Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)
Po dużych wzrostach w latach 2012-2013 serwisy społecznościowe Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm w ub.r. nie zwiększyły już znacząco swoich zasięgów w polskim internecie. Liczba użytkowników Twittera ustabilizowała się u nas na poziomie 2,5-3 mln miesięcznie, Instagrama - 2-2,3 mln, Pinteresta - 1,4-1,7 mln, a Ask.fm - 2-2,5 mln.
Twitter rekordową jak dotąd liczbę polskich użytkowników zanotował we wrześniu ub.r. - 3 mln, co stanowiło 13,8 proc. wszystkich internautów w naszym kraju. Natomiast najmniej odwiedzających w ub.r. miał w kwietniu, maju i październiku - po 2,4 mln - wynika z danych Megapanelu PBI/Gemius opracowanych przez Wirtualnemedia.pl.
W ub.r. nie było już tendencji wzrostowej w statystykach portalu. Tymczasem w 2013 roku od stycznia do grudnia liczba jego polskich użytkowników wzrosła z 1,84 do 2,76 mln, a w 2012 roku - z 1,43 do 1,82 mln. Za to w ub.r. serwis w październiku miał tylko minimalnie więcej odwiedzających niż rok wcześniej, a w listopadzie - o 107,5 tys. mniej.
Jak analizowaliśmy rok temu, dwie trzecie polskich użytkowników Twittera ma do 34 lat, prawie 30 proc. posiada wyższe wykształcenie, a 25 proc. miesza w dużych miastach (zobacz szczegóły).
Twitter tak jak wszystkie zagraniczne serwisy nie jest w Megapanelu objęty audytem site-centric, dlatego nie wiadomo, ile odsłon wykonują ani jak dużo czasu spędzają w nim polscy użytkownicy.
Warto zaznaczyć, że użytkownicy oznaczają wszystkich internautów odwiedzających Twittera, a nie tylko tych mających konto na portalu. Liczby te mogą się znacząco różnić, ponieważ wszystkie treści w serwisie są dostępne także dla niezarejestrowanych internautów. Podobnie jest w przypadku analizowanych poniżej Instagrama, Pinteresta i Ask.fm.
Twitter w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
styczeń |
1 433 213 |
7,48% |
1 840 796 |
9,51% |
2 613 944 |
12,37% |
luty |
1 325 662 |
6,87% |
1 751 324 |
8,91% |
2 693 981 |
12,62% |
marzec |
1 354 212 |
6,99% |
2 019 172 |
10,07% |
2 803 849 |
13,00% |
kwiecień |
1 265 710 |
6,50% |
2 254 248 |
11,04% |
2 448 525 |
11,34% |
maj |
1 429 645 |
7,34% |
2 328 016 |
11,37% |
2 442 289 |
11,28% |
czerwiec |
1 533 541 |
7,84% |
2 533 410 |
12,48% |
2 715 529 |
12,52% |
lipiec |
1 438 571 |
7,39% |
2 183 056 |
10,57% |
2 701 444 |
12,35% |
sierpień |
1 582 467 |
8,14% |
2 127 008 |
10,17% |
2 817 296 |
12,86% |
wrzesień |
1 461 821 |
7,52% |
2 171 598 |
10,33% |
3 004 101 |
13,81% |
październik |
1 501 319 |
7,72% |
2 400 950 |
11,35% |
2 414 586 |
11,21% |
listopad |
1 824 715 |
9,41% |
2 636 403 |
12,47% |
2 528 881 |
11,79% |
grudzień |
1 725 333 |
8,92% |
2 764 613 |
13,06% |
- |
- |
Liczba polskich użytkowników przeglądarkowej wersji Instagrama w 2013 roku potroiła się, rosnąc z 494,1 tys. w styczniu do 1,51 mln w grudniu. W ub.r. ten wzrost znacznie wyhamował - serwis w kwietniu przekroczył pułap 2 mln użytkowników, po czym notował stabilną odwiedzalność wynoszącą 2-2,3 mln (z rekordowymi 2,32 mln w czerwcu i lipcu).
Zaznaczmy, że Instagram to przede wszystkim aplikacja mobilna, natomiast popularność jego przeglądarkowej wersji w sporej części wynika z zamieszczania linków do udostępnionych w niej zdjęć w innych serwisach społecznościowych (przede wszystkim na Facebooku, który jest właścicielem Instagrama). Przy czym Twiter zaczął niedawno zachęcać użytkowników, żeby publikowali zdjęcia bezpośrednio we wpisach, a nie odsyłali poprzez linki na Instagram (więcej na ten temat).
Instagram w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
styczeń |
- |
- |
494 109 |
2,55% |
1 820 783 |
8,62% |
luty |
- |
- |
534 098 |
2,72% |
1 806 149 |
8,46% |
marzec |
- |
- |
689 498 |
3,44% |
1 979 857 |
9,18% |
kwiecień |
- |
- |
973 886 |
4,77% |
2 124 578 |
9,84% |
maj |
- |
- |
1 180 054 |
5,76% |
2 143 678 |
9,90% |
czerwiec |
- |
- |
1 096 284 |
5,40% |
2 318 779 |
10,69% |
lipiec |
- |
- |
1 082 679 |
5,24% |
2 318 245 |
10,60% |
sierpień |
327 031 |
1,68% |
1 563 774 |
7,47% |
2 293 351 |
10,47% |
wrzesień |
410 000 |
2,11% |
1 440 117 |
6,85% |
2 050 190 |
9,42% |
październik |
367 049 |
1,89% |
1 516 158 |
7,17% |
2 019 960 |
9,38% |
listopad |
404 417 |
2,09% |
1 482 347 |
7,01% |
2 274 248 |
10,60% |
grudzień |
477 540 |
2,47% |
1 506 182 |
7,12% |
- |
- |
Zasięg Ask.fm wzrósł skokowo w drugiej połowie 2012 roku - z 118,1 tys. użytkowników w lipcu do 687,2 tys. w grudniu, natomiast w 2013 roku zwiększył się ponad dwukrotnie - z 1,08 mln w styczniu do 2,2-2,5 mln od sierpnia do grudnia.
