SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Tantum Verde nie może być reklamowane jako „nie do zastąpienia” (wideo)

Według Komisji Etyki Reklamy telewizyjny spot leku na gardło Tantum Verde (produkowanego przez Angelini Pharma Polska) wprowadza w błąd i nadużywa zaufania odbiorców. Powinien zostać zmodyfikowany tak, by rozdzielić skojarzenie nazwy produktu Tantum Verde z hasłem „Nie do zastąpienia”.

Komisja Etyki Reklamy oceniała spot preparatu na ból gardła oraz dolegliwości jamy ustnej Tantum Verde po otrzymaniu dotyczącej go skargi. Jej autor zwrócił uwagę, że w spocie pada sformułowanie „lek, który naprawdę działa” oraz informacja, że „jest nie do zastąpienia”. Według odbiorcy to sugeruje, że inne leki nie działają i że na ból gardła nie można stosować innych leków.

W opinii Angelini Pharma Polska reklama Tantum Verde zgodna jest ze wszystkimi przepisami prawa, które regulują reklamy produktów leczniczych. - Według naszej wiedzy, do dnia dzisiejszego organ nadzorujący rynek farmaceutyczny w zakresie reklamy leków, to jest Główny Inspektor Farmaceutyczny, nie zakwestionował prowadzenia przedmiotowej reklamy, w szczególności poprzez wydanie decyzji zakazującej jej prowadzenia ani nie nakazał żadnych zmian w tym zakresie. Nie stwierdzono zatem, że reklama Tantum Verde narusza akty prawa powszechnie obowiązującego, które wprost i bardzo rygorystycznie regulują zagadnienia do których odnosi się skarga konsumencka - napisali przedstawiciele koncernu w odpowiedzi na skargę.

Dodali, że ich celem nie było wskazywanie czy sugerowanie, że inne produkty lecznicze nie działają, a jedynie podkreślenie, że Tantum Verde oddziałuje na określone stany zdrowotne. - Zwrot „nie do zastąpienia" wynika bezpośrednio z kontekstu i treści reklamy oraz użytej w niej „gry słów" i skojarzeń. Bohaterką reklamy Tantum Verde jest bowiem mama i żona, która jest przeziębiona/ma ból gardła. Jej brak, z powodu niedyspozycji, dotkliwie odczuwa pozostała część rodziny. Tata sam nie radzi sobie z zapanowaniem nad żywiołowym zachowaniem dzieci oraz domowymi czynnościami, a także utrzymaniem porządku w domu. Nie do zastąpienia jest zatem mama w tym kontekście użytym w reklamie. To, że zwrot ten stosuje się w reklamie Tantum Verde, ma podkreślić poprzez zestawienie i grę słowną, że lek ma pomagać również tym, którzy są nie do zastąpienia - podkreśliła firma.

Według Angelini Pharma Polska jakiekolwiek wywnioskowanie z powyższego zwrotu, że „sugeruje, że nie można na ból gardła stosować innych leków” jest daleko idącą nadinterpretacją, niemającą uzasadnienia w samej reklamie. - Nie ma bowiem w treści reklamy pokazania lub odniesienia się do innych, konkurencyjnych produktów leczniczych. Nie można uznać zatem, że reklama Tantum Verde coś „sugeruje" w zakresie braku możliwości stosowania innych produktów leczniczych na ból gardła. Nie jest to również jakkolwiek reklama porównawcza leków - tłumaczyli przedstawiciele koncernu.

Komisja Etyki Reklamy uznała jednak, że poprzez użycie w reklamie hasła „nie do zastąpienia” spot może wprowadzać odbiorców w błąd co do skuteczności reklamowanego produktu i nadużywać ich zaufania oraz wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy. Zaleciła modyfikacje reklamy w taki sposób aby rozdzielić skojarzenie nazwy produktu Tantum Verde z hasłem „Nie do zastąpienia”.

- W obecnej postaci scena końcowa w reklamie może wprowadzać odbiorców w błąd sugerując, iż produkt jest niezastąpiony w walce z bólem gardła. Zgodnie z intencją Skarżonego wyrażoną w odpowiedzi na skargę, hasło „nie do zastąpienia” miało się odnosić do niezastępowalności mamy/żony, jednak w opinii Zespołu Orzekającego nie zostało ono użyte w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający odbiorców w błąd, co jest szczególnie istotne w przypadku produktów związanych z tak wrażliwą sferą jaką jest zdrowie - napisała Komisja w uzasadnieniu.

Dołącz do dyskusji: Tantum Verde nie może być reklamowane jako „nie do zastąpienia” (wideo)

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
yo
zagrali-przegrali, błąd stażysty.
0 0
odpowiedź
User
Mama
Nie rozumiem jednego. Dlaczego to zawsze mama jest tylko ta niezastąpiona? Dlaczego dobrze pracujący i opiekujący się dziećmi tato nagle staje się lebiegą i gdyby nie lek to z domu zostały by ruiny a dzieci zapewne by zginęły. Mam wspaniałego męża który potrafi zająć się domem i dziećmi kiedy ja zachoruje na pewno nie jeden tato potrafi to równie perfekcyjnie jak mama. Reklama jak zwykle. Stereotypowa i krzywdząca...
0 0
odpowiedź