SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK przestrzega przed nieuczciwymi 'kablówkami'

Mniej programów w pakiecie za tą samą cenę? Zastąpienie ulubionejstacji inną? UOKiK ostrzega przed nieuczciwymi klauzulami w umowachz operatorami telewizji kablowej.

Telewizje kablowe naruszają interesy konsumentów - wynika zeskarg napływających do UOKiK. W umowach zawieranych z abonentamipojawiają się postanowienia, które wcześniej zostałyzakwestionowane przez sąd i wpisane do Rejestru klauzulniedozwolonych. Przedsiębiorcy m.in. przyznają sobie uprawnienia dojednostronnej zmiany warunków umowy, uniemożliwiają abonentomodstąpienie od niej oraz utrudniają reklamację świadczonejusługi.

W ostatnich tygodniach Prezes UOKiK wydał decyzje nakazującezmianę niezgodnej z prawem praktyki stosowanej przez operatorówtelewizji kablowych - Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacjiz Tomaszowa Mazowieckiego, PrzedsiębiorstwoProdukcyjno-Handlowo-Usługowe SATEL z  Kielc, oraz Astral Media zŁodzi.

Z informacji zebranych podczas prowadzonych postępowań wynika,że dostawcy przede wszystkim zastrzegają sobie prawo do zmianyopłaty miesięcznej bez wcześniejszego poinformowania użytkowników otym fakcie. Konsumenci o podwyższeniu ceny dowiadują się otrzymującksiążeczkę abonamentową z nową wartością do uiszczenia bezmożliwości odstąpienia od umowy. Jest to niezgodne z prawem,ponieważ o zmianie taryfy powinni zostać poinformowani odpowiedniowcześniej tak, by móc wypowiedzieć kontrakt.

Kolejną pułapką pojawiającą się w umowach jest zagwarantowaniesobie przez operatorów możliwości zmiany oferty programowej wwyniku działania sił wyższych, do których telewizje kablowezaliczają m.in. przyczyny techniczne. Abonenci pozbawieni są prawawypowiedzenia umowy, co skutkuje opłacaniem świadczenia, na którewcześniej nie umawiali się
z operatorem.

Ponadto ograniczane są prawa do wniesienia reklamacji np. zpowodu nienależytego wykonania umowy. Przedsiębiorcy zobowiązująkonsumentów do zawiadomienia o wystąpieniu usterki
w nieprzekraczalnym terminie pięciu dni od dnia jej wystąpienia.Tymczasem, przepisy przyznają klientom znacznie dłuższe terminyskładania reklamacji, m.in. 12 miesięcy od ostatniego dnia okresurozliczeniowego, w którym usługa została nienależycie wykonana lubmiała być wykonana.

Urząd przypomina, aby uważnie zapoznawać się z treściąpodpisywanych dokumentów. Warto czytać regulaminy i załączniki. Wprzypadku umów - sprawdzić, czy dostawca nie umieścił we wzorcuklauzul, które mogą okazać się dla nas niekorzystne - informujeMałgorzata Cieloch, Rzecznik prasowy UOKiK.

Decyzje Prezesa UOKiK dotyczą postępowań wszczętych na podstawie"starej" ustawy antymonopolowej, dlatego na operatorów nie zostałanałożona kara finansowa. Zgodnie z obowiązującym od 21 kwietnia"nowym" prawem, za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, wtym stosowanie klauzul niedozwolonych, Prezes UOKiK nałożyć naprzedsiębiorcę karę finansową do 10 proc ubiegłorocznegoprzychodu.

Dołącz do dyskusji: UOKiK przestrzega przed nieuczciwymi 'kablówkami'

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl