Wartość polskiego rynku e-handlu rośnie. Ponad połowa kupujących wydaje na e-zakupy ponad 300 zł miesięcznie
Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na zwiększenie ruchu w sklepach internetowych. Według raportu „Zakupy online w Polsce 2020” przygotowanego przez firmę ExpertSender, 59 proc. badanych kupuje online co najmniej raz w miesiącu, a 33 proc. nawet raz w tygodniu. Tylko 8 proc. decyduje się na zakupy przez Internet raz na kwartał lub rzadziej. Polacy sporo wydają na zakupy online - 31 proc. respondentów wydaje w ciągu miesiąca około 101-300 zł, 28 proc. około 301-500 zł, a ponad 22 proc. nawet 500 zł lub więcej.
Wartość polskiego rynku e-commerce cały czas rośnie. W 2019 r. jego wartość wyniosła 50 mld zł, a wg prognoz w 2020 r. miała wzrosnąć o 20 proc. Jednak w związku z pandemią obserwujemy duże wzmożenie ruchu w sklepach internetowych i prawdopodobnie będzie to znacznie więcej, możliwe, że nawet blisko 40 proc. - mówi Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.
Ten trend, nawet jeśli wyhamuje odrobinę po zakończeniu pandemii i zniesieniu związanych z nią obostrzeń, dalej będzie postępował, a sklepy stacjonarne w przyszłości będą funkcjonować raczej jako showroomy i przymierzalnie niż miejsca dokonywania zakupów. Nadal dla 64 proc. respondentów istotna jest możliwość obejrzenia wybranych towarów „na żywo” przed podjęciem decyzji o zakupie online, ale już 20 proc., a więc co piąty ankietowany, nie ma takiej potrzeby. Dla 15 proc. jest to kwestia obojętna. Natomiast niektórych produktów Polacy wolą nie kupować przez Internet. Przede wszystkim samochodów i części samochodowych, materiałów budowlanych, ubezpieczeń i produktów farmaceutycznych, a więc przedmiotów specjalistycznych, wymagających profesjonalnego doradztwa.
Co wpływa na decyzję o sfinalizowaniu zakupów przez Internet?
Przy wyborze produktów i usług duże znaczenie mają polecenia ze strony rodziny i znajomych - wg raportu ExpertSender to główne źródło informacji dla 34 proc. badanych. Jako najważniejszy element zachęcający do sfinalizowania zakupów blisko 20 proc. respondentów wskazuje szybką i przewidywalną dostawę. Dopiero na drugim miejscu jest cena, którą wskazało 15,5 proc. respondentów. Kupujący zwracają też uwagę na szeroką ofertę i na opinie o sklepie. Dla prawie 61 proc. znaczenie ma fakt, czy dana firma angażuje się w działalność społeczną, a dla blisko połowy badanych istotna jest jej obecność w mediach społecznościowych.
Natomiast czynnikami, które zdecydowanie zniechęcają klientów do zakupów online, są m.in. irytujące lub nietrafione reklamy, brak informacji o przewidywanym czasie dostawy lub opcji darmowej dostawy, skomplikowana strona internetowa, brak ulubionych metod płatności czy utrudniony kontakt ze sprzedawcą lub obsługą klienta.
Jak poprawić efektywność sprzedaży internetowej?
Obecnie panuje zwiększona konkurencja między sklepami internetowymi. Starają się one przyciągnąć nowych i zatrzymać istniejących klientów wszystkimi możliwymi sposobami. Pomocne w tym jest wykorzystywanie automatyzacji wielokanałowego marketingu, który dostarcza ExpertSender. Wspieramy rozwój e-handlu od ponad 11 lat współpracując z globalnymi i lokalnymi markami, nasze rozwiązanie pomaga przekonywać klientów, żeby aktywniej kupowali w Internecie. Jedną z metod, które pomagają to osiągnąć, są spersonalizowane kampanie marketingowe. 2020 rok jest wyjątkowy i warto dostosować się do obecnej sytuacji, dbać o detale, bo na ich poziomie rozgrywa się obecnie walka o klienta i przetrwanie na rynku — dodaje Krzysztof Jarecki, CEO ExpertSender.
Jeśli chcesz poznać przykłady tego, jak automatyzacja marketingu pomaga budować zaangażowanie klientów i zachęcać ich do finalizowania zakupów, przeczytaj artykuł o tym, jak księgarnia internetowa LoveReading zwiększyła zaangażowanie klientów o 37 proc. dzięki personalizowanym newsletterom oraz jak Idea Bank zwiększył swoją konwersję o 26 proc. dzięki odzyskiwaniu porzuconych formularzy.