SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Zysk Agory spadł o 94 proc., sprzedaż reklam w GW spadła o 30 proc.!

Agora miała 1,08 mln zł zysku netto w I kw. 2009 r., spadek o 94,2 proc. r/r.

Spółka Agora miała 1,08 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2009 roku wobec 18,66 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka w raporcie w czwartek.

Zysk operacyjny na poziomie grupy wyniósł 5,70 mln zł wobec 22,58 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody wyniosły 274,45 mln zł wobec 313,42 mln zł rok wcześniej.

Jest to wynik zgodny z oczekiwaniami rynkowymi, których średnia wynosiła 2,31 mln zł. Analitycy spodziewali się w tym okresie wyniku netto w wysokości od 5,0 mln zł straty do 7,0 mln zł zysku.

W ujęciu jednostkowym, w I kw. 2009 roku spółka miała 14,79 mln zł zysku netto wobec 7,28 mln zł zysku rok wcześniej.



Dane za 1 kwartał 2009 r. (porównanie r/r)*:
-Według szacunków Grupy wydatki na reklamę wyniosły 1,6 mld zł (spadek o 7%).

- Przychody Grupy wyniosły 274,4 mln zł (spadek o 12,4%). Sprzedaż reklam wyniosła 178,8 mln zł (spadek o 16,3%), sprzedaż wydawnictw 49,5 mln zł (spadek o 7,1%), a sprzedaż Projektów Specjalnych (w tym kolekcji) 22,9 mln zł (wzrost o 2,2%).

- Sprzedaż reklam w Gazecie Wyborczej wyniosła 86,1 mln zł (spadek o 30,7%), a sprzedaż egzemplarzy przyniosła 38,3 mln zł (spadek o 6,6%). Gazeta sprzedawała średnio 396 tys. egz., a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł ok. 39,5% (spadek w stosunku do 1q2008 r. o 4 pkt%, ale wzrost w stosunku do 4q2008 r. o 1,5 pkt%).

- Sprzedaż reklam w bezpłatnej gazecie Metro wyniosła 8,4 mln zł, czyli o 3,4% mniej niż rok wcześniej, a przychody tytułu z ogłoszeń wymiarowych spadły o 6%. Ze względu na mniejszą dynamikę spadku przychodów reklamowych w Metrze w porównaniu z rynkiem, bezpłatna gazeta Agory zwiększyła udział w tym rynku o prawie 1 pkt%.

- Przychody ze sprzedaży reklam internetowych 2 wyniosły 10,4 mln zł (wzrost o 16,9%). Sprzedaż ogłoszeń w wortalach 3 przyniosła 5,9 mln zł (wzrost o 28,3%). W lutym 2009 r. zasięg wszystkich marek internetowych Agory wzrósł do poziomu 47,4%.

- Przychody Grupy AMS wyniosły 38,5 mln zł. To o 3,8% mniej niż rok wcześniej przy zmniejszeniu wpływów na rynku reklamy zewnętrznej o 8%. AMS zwiększył udział w wydatkach na reklamę zewnętrzną o 2,4 pkt% do poziomu 27,8%.

- Przychody ze sprzedaży Czasopism wyniosły 23,4 mln zł (spadek o 10,3%), a EBITDA operacyjna 1 wyniosła 3,1 mln zł.

- Przychody segmentu Radio zwiększyły się do 18,6 mln zł (wzrost o 3,3%); segment zanotował dodatnią EBITDA operacyjną 1 w wysokości 1,6 mln zł.

- Koszty operacyjne netto Grupy wyniosły 268,7 mln zł (spadek o 7,6%). Spadek ten jest m.in. efektem programu poprawy efektywności operacyjnej wdrożonego w Grupie w grudniu 2008 r., zmniejszenia wydatków na promocję i reklamę (o 28,3% w stosunku do 1q2008r.), redukcji wydatków na materiały i energię (o 3,6% w stosunku do 1q2008r.) oraz obniżenia kosztów sprzedanych towarów i materiałów (o 22,1% w stosunku do 1q2008r.). Wzrost kosztów wynagrodzeń (o 9,7%) wynika przede wszystkim z regulacji płacowych z drugiego kwartału 2008 r. i  zwiększenia zatrudnienia, w tym wynikającego z konsolidacji spółki zależnej Trader.com (Polska). Zatrudnienie etatowe w Grupie na koniec pierwszego kwartału 2009 r. wyniosło 3 505 etatów (mniej o 168 etatów w stosunku do 4q2008 r.)