W ub.r. odwiedzalność serwisu była na rekordowo wysokim poziomie 2,4-2,6 mln użytkowników (z najlepszym wynikiem - 2,58 mln - w lutym) utrzymywał się do lipca. Potem jednak nastąpił spory spadek i od września do listopada portal notował po ok. 2 mln odwiedzających.
Ask.fm w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
styczeń |
- |
- |
1 080 163 |
5,58% |
2 495 409 |
11,81% |
luty |
- |
- |
1 444 390 |
7,35% |
2 578 087 |
12,08% |
marzec |
- |
- |
1 409 406 |
7,03% |
2 405 387 |
11,16% |
kwiecień |
- |
- |
1 612 973 |
7,90% |
2 391 408 |
11,08% |
maj |
- |
- |
1 792 963 |
8,76% |
2 453 752 |
11,33% |
czerwiec |
- |
- |
1 748 851 |
8,61% |
2 445 055 |
11,28% |
lipiec |
118 139 |
0,61% |
1 847 106 |
8,94% |
2 496 280 |
11,41% |
sierpień |
255 779 |
1,32% |
2 491 482 |
11,91% |
2 222 269 |
10,15% |
wrzesień |
223 525 |
1,15% |
2 528 890 |
12,03% |
2 024 339 |
9,30% |
październik |
362 303 |
1,86% |
2 464 024 |
11,65% |
1 990 621 |
9,24% |
listopad |
556 586 |
2,87% |
2 442 225 |
11,55% |
1 968 708 |
9,18% |
grudzień |
687 245 |
3,55% |
2 259 708 |
10,68% |
- |
- |
Inaczej jest w przypadku Pinteresta, w którego zeszłorocznych wynikach widać niewielki wzrost. Od sierpnia do listopada serwis notował 1,5-1,7 mln użytkowników miesięcznie (rekordowe 1,68 mln w listopadzie), podczas gdy od stycznia do lipca miał ich 1,1-1,5 mln.
Przy czym już pod koniec 2013 roku Pinterest osiągnął pułap 1,5 mln użytkowników. W tamtym roku ich liczba potroiła się - z 443,6 tys. w styczniu do 1,55 mln w grudniu. Podobny wzrost nastąpił w 2012 roku: ze 140-210 tys. w lutym i marcu do 454-463 tys. w listopadzie i grudniu.
Pinterest w Polsce w latach 2012-2014 roku |
||||||
(Megapanel PBI/Gemius) WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||||
miesiąc |
2012 |
2013 |
2014 |
|||
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
real users |
zasięg |
|
styczeń |
- |
- |
443 580 |
2,29% |
1 371 621 |
6,49% |
luty |
137 890 |
0,71% |
514 121 |
2,61% |
1 483 784 |
6,95% |
marzec |
209 288 |
1,08% |
456 531 |
2,28% |
1 429 664 |
6,63% |
kwiecień |
290 688 |
1,49% |
389 756 |
1,91% |
1 155 285 |
5,35% |
maj |
318 128 |
1,63% |
860 110 |
4,20% |
1 325 982 |
6,12% |
czerwiec |
310 721 |
1,59% |
1 264 173 |
6,23% |
1 268 610 |
5,85% |
lipiec |
303 714 |
1,56% |
869 872 |
4,21% |
1 458 015 |
6,66% |
sierpień |
308 986 |
1,59% |
778 401 |
3,72% |
1 629 088 |
7,44% |
wrzesień |
364 925 |
1,88% |
1 217 854 |
5,79% |
1 532 625 |
7,04% |
październik |
339 190 |
1,74% |
1 305 277 |
6,17% |
1 640 703 |
7,62% |
listopad |
454 057 |
2,34% |
1 466 445 |
6,93% |
1 682 992 |
7,85% |
grudzień |
463 255 |
2,39% |
1 553 383 |
7,34% |
- |
- |
Warto dodać, że w ostatnich latach równocześnie ze wzrostami popularności tych serwisów, a także utrzymywaniem pozycji zdecydowanego lidera w sektorze social media przez Facebooka, nastąpiły spore spadki kilku polskich serwisów i usług społecznościowych.
Najgłośniej było o osłabieniu pozycji NK.pl, którą w ub.r. odwiedzało miesięcznie 5-7 mln użytkowników (z tendencją spadkową z miesiąca na miesiąc), podczas gdy w latach 2010-2011 było to 11-12 mln (więcej na ten temat). Ponadto duże spadki odwiedzalności zanotowały komunikator GG (więcej o tym) i serwis Fotka.pl (zobacz szczegóły), z kolei wśród serwisów mikroblogowych mocno osłabły Pinger.pl i Flaker.pl, a Blip.pl został zamknięty w połowie 2013 roku.
Dołącz do dyskusji: Twitter, Instagram, Pinterest i Ask.fm już nie zyskują polskich użytkowników (analiza)
Наш сайт: https://lcokbhlw.bestseller-super.ru