora motoryzacji i transportu - 47,2 mln zł (8,4 proc.).

- Wynik po pierwszym półroczu ub.r. pozwalał rokować utrzymanie wartości reklamy zewnętrznej na poziomie dwóch wcześniejszych lat. Jednak straty spowodowane znaczącym spadkiem w trzecim kwartale nie pozwoliły na osiągnięcie takiego wyniku. Również Euro 2012 wpłynęło na to negatywnie - komentuje Lech Kaczoń, prezes Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej. - Część budżetów reklamowych, przeznaczonych na reklamę out of home, została zrealizowana poza firmami należącymi do branży. Chodzi przede wszystkim o liczne indywidualne kontrakty na ekspozycję reklamy wielkoformatowej na elewacjach budynków, zawierane bezpośrednio między reklamodawcami i właścicielami nieruchomości - dodaje.

W taki sposób powierzchnie reklamowe wykupywały m.in. firmy z sektorów telekomunikacji, odzieży i obuwia oraz środków pielęgnacji ciała, dlatego chociaż według danych IGRZ mocno - łącznie o 33 mln zł w skali roku - ograniczyły wydatki na outdoor, w rzeczywistości ten spadek mógł być mniejszy. Aż o 53 proc. mniej na reklamę zewnętrzną przeznaczyły biura podróży. Za to wzrosły wydatki firm z branż motoryzacji i transportu oraz żywności.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoria sprzedaż w zł
I kw. 2012 II kw. 2012 III kw. 2012 IV kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 26 027 377 27 017 809 27 378 501 29 262 125
Pozostałe z sektora Sprzedaż 2 927 860 3 912 688 2 158 147 5 817 282
Piwo 1 500 103 10 681 324 2 997 347 2 410 652
Napoje 2 654 806 10 897 419 4 473 832 2 415 096
Pozostałe z sektora Żywność 5 459 896 9 343 453 8 330 948 9 801 740
Filmy kinowe 5 952 560 3 348 413 4 534 698 4 699 039
Stacje TV 3 575 181 2 028 252 3 454 190 1 516 922
Stacje radiowe 349 815 566 684 633 826 259 552
Magazyny 3 251 44 513 20 712 249 734
Gazety codzienne 345 491 63 378 308 952 32 311
Edukacja 4 056 151 1 500 894 2 879 341 860 562
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 1 887 301 8 948 536 8 627 647 6 654 789
Internet 899 347 909 335 419 272 571 665
Systemy telefonii komórkowej 14 730 047 17 696 177 11 417 760 14 641 773
Telefonia stacjonarna 217 714 619 070 0 1 300
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 1 331 026 747 531 399 526 2 194 535
Środki osobistej pielęgnacji ciała 1 757 153 4 619 501 2 422 729 5 823 973
Produkty zdrowotne/leki 1 766 084 1 552 763 217 620 4 657 000
Samochody 7 466 577 8 585 169 5 255 035 8 268 345
Oleje/Paliwa 0 198 080 0 6 982
Stacje benzynowe 1 064 884 1 021 792 572 848 220 810
Transport 2 150 835 3 583 923 1 953 893 2 586 906
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 1 368 996 1 613 605 664 174 608 684
Banki 4 212 020 7 577 988 3 555 098 5 314 688
Ubezpieczenia 951 291 379 940 1 092 695 2 214 910
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 1 740 975 1 969 439 2 306 432 1 556 079
Proszki do prania 1 153 102 113 530 1 764 355 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 623 645 33 978 2 008 7 847
Akcje społeczne non-profit 560 922 2 624 231 1 881 056 3 401 180
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 78 423 52 406 23 799 20 354
AGD/RTV 898 544 2 440 354 427 964 1 369 221
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 1 100 378 1 363 227 1 783 594 1 310 313
Biura podróży 582 258 2 145 018 804 052 501 352
Usługi medyczne 333 516 839 167 574 715 262 116
Pozostałe z sektora Usługi 5 434 840 2 910 698 3 462 597 8 307 973
Budownictwo 3 814 550 4 260 949 3 935 572 4 280 333
Produkty dla dzieci 135 638 0 353 800 88 834
Odzież/obuwie 3 242 424 6 510 280 5 133 388 4 941 351
Produkty dla zwierząt 79 870 0 278 879 23 147
Przemysł 59 167 1 081 364 461 961 1 215 753
Rolnictwo/ogrodnictwo 5 722 725 384 14 174 25 560
Kampanie polityczne 17 870 241 043 287 957 678 114
Nieokreślony sektor 9 251 434 11 192 843 7 970 355 9 681 617
ŁĄCZNIE 121 769 044 165 962 146 125 235 449 148 762 519