- Zgodnie z ogłoszonym w grudniu 2008 r. programem poprawy efektywności operacyjnej, Grupa na bieżąco wdraża program ograniczania kosztów. W pierwszym kwartale 2009 r. liczba wypowiedzeń wręczonych pracownikom Grupy wyniosła 238, a na dzień 7 maja 2009 r. 282. Proces redukcji zatrudnienia realizowany w Grupie od 1 stycznia 2009 r., został wydłużony i potrwa do 31 października 2009 r. oraz obejmie w sumie około 400 osób (co stanowi około 10,4% zatrudnionych w Grupie na dzień 30 listopada 2008 r.). W Agorze SA proces ten przeprowadzany jest na zasadzie zwolnień grupowych.

- EBITDA operacyjna Grupy 1 wyniosła 29,3 mln zł (spadek o 45,9%), a marża EBITDA operacyjna wyniosła 10,7%. Zysk netto Grupy wyniósł 1 mln zł.

- Na koniec marca 2009 r. Grupa posiadała środki pieniężne w wysokości 256,8 mln zł, na które składały się gotówka i ekwiwalenty w wysokości 196,4 mln zł oraz 60,4 mln zł zainwestowane w bezpieczne krótkoterminowe papiery wartościowe. Zadłużenie Grupy wyniosło 143,7 mln zł. Linia kredytowa Grupy dostępna do dalszego wykorzystania wynosiła 200 mln zł.

Wyniki rynkowe i finansowe przedsięwzięć Grupy Agora w pierwszym kwartale 2009 r. (porównanie r/r):

RYNEK DZIENNIKÓW / GAZETA WYBORCZA
Gazeta była liderem wśród dzienników opiniotwórczych ze średnią dzienną sprzedażą 396 tys. egz. (spadek o 7,8%). Jej wpływy ze sprzedaży egzemplarzy obniżyły się o 6,6%. Średnie rozpowszechnianie płatne Dziennika spadło o 9,4% do 148 tys. egz., rozpowszechnianie Rzeczpospolitej wyniosło 150 tys. egz. (spadek o 6,8%), a Faktu - 487 tys. egz. (spadek o 7,6 %). Super Express obniżył sprzedaż o 3,9% do 206 tys. egz. Średnia sprzedaż wszystkich tytułów Polskapresse wydawanych pod szyldem Polska w pierwszym kwartale 2009 r. wyniosła 323 tys. egz. (spadek o ok. 4%). Większość wydawców podniosła ceny swoich tytułów. W wyniku podwyżek, zwykłe wydanie Dziennika kosztuje obecnie 2 zł, a wydanie piątkowe i sobotnie 2,5 zł. Codzienne wydanie gazet zrzeszonych pod szyldem Polska kosztuje od 1,4 zł do 1,5 zł, a Rzeczpospolitej 3,4 zł. Cena Gazety zmieniła się dwukrotnie: od 2 stycznia do 9 kwietnia 2009 r. jej codzienne wydanie można było kupić za 1,8 zł. Od 10 kwietnia 2009 r. wydanie codzienne Gazety można kupić w cenie 2 zł, a wydania piątkowe i sobotnie za 2,50 zł. Gazeta w prenumeracie teczkowej kosztuje 1,60 zł. W omawianym okresie ok. 41% rozpowszechniania płatnego Dziennika i 15% rozpowszechniania Rzeczpospolitej stanowiły "inne płatne formy rozpowszechniania". Inne płatne formy rozpowszechniania stanowiły w tym okresie około 6% rozpowszechniania płatnego Gazety. W pierwszym kwartale 2009 r. Gazeta Wyborcza była najpoczytniejszym dziennikiem opiniotwórczym docierając do ponad 4,6 mln czytelników (15,4% zasięgu, CCS). Czytało ją około trzy i pół raza więcej czytelników niż Rzeczpospolitą czy Dziennik. Przychody Gazety z reklam 4 wyniosły 86,1 mln zł (spadek o 30,7%), a jej udział w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł 39,5% (spadek o 4 pkt% w stosunku do 1q2008 r., ale wzrost o 1,5 pkt% w stosunku do 4q2008r.). Na spadek udziału Gazety w wydatkach na reklamę w dziennikach ma wpływ przede wszystkim znacząco zmniejszająca się liczba ogłoszeń rekrutacyjnych, w których Gazeta jest liderem. Udział Faktu w wydatkach na reklamę w dziennikach wyniósł prawie 7%, a udział Dziennika 5,5%.

INTERNET
Wpływy 2 ze sprzedaży reklam internetowych Agory zwiększyły się o 16,9% do 10,4 mln zł, w tym 0,5 mln zł przychodów z reklam internetowych Trader.com (Polska). Wpływy z ogłoszeń w wortalach 3 wzrosły o 28,3% do 5,9 mln zł., w tym 2,4 mln zł przychodów Trader.com (Polska). W lutym 2009 r. zasięg marek internetowych Agory wśród polskich internautów wyniósł 47,4%, a liczba użytkowników wzrosła do 7,63 mln osób (o 22,5%). W omawianym okresie spółka uruchomiła nowy projekt audiowizualny online - zaprezentowano w internecie pierwszy odcinek serialu N1ckola (n1ckola.pl), produkcji Agory i A2 Multimedia. Projekt oparty jest na licencji firmy EQAL, której seriale internetowe LonelyGirl15 i KateModern odniosły sukces na rynku amerykańskim i brytyjskim. Sponsorami 100-odcinkowego serialu zostały renomowane firmy. W ramach rozwijania oferty dla reklamodawców uruchomiono agencję SearchLab zajmującą się marketingiem w wyszukiwarkach, rozpoczęto współpracę z firmą AdTaily, która stworzyła innowacyjny system nieinwazyjnych form reklamowych przeznaczony dla blogów i serwisów, dalej też rozbudowywano ofertę sieci reklamy internetowej dla kobiet Glossy Media.

METRO
Przychody Metra wyniosły 8,4 mln zł i obniżyły się o 3,4%, zaś wpływy z reklam wymiarowych zmniejszyły się o 6% przy spadku całego rynku dzienników o 24%. Tym samym Metro zwiększyło udział w wydatkach na ogłoszenia wymiarowe dzienników krajowych i lokalnych o prawie 1 pkt % do 4,2%. Metro zanotowało stratę operacyjną na poziomie EBITDA 1 w wysokości 0,3 mln zł. W omawianym okresie Metro docierało do 1,35 mln osób (4,5% zasięgu, CPW) i miało niemal 2 razy więcej czytelników niż Rzeczpospolita i blisko 2,5 raza więcej niż Dziennik. W pierwszym kwartale 2009 r., gazeta wprowadziła nową usługę dla reklamodawców - mTarget - obejmującą działania z zakresu ambient media i BTL, a czytelnikom i internautom zaproponowała odnowiony, jeszcze bardziej interaktywny serwis eMetro.pl.

PROJEKTY SPECJALNE
Przychody projektów specjalnych wzrosły do 22,9 mln zł (wzrost o 2,2%). Agora wydała 5 kolekcji i 11 projektów jednorazowych, sprzedając około 1,1 mln książek i książek z dołączonymi płytami DVD i CD, m.in. z 16-tomej serii Dzieła Stanisława Lema, 24-tomowej kolekcji grupy Queen czy z nowej 20-tomowej kolekcji Wielkie Opery.

REKLAMA ZEWNĘTRZNA
Przychody AMS z reklam wyniosły 37,8 mln zł i obniżyły się o 3,7% przy spadku rynku reklamy zewnętrznej o 8%. Tym samym szacowany udział AMS w rynku reklamy zewnętrznej wzrósł do poziomu 27,8% (o 2,4 pkt%). Wyższą dynamikę przychodów, niż dynamika rynku, AMS zawdzięcza przychodom z nośników z segmentu Premium. Spadek przychodów Grupy AMS był rezultatem ograniczenia wydatków klientów na reklamę tranzytową oraz istotnego zmniejszenia ilości realizowanych usług druku plakatów. Wyższe o 6,1% koszty operacyjne grupy AMS odzwierciedlają głównie wzrost kosztów utrzymania systemu wynikający z poszerzenia liczby nośników z segmentów Premium i Superpremium oraz uruchomienie nowego kanału komunikacji reklamowej w metrze warszawskim - CityINFOtv.