Na reklamę tranzytową przypadło w ub.r. 3,28 proc. środków przeznaczonych na marketing outdoorowy. Chociaż w skali roku jej wartość wzrosła o 2,2 proc., to jest obecnie ponad dwa razy niższa niż w 2008 roku. - Sądzimy jednak, że w najbliższych latach możemy liczyć na zwrot w zakresie możliwości wykorzystania tej reklamy. Pod warunkiem że dysponenci transportu miejskiego powrócą ostatecznie do „polityki pozyskiwania pieniędzy”, a nie jedynie ich wydawania. Mają bowiem różne pomysły, jak chociażby warszawski Zarząd Transportu Miejskiego, który zamierza cenzurować treści reklam - ocenia Lech Kaczoń. - Są jednak miasta i aglomeracje, które poważnie podchodzą do kwestii reklamy tranzytowej. Przygotowały lub przygotowują koncepcje dla wykorzystania środków transportu miejskiego dla reklamy. W spójny i uporządkowany sposób. Rok 2013 będzie sprawdzianem tych działań - zaznacza Kaczoń.

Z członków Izby nośniki reklamy tranzytowej oferują AMS, Business Consulting oraz CAM Media.

WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY BRANŻY REKLAMY TRANZYTOWEJ W POLSCE W 2012 r.
kategoria sprzedaż w zł
I kw. 2012 II kw. 2012 III kw. 2012 IV kw. 2012
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie 449 957 643 104 613 787 254 444
Pozostałe z sektora Sprzedaż 37 765 96 550 105 739 289 504
Piwo 54 160 96 667 53 000 78 320
Napoje 0 191 267 24 000 45 000
Pozostałe z sektora Żywność 157 365 93 553 385 132 73 765
Filmy kinowe 142 596 50 450 108 986 72 445
Stacje TV 1 500 245 310 243 997 154 716
Stacje radiowe 0 0 36 134 0
Magazyny 0 0 0 0
Gazety codzienne 11 455 2 880 2 880 1 920
Edukacja 142 209 52 102 313 473 166 552
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura 74 294 490 201 324 785 235 469
Internet 8 400 0 45 625 163 570
Systemy telefonii komórkowej 0 582 929 3 700 2 500
Telefonia stacjonarna 0 4 550 0 1 300
Pozostałe z sektora Telekomunikacja 0 0 0 0
Środki osobistej pielęgnacji ciała 0 260 620 0 73 811
Produkty zdrowotne/leki 503 562 70 712 110 146 225 132
Samochody 46 814 46 514 153 132 127 948
Oleje/Paliwa 0 0 0 0
Stacje benzynowe 0 332 190 13 000 154 484
Transport 91 118 432 788 251 774 113 745
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport 13 803 6 677 20 762 73 102
Banki 251 529 1 584 061 336 570 291 229
Ubezpieczenia 85 853 11 000 174 000 27 360
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing 32 275 404 374 118 483 139 625
Proszki do prania 0 0 0 0
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości 0 0 0 0
Akcje społeczne non-profit 31 153 89 351 221 670 467 793
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja 0 0 0 0
AGD/RTV 0 0 0 3 990
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura 118 865 493 478 222 140 71 674
Biura podróży 77 498 56 883 68 099 2 200
Usługi medyczne 0 100 139 19 999 16 345
Pozostałe z sektora Usługi 32 050 18 613 69 191 171 715
Budownictwo 226 670 128 765 195 302 142 708
Produkty dla dzieci 0 0 345 670 51 469
Odzież/obuwie 71 770 47 229 82 586 109 588
Produkty dla zwierząt 0 0 0 0
Przemysł 8 830 529 697 27 253 31 555
Rolnictwo/ogrodnictwo 1 500 1 500 1 500 18 500
Kampanie polityczne 6 504 0 1 030 6 835
Nieokreślony sektor 4 989 700 0 8 820
ŁĄCZNIE 2 684 484 7 164 854 4 693 545 3 869 133

 


Wszystkie powyższe dane opracowano na podstawie danych sprzedaży nośników zewnętrznych następujących firm (ze wszystkimi zależnymi od nich podmiotami): AMS, BP Media, Business Consulting, CAM Media,  Cityboard Media, Clear Channel Poland, Defi Poland, Gigaboard Polska, Mini Media, Ströer Out of home oraz Warexpo.

Dołącz do dyskusji: Spadają wydatki na reklamę zewnętrzną

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
maggie
Nieźle dają operatorzy, kwoty kosmiczne, w sumie wychodzi tylko w Heyah, bo pozostali jak tylko coś nowego wymyślą to nie wiadomo czy płakać czy się śmiać.
0 0
odpowiedź
User
Tomek
Wydaje mi się, żeby dobrze przeprowadzić reklamę to należałoby zacząć od badań marketingowych, by poznać konkurencje i preferencje naszych odbiorców w związku z tym polecam Instytut IPC http://www.instytut-ipc.pl/ , który przeprowadzi takie badania dostosowując się do indywidualnych potrzeb każdego klienta, zrobi to sumiennie i terminowo. Ja dzięki takim badaniom miałem szereg pomysłów na reklamę, na przeprowadzenie calej akcji reklamowej. Także polecam!
0 0
odpowiedź