CZASOPISMA
EBITDA operacyjna czasopism 1 wyniosła 3,1 mln zł, a przychody wyniosły 23,4 mln zł (spadek o 10,3%). Zmniejszenie wpływów z reklam (o 10,7% do 12,5 mln zł) i ze sprzedaży egzemplarzy (o 10,8% do 10,7 mln zł) związane jest z ogólnym pogorszeniem koniunktury rynkowej. Średnie rozpowszechnianie płatne czasopism Agory obniżyło się o 7%. Udział Agory w wydatkach reklamowych w magazynach ogólnopolskich wyniósł 6%, a w wydatkach reklamowych w miesięcznikach 11% (według danych cennikowych). Koszty operacyjne segmentu, uwzględniające również koszty Agora Press Ltd., obniżyły się o 8,4%.

RADIO
Radiostacje Agory osiągnęły dodatni wskaźnik EBITDA operacyjna 1 (1,6 mln zł, wzrost o 0,2 mln zł) i zwiększyły przychody reklamowe 8 do 18,1 mln zł (wzrost o 2,3% na rynku, który spadł o 7%). Udział lokalnych stacji muzycznych Agory w rynku słuchalności wyniósł 7,2% (spadek o 1,4pkt%), natomiast na dwóch najważniejszych dla reklamodawców rynkach (Warszawa i Aglomeracja Śląska) ich udział w słuchalności wzrósł do 6,9% (o 0,5 pkt%). Radio TOK FM osiągnęło 6,2% udziału w rynku słuchalności stacji radiowych w Warszawie w swojej grupie celowej (7,4% w 1q2008 r.), a we wszystkich miastach nadawania TOK FM wskaźnik ten wyniósł 4,4% (4,5% w 1q2008 r.).

PERSPEKTYWY

KOSZTY W 2009 R.
W związku z zapowiedzianym, dodatkowym zmniejszeniem zatrudnienia w Grupie w stosunku do tego ogłoszonego w grudniu 2008 r., Spółka utworzy dodatkową rezerwę na koszty realizacji tych zwolnień, w wysokości około 2,3 mln zł, która obciąży skonsolidowany wynik Grupy w pierwszym półroczu 2009 r.
Poziom kosztów marketingu i promocji w kolejnych kwartałach jest uzależniony od dynamiki rozwoju poszczególnych mediów, a także rynkowej aktywności i projektów konkurencji.
Wysokość kosztów materiałów i energii w kolejnych kwartałach w dużej mierze zależy od kursu wymiany euro do złotego, a także wolumenu produkcji.

RYNEK REKLAMY W 2009 R.
Według szacunków Grupy wydatki na reklamę w 1q 2009 roku wyniosły 1,6 mld zł (spadek o 7%).
Spółka nie podtrzymuje swoich prognoz dotyczących rynku reklamowego i wskaźnika PKB na 2009 r. podanych w raporcie za czwarty kwartał 2008 r. Ze względu na niestabilne warunki rynkowe oraz rozbieżne opinie specjalistów, Spółka nie jest w stanie wiarygodnie oszacować jak te wskaźniki będą się kształtować w 2009 r. Biorąc pod uwagę dużą wrażliwość rynku reklamy na zmiany wartości PKB, jak i zmianę w korelacji między tymi dwoma wskaźnikami oraz jej nieprzewidywalność, jakiekolwiek szacunki wartości rynku reklamy byłyby obarczone dużym ryzykiem błędu. W opinii Spółki dynamika spadku wydatków na reklamę ulegnie pogłębieniu w drugim kwartale 2009 r. w stosunku do pierwszego kwartału 2009 r.


* dane z raportu Agory

  • Więcej informacji:
  • Agora

Dołącz do dyskusji: Zysk Agory spadł o 94 proc., sprzedaż reklam w GW spadła o 30 proc.!

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl